Sokszorozott hatótáv: a lítium-oxigén akkumulátor jelenti a villanyautók jövőjét

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Az elektromos autózás egyik legnagyobb problémáját – már amennyiben a jól kiépített töltőhálózat és a megfelelő infrastruktúra, illetve az emberek gondolkodásának megváltozása esetén is fennáll – a kis hatótávolság jelenti, ami a belsőégésű motorral szerelt járművekéhez képest töredék értékű, miközben a töltés sokáig tart. Azonban a Cambridge-i Egyetem tudósai keményen dolgoznak azon, hogy új technológiák révén sokkal több kilométert tehessenek meg a villanyautók tulajdonosai is.

Az új megoldást a lítium-oxigén (Li-O2) akkumulátorban látják a kutatók, amely elmondásuk szerint drámai hatással lehet az elektromos autókkal megtehető kilométerek számára. A jelenleg alkalmazott akkumulátor típusok, így a lítium-ionos technológiájú energiatároló egységek relatíve nehezek és kis energiasűrűséget valósítanak meg, ami a mobilitásban kifejezetten előnytelen, ezért nem meglepő, hogy több csoport is új utat keres a probléma kiküszöbölésére. A Cambridge-i Egyetem tudósai szerint a fent említett lítium-oxigénes megoldás mintegy tízszer nagyobb energiasűrűséget tesz lehetővé a lítium-ionoshoz viszonyítva.

porsche_panamera_2013

Az általuk alkalmazott technológiát egyébként lítium-levegősnek is nevezik, amely révén egy elektromos autó hatótávolsága nagyjából egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt járművekkel megtehető kilométerek számával lesz megegyező nagyságrendű. A jó hírek pedig még nem érnek még nem érnek véget itt, hiszen az újfajta megoldás számos további előnnyel kecsegtet.

hirdetés

A kutatók szerint a lítium-oxigénes technika kisebb tömeget is eredményez: nagyjából a mai akkumulátorok tömegének ötöde (!) volna egy hasonló kapacitású telep, ráadásul emellett a gyártási költségek terén is hasonló arányokról számolnak be. Azonban természetesen nem vizionálhatunk naiv jövőképet, hiszen a kísérleti stádiumban lévő energiatárolók fejlesztése a szériagyártás színvonalának eléréséig még legalább 5-10 évet vesz igénybe, s akkor még az olajlobbi előre nem kiszámítható ténykedésével, a fejlesztési időbe való begyűrűzésével még nem is számoltunk.

Volvo_c30

Jelen pillanatban a hírek szerint a legnagyobb problémát a töltés és kisülés képessége jelenti, de a kutatók elmondása szerint mindez csak munka és fejlesztés kérdése, így néhány éven belül megfelelően stabil és hatékony egységek gyártása prognosztizálható. A szakértők hozzávetőlegesen 93%-os hatékonysági rátáról és mintegy 2000 alkalmas újratölthetőségről beszélnek.

forrás: autopult.hu

Kapcsolódó cikkeink



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?