A régióban nálunk a legdrágább az LPG!


A Nemzetgazdasági Minisztérium indoklása szerint az LPG jövedéki adójának emelésére azért van szükség, mert az “kirívóan alacsony szintű” és a magyar árak az európaiaknak az “alsó-középmezőnyébe” tartoznak. Ezen kívül szerintük az LPG komoly egészségi kockázatot is rejt, “hiszen az autógáz elégetése közel ugyanolyan károsanyag-kibocsátással jár, mint a benzin elégetése”. Megvizsgáltuk, mit mutatnak a számok.

Végeztünk egy régiós összehasonlítást a jelenlegi árakkal. Ez sajnos azt mutatja, hogy az LPG a vizsgált országok közül már most is Magyarországon a legdrágább, de a benzinhez viszonyított ár arányában is egyedül Ausztria előz meg bennünket (alig fél százalékkal).

hirdetés
E95 Gázolaj LPG LPG/E95 aránya
Ausztria 1,470 € 1,420 € 0,800 € 54,42%
Bulgária 1,368 € 1,352 € 0,620 € 45,32%
Csehország 1,436 € 1,412 € 0,702 € 48,89%
Horvátország 1,408 € 1,324 € 0,684 € 48,58%
Lengyelország 1,381 € 1,364 € 0,671 € 48,59%
Magyarország 1,540 € 1,562 € 0,831 € 53,96%
Németország 1,712 € 1,556 € 0,793 € 46,32%
Olaszország 1,808 € 1,694 € 0,747 € 41,32%
Románia 1,316 € 1,320 € 0,671 € 50,99%
Szerbia 1,317 € 1,257 € 0,642 € 48,75%
Szlovákia 1,526 € 1,395 € 0,731 € 47,90%
Szlovénia 1,507 € 1,387 € 0,754 € 50,03%
Ukrajna 0,855 € 0,815 € 0,625 € 73,10%

forrás: fuel-prices-europe.info 2012.08.10

 

Az NGM szerint “Magyarországon az LPG adómértéke európai összehasonlításban az alsó-középmezőnybe tartozik, nem éri el az uniós átlagot. Az E95 és az LPG üzemanyagok árának egymáshoz viszonyított aránya uniós viszonylatban 39% – 71% között mozog. Magyarországon ez az arány jelenleg 54%, így ebben a tekintetben hazánk a középmezőnyben van”.

maps.google.hu

Ezzel szemben alig találunk a fenti országok között olyant, ahol ez az arány 50% feletti lenne, Magyarország már most is túltesz ezeken az 54%-kal.

Az egyetlen kivétel a szomszédos Ukrajna (73,1%), ahol viszont a benzinár eleve majdnem fele a magyar áraknak, az LPG pedig szintén lényegesen olcsóbb.

 

Nézzük a károsanyag-kibocsátást. A minisztériumi álláspont szerint “hiszen az autógáz elégetése közel ugyanolyan károsanyag-kibocsátással jár, mint a benzin elégetése”. Mi a következő adatokat találtuk.

 

 

A gépjármű-tulajdonosok… nem csak saját maguk pénzügyi helyzetén segítenek, hanem segítenek csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását – Az NOX összetevő a kipufogógázban mintegy 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid(CO2) kibocsátás mintegy 15%-kal alacsonyabb – kisebb az elégetlen üzemanyag mennyisége, mint benzinüzemben, valamint nincs ólomkibocsátás és szén-monoxid kibocsátás értéke is közelítőleg nulla.

Az égéstermék alacsonyabb gépjármű katalizátorhőmérséklet mellett is semlegesíthető ez által a gázmeghajtású motoroknál a katalizátor kímélve van.

forrás: alternativenergia.hu

Az LPG Autógázt azért tartják tiszta üzemanyagnak, mert egyszerű kémiai összetételének köszönhetően nagyon tiszta az égése. Ez a belélegzett levegő tisztasága miatt fontos. Az égés során keletkező részecskék a tüdőbe is bejutnak… az autógázzal üzemelő motorok 99%-kal kevesebb részecskét juttatnak a természetbe, mint dízeles társaik. Utóbbiak ráadásul közel 20x annyi nitrogén oxidot (NOx) bocsájtottak ki.

forrás: autogaz.stipistop.com

A fentiek fényében a “közel ugyanolyan károsanyag-kibocsátás” sem tűnik reálisnak. Csak remélni tudjuk, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium a jövőben nem fog ragaszkodni megalapozatlan indokaihoz és letesz az európai trendekkel szembe menő, az autósokat ismételten nehéz helyzetbe állító tervéről.

 

Még nincsenek hozzászólások

    Szólj hozzá!

    You must be bejelentkezve to post a comment.