Nagyon magasra száll a dízelbotrány füstje

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


A német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt – írta kedden online kiadásában a Die Welt. Ez alapján úgy néz ki, hogy a német vezetés és Brüsszel hallgatólagosan támogatta, hogy az autógyártók csalással tartsák be az irreálisan szigorú környezetvédelmi normákat.

A német lap szerint a közlekedési minisztérium az ellenzéki Zöldek parlamenti (Bundestag) frakciójának írásbeli kérdésére adott, július 28-i keltezésű válaszában azt írta: egyetértenek az Európai Bizottsággal abban, hogy még nem sikerült teljes mértékben megvalósítani a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációjára szolgáló berendezések alkalmazásának kiküszöbölését célzó koncepciót.

Ez magyarul azt jelenti, a tárca előtt ismert, hogy létezik a szakmában ciklusfelismerőnek nevezett technológia, amelynek segítségével csökkenthető a kocsik károsanyag-kibocsátása a környezetvédelmi teszteken, és az autógyártók élnek is ezzel a lehetőséggel.

A minisztérium válaszában az is olvasható, hogy a kormány támogatja az uniós előírások rendszerének továbbfejlesztését, különösen azokat a szabályalkotási törekvéseket, amelyek a gépjárművek “tényleges kibocsátásának” további csökkentésére irányulnak.

Ez pedig azt jelenti: a kormány pontosan tudja, hogy eddig nem sikerült megoldást találni a manipuláció felismerésére, és arra, hogy a gyártók ne csaljanak.

hirdetés

A Zöldek írásbeli kérdése nem meghatározott cégre vagy motortípusra vonatkozott, hanem az autóiparral összefüggésben felmerült több különböző problémára, köztük arra a technológiára, amelynek révén automatikusan csökken egy kocsi károsanyag-kibocsátása a vizsgálatokon.

Volkswagen USA 2013_beetle_tdi

A Volkswagen ellen éppen egy ilyen eljárás alkalmazása miatt indult eljárás az Egyesült Államokban. A környezetvédelmi hatóság (EPA) azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Ezek a típusok közúton a megengedettet akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén oxidokat.

Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében az előírásokat megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt.

Ezek szerint úgy néz ki, hogy a német vezetés és Brüsszel hallgatólagosan támogatta, hogy az autógyártók csalással tartsák be az – éppen az EU által meghatározott – irreálisan szigorú környezetvédelmi normákat. Miközben a vásárlókkal elhitették, hogy környezetbarát autót vesznek, valójában az európai vezetés csendben elnézte a gyártóknak, hogy csalással segítsenek rá az értékek látszólagos betartására.

Így a vásárlók/választók is be lettek csapva, de az is szív, aki nem vásárolt csodadízelt, csak ugyanazt az európai levegőt lélegzi be. A botrány hullámait gyakorlatilag az összes európai nagy dízelgyártó megérezte, 6-20 százalékos árfolyamveszteséget elszenvedve. Talán legfőbb ideje, hogy Európa elgondolkodjon, érdemes-e ezt a technológiát annyira erőltetni. Érdekes és egyben beszédes, hogy a dízeltechnológia legnagyobb úttörőjének, a Mercedesnek egy nap elég volt a döntéshez, hogy lekukázza a dízelmotort

energiaoldal.hu – MTI

Kapcsolódó cikkeink



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

One comment

Vélemény, hozzászólás?