Szériában a Toyota hidrogénes nagy dobása

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


A hibrid autókat már világsikerre vitte a japán márka, most a hidrogén-meghajtás prófétája kíván lenni és a Miraival szó szerint elhozza a jövőt

 1997-ben csak mosolygott a világ a Toyota fura kinézetű első hibrid autóján, a Priuson. A japán gyártónak bejött a hibrid-vonal, azóta a Prius több generációja is napvilágot látott, ráadásul mára minden, magára valamit adó márka készít hibrid modelleket.

Toyota Prius I. 1997

Most, hogy már mindenki hisz a hibridekben, a Toyota egy szinttel feljebb lépett. A hidrogén-hajtás közúti bevezetése évtizedek óta napirenden van, de eddig olyan óriások sem tudtak vele megbirkózni, mint a Mercedes, a BMW, vagy a General Motors. Persze a fejlesztést nem adták fel, de eddig senki nem állt elő szériában gyártott hidrogénes autóval.

Hidrogén hajtású kísérleti Mercedes 1983-ból

Hidrogén hajtású kísérleti Mercedes 1983-ból

Nem véletlen, hiszen a hidrogén közúti felhasználása rengeteg nehézséget jelent. A legfontosabb ezek közül a biztonság kérdése, a hidrogén ugyanis rendkívül robbanékony és nehezen tárolható balesetbiztosan, ami a kis tartályok miatt a hatótávra is negatív hatással van. A töltő-infrastruktúra is teljesen hiányzik, ennek is meg kellett oldani a biztonságos kialakítását.

Ilyen egy hidrogénkút 2014-ben

Ilyen egy hidrogénkút 2014-ben

Emellett a hidrogén olyan előnyökkel jár, ami delejes vonzást gyakorol az autóipari szereplőkre. Korlátlan mennyiségben állítható elő ugyanis vízből és az elégetése során kizárólag vízgőz keletkezik, tehát egy környezetbarát és fenntartható folyamat. Legalábbis akkor, ha a vízbontásnál szükséges energiát megújuló forrásokból nyerjük.

Most a Toyota viszont sorozatgyártásba küldi az első széria hidrogénes autót Mirai néven. Ez japánul azt jelenti, hogy jövő, mert ugye ez a jövő, meg jön is…  Egyébként első kísérleti üzemanyagcellás modelljét még 1996-ban mutatta be egy első generációs RAV4 alapjain.

Toyota Mirai. Könnyű lesz észrevenni

Toyota Mirai. Könnyű lesz észrevenni

 

Az új modell, akárcsak a Prius, már külsejével is hirdeti, hogy ő nagyon más, mint az összes korábbi autó, látványosan elkülönül a szénhidrogén-függő dinoszauruszoktól.

 

Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcella

Meghajtás szempontjából a Mirai egy elektromos autó, ennek minden előnyével. Viszont a villanymotor táplálása nem akkumulátorokból történik, hanem tartályokból. Az ezekben tárolt hidrogénből üzemanyagcellák állítják elő az elektromos áramot.

Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcella motortér

 

A hidrogén tankolás előnye, hogy sokkal-sokkal gyorsabb, mint árammal feltölteni az elektromos autók akkumulátorait, mindössze 3 percet vesz igénybe. A Mirainak hatótáv terén sincs szégyenkezni valója, 483 kilométer a gyors tankolás lehetőségével mindenre elég lehet. Ehhez persze kutak is kellenek…

Metakommunikáció. Az öltönyökhöz értők értik: a Mirai és hidrogén hajtás egyelőre nem lesz tömegcikk

Metakommunikáció. Az öltönyökhöz értők értik: a Mirai és hidrogén hajtás egyelőre nem lesz tömegcikk

hirdetés

A menetteljesítmények szintén ígéretesek, 9,6 másodperces gyorsulás eléggé agilis autót sejtet, a végsebesség pedig 179 km/h, tehát autópályán sem lesz forgalmi akadály. A teljesítmény 114 kW, 153 lóerő, a nyomaték 335 Nm.

Toyota Mirai otthon

Az autó össztömege pedig 1 850 kg, ebből a polimer elektrolit üzemanyagcella 56 kg, a 3 rétegű, részben szénszálas erősítésű hidrogén tartályok pedig összesen 87,5 kilósak.

A Jövő belül fekete

A Jövő belül fekete

Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcella belső

A tartályok a hidrogént 700 bar (70 MPa) nyomáson tárolják. Ha az autógázhoz hasonlítjuk, látható, hogy miért nehéz a hidrogént tárolni. Az LPG tartályokban ugyanis mindössze 12 bar az üzemi nyomás, a sokkal macerásabb CNG esetében is „csak” 200 bar.

Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcella belső

A hidrogén mellett az autó elektromosan is tölthető. A nikkel-fém-hidrid akkumulátorba CHAdeMO-rendszerű gyorstöltővel tolhatjuk az áramot szükség esetén, ha nem sikerül hidrogén töltőállomást találnunk, amire azért most még elég nagy az esély.

Toyota Mirai CHAdeMO töltő

CHAdeMO csatlakozó a csomagtartóban

Hihetetlenül drága lesz a forradalmi technológiával szerelt japán autó? Ezt nem igazán lehet mondani. A Mirait körülbelül 15 millió forintért lehet majd megvásárolni, ez pedig nincs messze a jelenlegi, komolyabb villanyautók árától. Speciel egy Tesla Model S-nél jóval olcsóbb is. Igaz, nem hét, hanem csupán négy személyes.

 

Toyota Mirai hátsó ülés

Ettől függetlenül nem kis autó. A hossza 4 890 mm, szélessége 1 815 mm, a magassága 1 535 mm, a tengelytáv pedig 2 780 mm. A csomagtartó méretéről nincs információ, de szemmel láthatóan ez sem kicsi.

 

Toyota Mirai csomagtartó

Toyota Mirai oldal

A Toyota nagyon hisz a Mirai hajtásláncában, ezért 8 év, vagy 160 kilométer garanciával kínálja az új autót.

energiaoldal.hu

Kapcsolódó cikkeink



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?