Beláthatatlan következményei lehetnek az ittas biciklizés engedélyezésének

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Már főúton is lehet kerékpározni alkoholfogyasztás után, amennyiben a biciklista biztonságos vezetésre képes állapotban van. Nem bírságolhatják meg, ugyanis a Kormányzati Információs Központ közleménye szerint a biciklisták esetében nem áll fenn a közveszélyesség lehetősége. Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja rádiónknak elmondta, a módosítást sem egyeztetés, sem hatásvizsgálat nem előzte meg, így következményei megjósolhatatlanok.

A mostani módosítás előtt, 2012 augusztusában engedélyezték 0,5 ezrelékig a kerékpározást mellékvonalakon. Kürti Gábor emlékeztetett, sem két éve, sem most nem egyeztettek velük a döntésről, mely így teljesen váratlanul érte őket. A Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja kifejtette, arra, hogy mindenki szubjektív megítélés alapján dönthet, hogy alkoholfogyasztás után biciklire ül-e, nincs külföldi példa, többnyire ugyanis egy adott alkoholszint százalékot vesznek figyelembe a hatóságok.

Illusztráció. kép: Joseph Lindley

Illusztráció. kép: Joseph Lindley

A Magyar Kerékpárosklub hiányolja, hogy a döntés előtt, nem kérték fel őket közös elemzésre, és az érvek megvitatására. A 2012-es rendelet után ugyan csak elhanyagolható mértékben nőtt az olyan balesetek száma, melyet ittas állapotban levő kerékpáros okozott, azt azonban érdemes lenne megvizsgálni, hogy az évi 450 körüli ilyen esetnek mekkora hányada volt ön-, és mekkora közveszélyes, ahogy azt is, hogy milyen településeken, milyen típusú utakon történtek.

hirdetés

Az elnökségi tag a legnagyobb problémát abban látja, hogy jelenleg még nem egyenrangú fél a kerékpáros a közlekedésben. A járdákon kijelölt sávok zavarják a gyalogosokat, így rengeteg konfliktus származik ebből. Ezeket, és a kijelölt kerékpárutakat is gyakran keresztezi az autós forgalom, ahol általában a sofőröket is váratlanul éri a hirtelen elsuhanó kétkerekű, így a legtöbb baleset is az ilyen helyzetekből adódik. Szélesebb úttestekkel, illetve több, az úttesten kialakított kerékpársávval, a forgalom részeként oldaná meg a problémát a Klub, akiknek egyelőre nincsenek konkrét információjuk ilyen jellegű fejlesztésekről.

Kürti Gábor a Bubi tesztelésével kapcsolatban elmondta, alapvetően pozitívak a tapasztalatai, bár a lefedett területet, valamint a dokkolók számát kissé kevesli. A kölcsönzés – főként a bérleteseknek szánt érintő kártyával – pofon egyszerű, a 15-20 kilométer/órás sebességet azonban szinte lehetetlen átlépni velük a szakértő szerint, így tényleg kifejezetten lassabb, városi közlekedésre lesznek jók ezek a járművek.

OPH

Kapcsolódó cikkeink



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?