Négyszer több haláleset a korom miatt Magyarországon? Gázüzemű buszokat a dízelek helyett!

Amint arról korábban hírt adtunk, a héten napvilágot látott a WHO közleménye, mely szerint rákkeltők a dízelmotorok. Ezt a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület sem hagyta szó nélkül.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület közleményében azt írja, hogy a dízelmotor kibocsátás követelményrendszerének szigorodása az EURO3, EURO4, EURO5 és a jövőbeli EURO6-os emissziós normák nyomán a részecske-szennyezés mértékét csökkentették ugyan, egészségkárosító hatását azonban inkább fokozták. Ma már bizonyított tény, hogy sűrűn lakott területeken kerülni kell a dízel üzemű járművek alkalmazását − Nyugaton egyre több ezért a gázüzemű autóbusz. Különösen Magyarországon kellene erre figyelmet fordítani, hiszen egyes szilárdrészecske-szennyezésre visszavezethető betegségforrásból következő idő előtti elhalálozások terén akár négyszer olyan rossz a statisztikánk, mint az EU 27 tagállamának átlaga.

A WHO publikációjának megállapításai egybehangzóak az elmúlt évtizedben napvilágot látott kutatási eredményekkel, mind a lehetséges megbetegedési tünetek és következményeik, mind pedig annak tekintetben, hogy a kipufogófüstnek kitett munkavállalók, vagy akár az utcán gyaloglók egészségügyi kockázata jelentősen magasabb, mint azoké, akik számára biztosított a tiszta levegő.

hirdetés

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke, Domanovszky Henrik a WHO sajtóközleménye kapcsán kiemelte: „a dízelmotorok emissziós besorolásának szigorodásával a probléma korántsem oldódott meg, hiszen csak az emberi szervezetbe beszívott szemcse mérete csökkent, ami pont a kiváltott káros hatást súlyosbítja. Ezzel szemben a tiszta alternatívaként gazdaságosan rendelkezésre álló CNG járművek szilárd részecske emisszió-mentesen hozzájárulnak az egészséges életkörülmények kialakításához. Nagyon fontos ezért, hogy többek között az elaggott hazai autóbusz park cseréjét ne dízel, hanem CNG üzemű autóbuszokkal oldják meg, különösképpen a sűrűn lakott településen közlekedő vonalak esetében.

Magyarországnak nem csak autóbusz parkja van olyan gyatra állapotban, amelyet több ízben még az IMF is kritizált, és amely Európai Unió területén a legrosszabbnak számít, de sajnálatos módon, ezzel is összefüggésben, a magyar lakosság egészségügyi helyzete is lesújtó képet mutat. Az Országos Környezetegészségügyi Intézet által publikált felmérés kimutatta, hogy a férfi lakosság körében születéskor várható átlagos élettartam 69 év, miközben az EU27 átlaga 76 év, és ez a szám a „régi” tagállamokban a 78 évhez közelít. Az elsősorban a dízelmotorok emissziójából származó policiklikus aromás szénhidrogén molekulákkal (PAH) erős összefüggésben álló légcső, hörgő, tüdő rosszindulatú daganatos megbetegedésből eredő 0-64 éves korosztály férfi lakosságának halálozási mutatója több mint kétszeres gyakoriságot mutat hazánkban, mint az EU27 átlaga. A PM2,5, azaz úgynevezett finomrészecske (melynek átmérője a 2,5 mikrométer alatti) a légutakból már nem teljesen kiszűrhető, a tüdőn, a léghólyagokon, mint az oxigén képes a vérkeringésbe keresztüljutni és ott hozzájárulni a keringési megbetegedések kialakulásához. A férfiaknál a vérkeringési betegség okozta halálozási szám hazánkban a kétezres évek közepétől ismét emelkedő trendet mutat, mintegy négyszer annyi esettel, mint amennyivel az EU15 tagállama a népesség arányában számol.

A fentiek fényében az MGKKE üdvözli a 2011 októberében hozott kormányhatározatot (1330/2011), amely számos cselekvés elindítását tűzte ki céljául, hangsúlyozva ezek között a szilárdrészecske kibocsátás csökkentésében a CNG üzem szerepét. Hangsúlyozza azonban, hogy az eltelt időszakban a meghirdetett kormányprogramon túl valós cselekményt, (egy darab használt busz beszerzésén túl) még nem láthattunk, ezért szükséges sürgetni, hogy a rendeletet konkrét lépések, intézkedések kövessék a legkárosabb emisszió források haladéktalan megszüntetésének érdekében. Magyarán mind az autózásban, mind a teherfuvarozásban, mind pedig a közúti tömegközlekedésben előnyben kellene részesíteni, népszerűsíteni kellene az alacsony emissziójú − és megfelelő infrastruktúrával alacsony költségű − CNG üzemet, mely akár új autóknál, haszonjárműveknél, illetve átalakítással használt autóknál is elérhető. Kanadában a CNG-üzemű teherautók, sőt kamionok alkalmazása már négy évtizedes múltra tekint vissza.

Korábbi, átfogó írásunk: Amit a CNG-ről tudni kell.

forrás: autonavigator.hu/energiaoldal.hu