Feketelistán a simliskedő autókereskedők

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Túl van a nehezén a hazai újautó-piac – mondta Gablini Gábor a Gépjármű Márkakereskedők Országos szövetségének elnöke a sajtó számára szervezett rendezvényen. További súlyos kihívások azért vannak, első sorban a szervizekben is jelentkező munkaerőhiány. A joautok.hu használt autós portállal összefogva pedig igyekeznek a használt autó kereskedelemben tapasztalható visszaéléseket is visszaszorítani.

Óriási bukta után lassú emelkedés

A válság hatására a hazai autókereskedelem jóformán beleállt a földbe, az eladások 45 000-re csökkentek, ami kevesebb, mint húsz százaléka a legjobb évnek, ez Európában példa nélküli volt. Ennek tanulságait a gazdasági élet szereplői és a törvényhozók is levonták.

Ma már egyre inkább konszolidálódik a helyzet, 2014-óta folyamatosan fejlődik a magyar újautó-piac. A cégek vásárlásai már elérték a válságot megelőző volument, a magánszemélyeké is növekszik szép lassan, bár még mindig nem éri el a korábbi teljesítmény 50%-át. A finanszírozó szektor ma transzparensen működik, sok fix kamatozású, teljesen kiszámítható kondíciókkal rendelkező termék jelent meg, másrészt a szerződések nem tartalmaznak olyan kisbetűs kitételeket, amik az eladósodott vásárlókat extrém hatásoknak tennék ki.

A márkakereskedői hálózat, amiben korábban 1100 szalon szerepelt közel kilencszáz tulajdonossal, jelentős szűkülésen ment keresztül. Mára, ha nagyon minimális mértékben is, de a szalonok száma ismét bővülni kezdett, elsősorban az újonnan érkező márkák révén. Az egy márkás kereskedők száma folyamatosan csökken, inkább az a jellemző, hogy egy-egy nagyobb szalon foglalkozik egyszerre több márkával is. A tulajdonosok száma is lecsökkent.

Drágulás lesz a szervizekben

A márkakereskedők döntő része elégedett a 2016-os forgalom-növekedéssel. Az eredményesség már más kérdés, ugyanis ez nem feltétlenül jár együtt a forgalom bővülésével. A márkaszervizek például nem panaszkodhatnak a forgalomra, de az eredményre igen, ugyanis a mai munkaerőpiaci problémák drámai hatásokat okoznak itt is. Nagyon nehéz szakembert találni, a Nyugat-Dunántúl gyakorlatilag kiürült. Már nem azért nem tudják a kapacitásokat kihasználni, mert ne lenne aki meg tudja fizetni a márkaszervizt, hanem mert nincs megfelelő szakember.

Ez a független javítóknál is probléma, egyre több olyan panasz érkezik a GÉMOSZ-hoz, hogy csak nagyon hosszú időre vállalják a javítást. Eljött az a pillanat, amikor a magas szaktudással rendelkező szerelőket meg kell tudni fizetni – mondta Gablini Gábor. Egy szombathelyi szerelő a határ másik oldalán azonnal el tud helyezkedni 2000 eurós fizetésért, bejelentve, tisztán, ezt egy magyar márkakereskedő nem tudja kitermelni.

A fizetőképes kereslet kielégítése így egyre nagyobb problémát okoz, tehát egy új egyensúlynak kell kialakulni, ez pedig nem nehéz kitalálni, hogy áremelkedést fog okozni, mint ma általában a szolgáltató szektorban, ahol szakemberhiány van. Már most sem fedezik a működést a rezsióradíjak, ezért a szervizek az alkatrészek, sőt az új autók árréseiből is kénytelenek átcsoportosítani, de ez csak ideiglenes megoldás. Ez látható például most ősszel a gumiszerelés árának megugrásánál is.

A nepper-hatás

Tömegével áramlanak ma Magyarországra a nepperek által, hamisított dokumentumokkal behozott hasznát autók. Gablini Gábor hangsúlyozta, hogy a használt autó-kereskedelemre- és behozatalra szükség van Magyarországon, viszont évek óta nem sikerült elérni a magyar kormányzatnál, hogy a bejlentés nélkül, nagy tételben autókat értékesítő szereplőket kiszorítsák a piacról.

Ezek ugyanis semmilyen módon nem jelennek meg a kereskedelemben, nem vállalkozásként veszik, és nem számlával értékesítik az autókat, így nem is számon kérhetők. Kihasználják a vásárlói tájékozatlanságot, naivitást és hiába van rengeteg vásárlói panasz, ezeket nem lehet érvényesíteni. Ezért nagyon fontos, hogy használt autót is csak olyan kereskedőtől vásároljunk, aki számlát ad. Az adásvételi ugyanis nem biztosíték a vásárló jogok érvényesítésére, az eredet igazolására.

Ha elektromos, akkor tudatos?

A márkakereskedők közel két harmada ma már kapcsolatba került az elektromos autókkal, vagy a hibrid technikával. Azt tapasztalták, hogy azok a vásárlók, akik ilyent választanak, hihetetlenül tudatosan döntenek. Messze nem azok a személyek, akik meglátnak egy piros autót és már viszik is. Heteket-hónapokat töltenek el információgyűjtéssel és számolgatással, majd ez alapján hoznak döntést, főleg az elektromos, de részben a hibrid autók esetében is. A hibridnek ma még megvan a gyorsabb tankolás előnye, és nincs hatótáv-probléma. A GÉMOSZ szerint 2020-ra várható olyan kínálat az elektromos autóknál, ami igazi konkurenciát jelenthet a belső égésű motoros, vagy a hibrid autók számára.

hirdetés

A 2018-as Nissan Leaf premiere Japánban

Szilasi János a GÉMOSZ elnökségi tagja elmondta, hogy a Lada 22 szalont nyitott, alapvetően ennek révén tudott a szalonok száma növekedni. A legtöbb szalonból eladott autóval továbbra is a Suzuki rendelkezik. Két márkánál (Opel, Citroën) csökkent jelentősen a kereskedések száma.

Feketelistán a simliskedő kereskedők

A GÉMOSZ évek óta keresi a megoldást arra, hogy olyan használtautó-portált hozzon létre, ahol a minőségi, ellenőrzött, kontrollált kínálat biztosítékot jelent a vásárlók számára, de az eddigi törekvések nem voltak sikeresek, mert nem találtak erre alkalmas partnert. A vevők érdekében tett lépések következő állomásaként értékelte Gablini Gábor, hogy idén nyáron megismerkedtek a JóAutók.hu csapatával, majd több hónapos egyeztetés után arra jutottak, hogy együttműködési megállapodást írjanak alá velük.

Halász Bertalan a JóAutók.hu vezérigazgatója elmondta, hogy hat hónappal ezelőtt, az egyik legnagyobb internetes médiavállalat részeként indították el a weboldalt. Nem csak autós, hanem webes szakembereket is összegyűjtöttek, hogy ne csak egy tiszavirág életű projektként tudjanak belépni a jelenleg egyszereplős piacra. Céljuk, hogy a biztonság orientált vásárlókat össze tudják kapcsolni a tisztességes eladókkal. Hat hónap alatt kétszázötven minősített kereskedővel rendelkeznek, benne a legnagyobb márkakereskedések nagy részével, és a legjobb “fehérgalléros” használt autó kereskedőkkel.

Pénzt fektetnek az ellenőrzésbe

Jelenleg 5500 ellenőrzött hirdetésük van, ezek közül nem csak a bizonytalan előéletű, vagy műszaki állapotú, szavatosság nélküli, hanem a virtuális autók is hiányoznak. Újabban divat ugyanis akár autótesztekből, vagy más eladóktól lopott képekkel hirdetni nem létező autókat, és ezekért előleget, vagy a teljes összeg előre utalását kérni. Szeretnék tovább bővíteni a partnerek listáját és hat hónapon belül tizenötezerre emelni a hirdetések számát. Már most is meglenne egyébként a tizenötezer, az elutasított autókat is beleszámolva, de pont ez a lényeg, nem a mennyiség az elsődleges cél. Az autók manuális ellenőrzése a különböző adatbázisokban rengeteg munkával és költséggel jár, de Halász Bertalan szerint csak így lehet valódi eredményeket elérni. Csatlakozni sem faxon sem telefonon nem lehet, kizárólag személyes minősítés után. Már sikerült összegyűjteni egy háromszáz fős fekete listát is, ez egyébként nem publikus, és folyamatosan bővül.

Mindenki boldog…

Nem csak a vásárlóktól kapnak elégedett visszajelzéseket, hanem olyan kereskedőktől is, akik az eddigi környezetben egyetlen hívást sem kaptak a kicsit drágább, de megbízható előéletű autójukra, ami viszont itt viharos gyorsasággal kelt el. Érdekes, hogy a legkeresettebb autó az oldalon nem a német prémium márkák korosodó dízel modelljei közül kerül ki, hanem a Toyota Prius áll a toplista élén, tehát itt is látható a Gablini Gábor által említett vásárlói tudatosság.

A JóAutók.hu célja, hogy fokozatosan kiszorítsák a piacról az unfair résztvevőket. Kérdésünkre Halász Bertalan elmondta, hogy természetesen szankcionálják, ha a rendszerben részt vevő kereskedőről kiderül, hogy simliskedik, különbséget téve azon esetek között, amikor esetleg ő is áldozat. Magánszemélyként is lehet autót feltölteni az oldalra, mindkét esetben azon dolgoznak, hogy minősíthető legyen az eladó, hogy a neppereket teljes mértékben ki tudják szűrni. A rendszer a vásárlót is védi, ha mégis belefutnak valamilyen vitás helyzetbe, igyekeznek közvetíteni a felek között. A kereskedőnek az a hosszú távú érdeke egyébként, hogy ilyen esetben mielőbb rendezze a kérdést és megmaradjon a jó minősítése.

Képezni a vásárlót

Arra is energiát fektetnek, hogy a vásárlóknak megtanítsák, mi mindent kell figyelembe venni az árcédulán túl, hogy felelős döntést tudjanak hozni, amikor autót vásárolnak. A tudatos vásárlók köre pedig hétről-hétre bővül.

Korlátozni a behozatalt?

Kérdésre válaszolva, miszerint akarják-e korlátozni a behozható autók korát 6-8 évben Gablini Gábor elmondta, hogy nem mechanikus korlátban gondolkodnak. Amikor arról beszélünk, hogy a jelenleg minden eddiginél sokkal tisztább dízelek nem kívánatosak a piacon, akkor egy olyan anomália van, hogy a tizenöt-húsz éves, nagyságrendekkel szennyezőbb dízeleket (is) minden további nélkül be lehet hozni Magyarországra. Ha cél a Kárpát-Medence levegőjének a javítása, akkor fontos lenne nem megtiltani, de legalább megdrágítani az Euro-5-nél rosszabb autók behozatalát. Ez a határ valahol a tíz éves kor alatt van. Fontos lenne megakadályozni a nyugat-európai nagyvárosokból rövidesen kitiltásra kerülő autók beáramlását is Magyarországra, mert ezek beözönlése a levegőminőség romlása mellett a jelenlegi autópark elértéktelenedével is járna.

energiaoldal.hu

Kapcsolódó cikkeink



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?