Magyar találmány forradalmasíthatja az autómosást

Megosztom
  • 413
  •  
  •  
  •  
  • 1


Egy autómosóban 100-200 liter vizet használnak autónként, de egy új fejlesztésű magyar gép számára néhány liter is elegendő, miközben az energiaellátását egy autó akkumulátor biztosítja. A vegyszermentes bio-autómosó feltalálójával az Energiafigyelő magazin készített interjút

A klímaváltozás miatt az ivóvíz egyre nagyobb érték lesz Magyarországon is, és ezt az autómosók hatalmas mennyiségben használják nap mint nap. Kincses Zoltán környezetbarát, gőzölős találmánya könnyen világszenzáció lehet, ugyanis nem csak vizet, de energiát is alig használ.

„a gőz, amit mi használunk, nem forró, akár a kezünket is elé tehetjük”. fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

„a gőz, amit mi használunk, nem forró, akár a kezünket is elé tehetjük”.
fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

Fodrászszalonjaid vannak. Hogy lett ebből autómosás?

Az egyik fodrászatunk a Savoya Parkban volt, praktikusan az itt található mosóba hordtam az autómat mosatni. Aztán egyszer csak megszűnt a mosó. Mindig is kerestem autókkal kapcsolatos tevékenységet – amúgy nekem autószerelő a szakmám – és úgy gondoltam, itt az idő, hogy belevágjak egy mosóba.

Eleve zöld autómosóban gondolkodtál?

Mindig is a környezetbarát megoldások érdekeltek, ezért van biofodrászatom is. Olyan dolgokat keresek, amikkel a jelenlegi életünket jobbá, egészségesebbé tehetjük. Szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy egy tisztább, élhetőbb világot hagyjunk a gyerekeinkre. Megtaláltam ezt a gőzölős, víztakarékos technológiát, és ezzel indultunk. Egy dízelüzemű géppel kezdtem, de az sehogy sem tetszett, ugyanis nagyon sokat fogyasztott, ez pedig nem is gazdaságos, és nem is környezetbarát. Ezért elkezdtem keresni elektromos vagy más, innovatív megoldást. Elektromosat sikerült ugyan találni, de ez meg áramból fogyasztott rengeteget.

Ezért inkább saját gépet fejlesztettél?

Igen. Először egy prototípust készítettünk, amit elkezdtünk tesztelni a gyakorlatban. Az eltelt négy év tapasztalatai alapján továbbfejlesztettük, így készült el a második verzió. Ennek dolgozunk most a végleges változatán, ami már tömeggyártásra is alkalmas.

Kincses Zoltán és a „gőzgép”. fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

Kincses Zoltán és a „gőzgép”. fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

Mi ebben a szenzáció?

hirdetés

A korábban használt gépekhez képest töredéke az energiafogyasztása, és a dízellel ellentétben ennek alig van szervizigénye, nagyon megbízhatóan működik. A gázolajos kazánja 40-50 kiló, mégis elég hamar tönkremegy. Az elektromoshoz pedig százezrekért kellett kiépíteni olyan elektromos hálózatot, ami elbírta a hat kilowattos fogyasztás miatti extra áramfelvételt. A mi gépünk működéséhez viszont elég mindössze egy 12 voltos gépkocsi-akkumulátor, egyáltalán nincs szükség kiépített elektromos hálózatra. Gyakorlatilag ott mosunk autót, ahol akarunk.

 fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

A prototípusban minden szükséges kiegészítőnek kialakítottunk helyet, így ebben minden elfér, ami a mosáshoz kellhet.

A fejlesztés zökkenőmentes volt?

Természetesen nem… Számos technikai problémát kellett megoldani. Sok beszállító alkatrészeit kellett kipróbálni, mire megtaláltuk azokat az anyagokat és kiegészítőket, amikkel hosszú ideig és megbízhatóan tud a gép működni. Még a gumicsöveknél is speciális, nagyon erős, különleges bevonatokkal rendelkező fajtákat használunk, amik tartósak. De a kínai pisztolyok is hamar kihullottak, jelenleg amerikai gyártmányokat alkalmazunk, ezek sokkal tovább bírják az igénybevételt.

„nehezen elérhető helyeken is jól tudunk vele dolgozni”. fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

A gőzt úgy ismerjük, mint forró, veszélyes anyagot. Miért engednénk akkor rá az autó drága fényezésére?

Pont ez benne a poén! Ez a gőz, amit mi használunk, nem forró, akár a kezünket is elé tehetjük, nem lesz semmi bajunk. Annyira viszont meleg, hogy kiválóan feloldja a karosszérián lévő szennyeződéseket. Olyan nehezen elérhető helyeken is jól tudunk vele dolgozni, mint például a csomagtérajtók zsanérjai. Ráadásul nem is kell használnunk agresszív kemikáliákat a szennyeződések feloldásához, ezt is elvégzi a gőz.

Mennyi víz kell egy-egy autóhoz? Van-e szennyvíz, és ha igen, hová kerül? Karcol-e a gőzmosás? További részletek az Energiafigyelő magazin 2015/02. számában!

Energiafigyelő Innovátor magazin 2015-2

Kapcsolódó cikkeink



Megosztom
  • 413
  •  
  •  
  •  
  • 1

Vélemény, hozzászólás?