Magyar gázolajár: a legdrágábbak között a világon

Ismét csúcsközelben a benzinár Magyarországon, és bár a jelenség nem hungarikum, azért az autósok számára mindez sovány vigasz. Ahogy az is, hogy az EU-ban több olyan ország is van, mely a magyarnál is magasabb üzemanyagárakkal bír. Amennyiben ugyanis a világ többi részében is szétnézünk, a hazai árak már inkább magasnak mondhatóak, és az egy főre jutó GDP-t is figyelembe véve még szomorúbb kép tárul elénk.

Benzinárak tekintetében minden bizonnyal verik a világ más országait az európaiak, legalábbis az interneten keresztül elérhető adatok alapján erre a következtetésre juthatunk. Miközben Magyarország európai szinten a benzinár nagyságát tekintve a középmezőnybe tartozik, addig a világ más országait is felvéve a listára már valamelyest kedvezőtlenebb kép tárul elénk.

A gázolaj tekintetében pedig egyértelműen a felső harmadba tartozik a magyar üzemanyagár. Nemcsak Európában, hanem világviszonylatban is drágábban tankolnak a magyarok (köszönhetően a magas jövedéki adó és áfa terhelésnek).

hirdetés

Bár az üzemanyagok alapanyagául a világ más részein is az olajat használják (kiegészítve egyes térségekben azt biokomponensekkel is) a finomítás során, az árakban még így is igen jelentős eltéréseket tapasztalhatunk. Míg Törökországban vagy Norvégiában közel két euróért mérik a benzin literjét, a naftát például az arab országokban 20 cent alatti áron is meg lehet vásárolni.

Az ok igen egyszerű. Európában a kiskereskedelmi ár nagyjából felét a jövedéki adó és áfa tételek teszik ki, emiatt láthatjuk azt, hogy az ehhez képest minimális adótartalmat alkalmazó amerikaiaknál az üzemanyagár csupán fele az európainak. Vannak persze olyan országok is, ahol szinte hihetetlenül nyomott a benzinár, ami jellemzően a nagyobb olajkitermelők esetében lehetséges. Ezek az országok ugyanis jelentős olajbevételekre tesznek szert, melyből tudnak arra is költeni, hogy érdemben támogassák a helyi üzemanyagfogyasztást.

A magas európai adóztatás, ami alól az EU-tagok nem is igen tudnak kibújni az adóharmonizációs célok miatt, elsősorban a közép-kelet-európai régió országait terheli meg. Amennyiben ugyanis az országok egy főre eső GDP-jével vetjük össze az országok üzemanyagárait, igen elszomorító képet kapunk. Régiónk, illetve a dél-amerikai országok esetében alacsony egy főre eső nemzeti össztermékhez relatíve magas (a nyugat-európaival megegyező) árak társulnak.

forrás és teljes cikk: portfolio.hu