Engedélyköteles a drónreptetés

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Európában elsőként Magyarország tette lehetővé a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát – mondta el Farkas András, a Légügyi Hivatal vezetője. A Rádió Orient vendége emellett kitért arra is, hogy a jelenlegi szabályozás szerint a drónok reptetését minden esetben előre be kell jelenteni az illetékes szervnek.

Felszálló ágban a Légügyi Hivatal

A Légügyi Hivatal, amely a 2007-ben kialakított Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) részeként működik, egyben katonai légügyi hatóságként is funkcionál. „Minden, ami a légi közlekedéssel összefügg, azt mi felügyeljük, mi engedélyezzük, legyen az eszköz, gép, infrastruktúra” – foglalta össze címszavakban a NKH elnökhelyettese a hozzájuk tartozó területeket.

Légügyi Hivatal

Légügyi Hivatal vezetője kiemelte az Európai Unió államival és különösen a környező országokkal és való szoros kapcsolatok fenntartásának fontosságát, akikkel közös szabályrendszer kialakításán dolgoznak és összehangolják az európai és az egész világra kiterjedő légügyi rendelkezéseket.

Korlátlanná tett légtérhasználat

2015 februárjában kontinensünkön hazánkban vezették be elsőként, hogy az átrepülő gépeknek nem kell kijelölt útvonalon kell haladniuk, hanem a be- és kilépő pont között egyenesen repülhetnek végig a magyar légtéren.

kép: hungarocontrol.hu

kép: hungarocontrol.hu

Ezáltal a felettünk átrepülő járatok útvonala egy év alatt összesen csaknem 1,5 millió kilométerrel csökkenhet és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet hazánk légterébe – emelte ki az intézkedés fontosságát a hivatalvezető, akitől megtudhattuk, hogy időszaktól függően naponta 1700-3500 gép repül át légterünkön. Magyarországon a HungaroControl irányítja az ország fölött átrepülő teljes forgalmat, valamint a Liszt Ferenc repülőteret is. Működésük hatósági engedélyhez kötött, és a Légügyi Hivatal folyamatos ellenőrzése alatt állnak.

kép: hungarocontrol.hu

kép: hungarocontrol.hu

Farkas András elmondta, hogy ha nem is volt mindig így, most már igazoltan megfelelő a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér biztonsága, amelyet nemzetközi ellenőrzések is megerősítenek. A Budapest Airport és a hatóságok között szoros partnerség segíti a szinten tartást.

hirdetés

Készül a felszállásra a Sólyom

Vendégünk arról is tájékoztatott, hogy a Sólyom Nemzeti Légitársaság beindításának terve nem halt el, hatósági engedélyeztetése jelenleg folyamatban van és már nem állnak messze az összes jogosítvány megszerzésétől. A Sólyom működése a korábbi tervektől eltérően szerényebb célokkal indulna el.

kép: fundy/indafoto.hu

kép: fundy/indafoto.hu

A drónok reptetése engedélyköteles

Új kihívást jelent a Légügyi Hivatal számára a pilóta nélküli repülőgépek, a drónok robbanásszerű terjedése. Az új eszköz balesetveszély-mentes működtetéséhez szükséges szabályrendszer kialakításával már 2 éve foglalkoznak. Egyelőre még nemzetközi szinten sincs elfogadott rendszer, más országokban is keresik a legmegfelelőbb szabályokat, melyek alapján meg lehetne határozni az egységes alapelveket.

kép: api41/indafoto.hu

kép: api41/indafoto.hu

A legnagyobb veszélyt egyelőre a technikai tényezők jelentik, az irányítás és áramellátás terén: mi történik, ha a kezelő elveszti az irányítást az esetenként több tíz kilogrammos szerkezet felett? A cél, hogy mindenképp biztosítva legyen, hogy a drón ne zuhanjon le, hanem bármilyen esetben vissza tudjon térni kiindulási helyére – emelte ki Farkas. Ezért az irányító személy mellett az eszköz fölött felelősséget vállaló szervezetet is vizsgálniuk kell. Hozzátette: már az is felmerült, hogy a vásárláskor is külön tájékoztató járna erről a megvett gépek mellé.

Drón baki gif

Vendégünk kiemelte: mindenkinek engedélyt kellene kérnie a hatóságoktól használat előtt, mert esetleges baleset, vagy feljelentés esetén hivatalból el kell járniuk, és már több alkalommal került sor jelentős mértékű bírság kiszabására. A társhatóságokkal is lényeges együttműködniük, ugyanis személyiségi jogi kérdéseket is felvet a drónok használata, hiszen a legtöbb esetben fotó és videofelvételek készítése a cél.

A pilóta nélküli repülőgépek a jövőben egyre szélesebb körben fognak elterjedni, melyeket már most is sok területen, például filmforgatásokon is gyakran használnak, a legóvatosabbnak viszont egyértelműen a lakott területeknél kell lenniük mind a hatóságoknak, mind a felhasználóknak – emelte ki Farkas András.

OPH

Kapcsolódó cikkeink



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?