40% üzemanyag-megtakarítás az új orosz anyaggal

Az orosz repülőgépgyártó üzemek élénken alkalmaznak szélszálas anyagokat. Az élvonalasok, mint például, a Boeing és az Airbus szélszálas anyagokat használ fel gépein. Az Aerokompozit orosz cég moszkvai laboratóriumában kifejlesztett technológia jelentősen felülmúlja mindazt, amit a repülőgépgyártás óriásai alkalmaznak.

Az Aerokompozit technológiai hivatalának helyettes vezetője, Alekszej Uljanov elmondta, miért éppen a szélszálakra esett a választás.

Illusztráció. kép:boribakter/indafoto.hu

Illusztráció. kép:boribakter/indafoto.hu

„A repülőgépszárnynak ez az eleme szélszálból van. Az alumíniumszárnytól abban tér el, hogy a termék nem követel rögzítő alkatrészeket és szerelést. Méghozzá az alumíniumtól eltérően súlya nem 200, hanem mindössze 50 kilogramm.”

Viszonylagos könnyűsége ellenére a szárnyelem csaknem 2 ezer tonna megterhelést is kibírhat. Azonkívül ennyire könnyű szárnnyal a gép lebeghet a levegőben, mint egy vitorlázó repülőgép. Vagyis a hajtóművek megterhelése csökken. Egy-egy repülés során megtakarítható az üzemanyag 40%, s ennek folytán az utasok pénze is.

hirdetés

Az egyszerű műanyag szövetből szilárd konstrukció lesz, amely kibír sok tonnányi megterhelést, s ez annak a technológiának köszönhető, amely egyelőre csak Oroszországban létezik. A kellőképpen feldarabolt és kellő formára igazított anyagot vákuumos modulba helyezik és egy nagy kohóba helyezik, ahova egy másik rendkívül fontos komponenst – kátrányt – tesznek, amely monolittá köti össze a szövet rétegeit.

A szénszálas anyagok újabb fajtáiról az Aerokompozit kísérleti laboratóriumának mérnöke, Anton Jevdokimov beszélt.

„Ezek itt a szénszálas anyagok legutóbbi mintái. Tartósság tekintetében az acélhoz képest négyszer olyan erősek. Ezt speciális gépen végzett kísérletek bizonyítják. A mintát rögzítjük és máris kezdődhet a kísérlet. A minta két tonnányi megterhelést bírt ki. Az acél e mutatónak csupán a negyedére lett volna képes.”

Az építkezésnél szintén eredményesen alkalmazzák az új fejlesztéseket. Így, szénszálas anyagot vegyítenek a malterhoz. Az Urál-vidéki Cseljabinszkban, például, külön szénszálas szalagot gyártanak, amelyet tatarozás során és lakóházak vasbeton-konstrukciója szilárdítása során alkalmaznak.

A technológia alkalmazásának spektruma az építkezésben óriási. A vasbeton-épületek, hídpillérek javítása stb. Sőt, mivel a szénszálra a víz nem veszélyes, alkalmazható föld alatti kommunikációk és gátak építése és technológiai karbantartása során.

Oroszország Hangja