Money For Nothing? Még semmire sem jó a zöld rendszám

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Felkapta a hírt a sajtó, hogy már lehet zöld rendszámot igényelni. Azonban nem csak az nem világos, hogy ezzel milyen előnyök járnak, hanem az sem, hogy milyen eljárásjogi háttérrel kezdték (volna) kiadni ezeket a kormányhivatalok.

Az everda.hu a facebook oldalán tette közzé, hogy egyelőre csupán egy rendelkezés van, ami meghatározza a környezetkímélő járművek fajtáit, egy másik pedig azt tartalmazza, hogy a közlekedési igazgatási hatóságnak a fenti járművekre ki kell adnia a világoszöld rendszámokat. Bár a rendelet a rendszámtáblák pontos színét ugyan tartalmazza, de más tulajdonságát nem.

Money For Nothing

Arra sem találtak információt, hogy milyen jogszabályban szerepel az, hogy mennyiért és ki igényelhet zöld rendszámot, de elvileg július 1-től már az összes ilyen új autót így kellett volna üzembe helyezni.

Amint azt Sebestyén István az e-verda.hu vezetője az energiaoldal.hu-nak elmondta, az ügyben megkeresték a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalát, ahonnan eddig még nem érkezett válasz.

Szerinte addig a sajtóban megjelenő információkat, miszerint a zöld rendszámot az első üzembe helyezéskor, a műszaki vizsgán, vagy külön szemle keretében igényelhetjük és érte a normál rendszámmal megegyezően 8500 forintot kell fizetnünk, egyelőre – jogszabály híján – csupán újságírói pletykának tekinthetjük.

Egyelőre nem kell rohanni a zöld rendszámért, ugyanis, hogy milyen kedvezményeket lehet majd vele igénybe venni, az majd csak az őszi kormánydöntés után derül ki.

A pletykák alapján az autósok dugódíj-mentességre, olcsóbb parkolásra és autópálya használatra számíthatnak, valamint arra, hogy egyes városok egyes részein igénybe vehetik majd a buszsávokat is. Mindenesetre tény: A rendszámok kiadása késik, többek között a hiányzó zöld fólia miatt is.

Íme a hivatkozott rendeletek szövege:

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet így rendelkezik:

2. § (6) A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi: az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi.

2. § (7) A rendelet alkalmazásában elektromos gépkocsi:

a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);

b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága – az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve – legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);

c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).

(8) A rendelet alkalmazásában nulla emissziós gépkocsi: az a gépkocsi, amely rendeltetésszerű használata során nem bocsát ki az e rendeletben szabályozott légszennyező anyagot (5Z környezetvédelmi osztály).

Az eredeti szöveget kibővítette a 40/2015. (VI. 30.) NFM rendelet 2. §. Hatályos: 2015. VII. 1-től. Megjelent a Magyar Közlöny 2015 évi 95. számában. A rendelet 5. számú mellékletének „II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása” pontjában foglalt táblázata az 5. pontját követően a következő 5E., 5N., 5P., 5Z. pontokkal egészül ki:

„5E.

hirdetés

– tisztán elektromos gépkocsi;

5N.

– növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi;

5P.

– külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi)

5Z.

– egyéb nulla emissziós gépkocsi;

Amennyiben a gépkocsi megfelel az 5E, az 5N, vagy az 5P környezetvédelmi osztályba sorolás feltételeinek, akkor a jármű üzembentartójának kérelmére

– az 5. környezetvédelmi osztályba sorolt gépkocsi átsorolható 5E, 5N, vagy 5P környezetvédelmi osztályba, és

– ha a hibrid hajtású gépkocsi az 5. környezetvédelmi osztálynál magasabb osztályba lett besorolva, akkor

átsorolható a megfelelő 5E, 5N, vagy 5P környezetvédelmi osztályba.

A 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szól. A folyó év július elsejével hatályba lépett 90/2015 (IV.9.) Korm. rendelet, mint ezt a rendeletet módosító jogszabály a 2015 évi 48. sz Magyar Közlönyben jelent meg. E módosítás szerint:

60. § (1) A különleges rendszámtábla az e rendeletben foglaltak szerint jelzi a jármű üzemeltetésének jellegét vagy tulajdonosát (üzembentartóját). A különleges rendszámtáblák leírását a 13. melléklet tartalmazza.

60. § (2) A közlekedési igazgatási hatóság

g) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott környezetkímélő gépkocsira zöld alapszínű, különleges rendszámtáblát ad ki.

A 13. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez, amely a különleges rendszámtáblák leírása, az bizony hiányosnak tűnik. Nem szabályozza a sárgához hasonlóan a világoszöld alapú rendszám pontos tulajdonságait.

11. A közúti közlekedési szolgáltatást végző járműre kiadott rendszámtábla alapszíne sárga, karakterei és a keret színe fekete, három betűjelből és három számjegyből áll.

Valami ilyesmit kellett volna a jogalkotónak tennie a 90/2015 (IV.9.) Korm. rendeletben:

“A rendelet 13. melléklete a következő, 11/A ponttal egészül ki: 11/A. A környezetkímélő gépkocsira kiadott rendszámtábla alapszíne világoszöld, karakterei és a keret színe fekete, három betűjelből és három számjegyből áll.

Ugyancsak nem jutottunk hiteles – azaz jogszabály-hely megnevezés szintű – forráshoz a fentiek végrehajtási eljárása ügyében. Azaz a világoszöld rendszámot hogyan mennyiért ki és kinek adja ki.

Kapcsolódó cikkeink



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?