Országos tesztprogram indul a CNG-haszonjárművek népszerűsítésre

Két tesztjárművet is kipróbálhatnak a hazai üzemeltetők. Országos tesztprogramot indít a DanubeTruck Magyarország Kft. és az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt.-hez tartozó FŐGÁZ CNG Kft. a sűrített földgázzal (CNG) hajtott haszonjárművek népszerűsítésére. „A kezdeményezés célja, hogy megismertesse a hazai felhasználókkal a környezetbarát hajtásban rejlő lehetőségeket. A sűrített földgázzal (CNG) hajtott haszonjárművek a dízeleseknél jóval gazdaságosabban üzemeltethetők” – hangsúlyozta Molnár Tamás, a DanubeTruck Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

A tesztprogram további célja, hogy növelje az IVECO márka ismertségét is, mely a legnagyobb CNG-üzemű típuskínálattal rendelkezik jelenleg a piacon. A CNG-haszonjárművek hazai tesztprogramja kedden indul. A DanubeTruck Magyarország két járművet, egy Iveco Stralis CNG nyergesvontatót, valamint egy Iveco Daily CNG kisteherautót bocsájt rendelkezésre fél éves időtartamra.

Iveco Daily CNG

Ez idő alatt mintegy 30 cégnek lesz lehetősége 1-2 hetes, vagy néhány napos időszakokban kipróbálni a járműveket.

A jelentkezés feltételei

A részvétel előzetes feltétele a környezetbarát technológiák iránti elkötelezettség, valamint a komoly vásárlási szándék. „A sűrített földgázzal (CNG) hajtott járművek tesztlehetőségével elsősorban az esetleges beszerzéssel kapcsolatos, döntés előtti bizonytalanságokat szeretnénk eloszlatni”- jegyezte meg Molnár Tamás.

Iveco Stralis CNG

Hozzátette: előzetesen hathónapos tesztidőtartamban gondolkodtak, de ha szükséges, akkor akár év végéig is kitolják a programot. A kezdeményezés partnerei a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) és a FŐGÁZ CNG Kft.

A tesztprogram szervezői

Az ENKSZ-csoport tagjaként a FŐGÁZ CNG Kft. a közüzemi és kommunális vállalatok, az MGKKE a közlekedési és a technológiai szektorban tevékenykedők számára, míg a DanubeTruck Magyarország Kft. a fuvarozásban érdekelt üzemeltetők felé közvetíti ki a járműveket. Az érdeklődők ezeknél a szervezeteknél jelentkezhetnek szabad időpontokért, de a szervezők rövidebb, helyszíni prezentációk megtartására is nyitottak.

hirdetés

Már megvannak az elsők

A DanubeTruck Magyarország Kft. azért az IVECO Stralis CNG nyergesvontató és az IVECO Daily CNG platós teherautó mellett döntött, mert míg előbbivel a legnagyobb terhelhetőség, – addig utóbbival a könnyű teherbírás iránt érdeklődő üzemeltetők igényeit is képesek kiszolgálni. A járműveket első ízben a sajtó képviselői próbálhatják ki, ezt követően a teherautók a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.-nél (FCSM), a Pick Szeged Zrt.-nél., majd a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-nál forgalomba állnak. A Stralis pedig a Szemerey-Waberer’s flottában már bizonyított a mindennapos élelmiszer elosztásban.

Tankolási lehetőségek

A tankolás költségei az üzemeltetőt terhelik a tesztidőszak idején. A résztvevők az egyes CNG töltőállomásokon tudják pótolni az üzemanyagot.

Főgáz CNG demo_program

A FŐGÁZ CNG Kft. –nek köszönhetően a fővárosban két helyszínen is lehet CNG-t tankolni, a szervezők várakozásai szerint ez a lehetőség nagymértékben növeli majd a tesztprogramban résztvevők számát. „Reményeink szerint idén további nyilvános töltőállomások nyílnak majd, így felgyorsulhat a sűrített földgázzal (CNG) hajtott járművek terjedése idehaza ”– hívja fel a figyelmet Bálint Norbert, a FŐGÁZ CNG Kft. ügyvezetője.

A jövő üzemanyaga

Magyarországon összességében jelenleg körülbelül 200 darab CNG-hajtású teherautó közlekedik a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) adatai szerint. „A következő években jelentős növekedés várható a sűrített földgázzal hajtott járművek piacán, köszönhetően az Európai Unió döntésének. Az Európai Parlament és az Európai Bizottság 2014-ben fogadta el azt az irányelvet, mely kötelezi a tagállamokat, hogy 2020-ig építsenek ki minden városban és elővárosban CNG töltőhálózatot” – hangsúlyozta Domanovszky Henrik, a MGKKE elnöke.

Iveco Daily CNG

A 2014/94/EK-es irányelv ugyanakkor azt is meghatározza, hogy a legfontosabb európai autópályákon 2025-ig egy megfelelő sűrűségű CNG és LNG (CNG-nél sűrűbb, cseppfolyósított földgáz) töltőállomás hálózatot kell biztosítani. „A tiszta üzemű járművek forgalomba állításával határozottan mérsékelhető a levegőben az emberi egészségre kritikus hatású szállópor koncentráció, emellett alkalmazásukkal az üvegházhatású gázok kibocsátása is csökkenthető” – jegyezte meg Domanovszky Henrik.