2012-ben 8 darab elektromos autó kelt el Magyarországon
A hazai adat egészen tragikus, de egyelőre nemzetközi szinten sem túl rózsás az elektromos autók helyzete
Népszerű téma az elektromos autózás, az utóbbi években rendszeresen érkeztek a hírek a nagy márkák sorozatgyártásra váró modelljeiről. A töltéshez szükséges infrastruktúra már nálunk is lassú fejlődésnek indult, ma Magyarországon közel két tucat áramkúton tankolhatunk, ráadásul jellemzően ingyen!
A fényes jövőt azonban erősen elhomályosítja, hogy amint az autonavigator.hu nemrég beszámolt róla, az elmúlt évben hazánkban mindössze 8 darab tisztán elektromos autó lett forgalomba helyezve (3 darab Citroën C-Zero, 2 darab Peugeot iOn, valamint 3 darab Nissan Leaf), de ha hozzáadjuk az elektromosként induló de végül kiegészítő benzinmotorral is rendelkező Opel Amperát, akkor is csak 18-nál járunk. A teljes autópiac 53 000-es számához viszonyítva azt látjuk, hogy egy-egy „hagyományos” autóra 0,0003 elektromos autó jut. Mi lehet a háttérben?
Sajnos Magyarországon kevesen engedhetik meg, hogy tízmillió forintot fizessenek egy korlátozott képességekkel bíró, sok esetben nem is túl vonzó járműért. Az ország éghajlata sem igazán kedvező ezen autók számára, ugyanis télen tovább csökkenhet a hatótávuk, nem beszélve a fűtés problematikájáról, amit nem lehet a motor felesleges hőjéből megoldani.
Az összeesküvés-elméletek hívei szerint a General Motors (és néhány további résztvevő) már egyszer megölte az elektromos autót, de akkor miért igyekszik most mégis annyira, hogy feltámassza?
Kétség kívül tény, hogy a hagyományos meghajtású autók gyártásához és fenntartásához sokaknak fűződnek óriási érdekei. Viszont az elektromos autózás elterjesztésével újra fel lehetne osztani a közlekedés zsíros haszonnal kecsegtető világát, de ez a háború sem olcsó. Jelenleg minden egyes eladott Chevrolet Volton tízmillió forintnak megfelelő összeget bukik a GM, így a jövőben úgy néz ki, hogy ők is a konnektoros hibridek felé veszik az irányt.
Ezt az áldozatot nem mindenki vállalja. A hibrid autók koronázatlan királyának tekinthető Toyota nem rég jelentette be, hogy két év fejlesztés és rengeteg pénz elköltése után felhagy a tisztán elektromos autók fejlesztésével, mert „A villanyautók jelenlegi képességei nem találkoznak a társadalom igényeivel. Sem az egy töltéssel megtehető távolság, sem a töltési idő, sem az előállítási ár tekintetében.”
Az elektromos autók igazi Achilles-sarka a nehézkesen fejlődő akkumulátor-technológia. A mai akkuk nagyon nehezek, kis hatótávolságot biztosítanak, nem túl hosszú élettartamúak (egyes hírek szerint veszélyesek) és ami a legfőbb baj: rettenetesen drágák. A jövő nagyban függ attól, sikerül-e áttörést elérni ezen a területen.
A GM hátterét maga mögött tudó Envia Systems állítólag olyan forradalmi technológiát fejleszt, mellyel a duplájára, de akár négyszeresére is növelhető a mai lítium-ion akkumulátorok kapacitása. Az Envia Systems egyébként már korábban is biztató bejelentéseket tett legújabb, lítium-ion cellája kapcsán: az állítólag rekorder kapacitású lesz és a maiak árának felébe kerül majd.
Ettől függetlenül több félig, vagy teljesen kész elektromos autó került le a gyártók napirendjéről. Úgy néz ki, hogy nem lesz elektromos Audi A2, Audi R8 e-tron, Toyota eQ, de számos további modell sorsa is kérdésessé vált.
A Nissan tavaly 20 ezres Leaf-értékesítéssel számolt az USA-ban, de az értékesítés október végéig ennek a felét sem érte el.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a hibrid autók nyerik rövid távon ezt a csatát (lassan, de biztosan előre törve), de biztosak lehetünk benne, az elektromos autó is készül az újabb megmérettetésre.