A fényszennyezés napos oldala

Hiába energiatakarékos, a LED-világítás olykor megzavarja az alvás-ébrenlét ciklusunkat. Csakhogy haszna is lehet, ha nem álmosodik el – például a volán mögött. Az ötletet francia és svéd kutatók alakították országúti kísérletté.

A kávéval majdnem megegyezik a sofőr szemébe folyamatosan világító apró kék LED-izzó hatása – összegezték a Bordeaux Egyetem neuropszichiátriai kutatói, akik a svéd Közúti és Szállítási Kutató Intézet és a stockholmi Stresszkutató Intézet munkatársaival találták ki és végezték el a tesztet. Ennek során negyvennyolc 25-50 év közötti férfi önkéntest választottak ki, akik nem lehettek hivatásos sofőrök vagy rendszeresen éjszakai műszakban dolgozók, hogy ne legyen rutinuk az éjszakai vezetésben.

kép: Peetii/indafoto.hu

hirdetés

Az alanyok hajnali 1 és 5 között 400 kilométert vezettek országúton három alkalommal, közte egy-egy hetes kihagyással a pihenés érdekében. Az első út során kétszer 200 milligramm koffeint tartalmazó kávét kaptak, másodszor kétszer koffeinmentes kávét, harmadszor pedig végig egy 468 nanométeres hullámhosszú kék LED-izzóval világítottak a szemükbe.

A kutatók figyelték az alanyok sávváltásait és sávtartását (sávon belüli imbolygását) – ezek ugyanis jól jelzik a vezető fáradtságát. A koffeines út során 13 volt a helytelen sávváltók száma, a koffeinmentesen 26, míg a kék LED-es úton csak 15.

A vizsgálatban szereplő alanyok életkoruktól függetlenül hasonlóan reagáltak a kék LED fényére: éberségük és szellemi teljesítőképességük nem lankadt. A kísérlet után képesek voltak újra a normál életritmusuk szerint végigaludni az éjszakákat.

Ez igazolja, hogy a kék LED valóban hatással van a szervezet belső órájára, és alkalmazható lenne bizonyos esetekben. Hogy nem mindig, azt jól jelzi, hogy a kísérlet alól fel kellett menteni nyolc személyt, akik szédülni kezdtek a kék fénytől, és éppen emiatt fokozódott járművük imbolygása. A kísérlet leírása a PLoS ONE tudományos folyóiratban jelent meg.

Forrás és teljes cikk: origo.hu