A régióban nálunk a legdrágább az LPG!

A Nemzetgazdasági Minisztérium indoklása szerint az LPG jövedéki adójának emelésére azért van szükség, mert az „kirívóan alacsony szintű” és a magyar árak az európaiaknak az „alsó-középmezőnyébe” tartoznak. Ezen kívül szerintük az LPG komoly egészségi kockázatot is rejt, „hiszen az autógáz elégetése közel ugyanolyan károsanyag-kibocsátással jár, mint a benzin elégetése”. Megvizsgáltuk, mit mutatnak a számok.

Végeztünk egy régiós összehasonlítást a jelenlegi árakkal. Ez sajnos azt mutatja, hogy az LPG a vizsgált országok közül már most is Magyarországon a legdrágább, de a benzinhez viszonyított ár arányában is egyedül Ausztria előz meg bennünket (alig fél százalékkal).

hirdetés
E95 Gázolaj LPG LPG/E95 aránya
Ausztria 1,470 € 1,420 € 0,800 € 54,42%
Bulgária 1,368 € 1,352 € 0,620 € 45,32%
Csehország 1,436 € 1,412 € 0,702 € 48,89%
Horvátország 1,408 € 1,324 € 0,684 € 48,58%
Lengyelország 1,381 € 1,364 € 0,671 € 48,59%
Magyarország 1,540 € 1,562 € 0,831 € 53,96%
Németország 1,712 € 1,556 € 0,793 € 46,32%
Olaszország 1,808 € 1,694 € 0,747 € 41,32%
Románia 1,316 € 1,320 € 0,671 € 50,99%
Szerbia 1,317 € 1,257 € 0,642 € 48,75%
Szlovákia 1,526 € 1,395 € 0,731 € 47,90%
Szlovénia 1,507 € 1,387 € 0,754 € 50,03%
Ukrajna 0,855 € 0,815 € 0,625 € 73,10%

forrás: fuel-prices-europe.info 2012.08.10

 

Az NGM szerint „Magyarországon az LPG adómértéke európai összehasonlításban az alsó-középmezőnybe tartozik, nem éri el az uniós átlagot. Az E95 és az LPG üzemanyagok árának egymáshoz viszonyított aránya uniós viszonylatban 39% – 71% között mozog. Magyarországon ez az arány jelenleg 54%, így ebben a tekintetben hazánk a középmezőnyben van”.

maps.google.hu

Ezzel szemben alig találunk a fenti országok között olyant, ahol ez az arány 50% feletti lenne, Magyarország már most is túltesz ezeken az 54%-kal.

Az egyetlen kivétel a szomszédos Ukrajna (73,1%), ahol viszont a benzinár eleve majdnem fele a magyar áraknak, az LPG pedig szintén lényegesen olcsóbb.

 

Nézzük a károsanyag-kibocsátást. A minisztériumi álláspont szerint „hiszen az autógáz elégetése közel ugyanolyan károsanyag-kibocsátással jár, mint a benzin elégetése”. Mi a következő adatokat találtuk.

 

 

A gépjármű-tulajdonosok… nem csak saját maguk pénzügyi helyzetén segítenek, hanem segítenek csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását – Az NOX összetevő a kipufogógázban mintegy 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid(CO2) kibocsátás mintegy 15%-kal alacsonyabb – kisebb az elégetlen üzemanyag mennyisége, mint benzinüzemben, valamint nincs ólomkibocsátás és szén-monoxid kibocsátás értéke is közelítőleg nulla.

Az égéstermék alacsonyabb gépjármű katalizátorhőmérséklet mellett is semlegesíthető ez által a gázmeghajtású motoroknál a katalizátor kímélve van.

forrás: alternativenergia.hu

Az LPG Autógázt azért tartják tiszta üzemanyagnak, mert egyszerű kémiai összetételének köszönhetően nagyon tiszta az égése. Ez a belélegzett levegő tisztasága miatt fontos. Az égés során keletkező részecskék a tüdőbe is bejutnak… az autógázzal üzemelő motorok 99%-kal kevesebb részecskét juttatnak a természetbe, mint dízeles társaik. Utóbbiak ráadásul közel 20x annyi nitrogén oxidot (NOx) bocsájtottak ki.

forrás: autogaz.stipistop.com

A fentiek fényében a „közel ugyanolyan károsanyag-kibocsátás” sem tűnik reálisnak. Csak remélni tudjuk, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium a jövőben nem fog ragaszkodni megalapozatlan indokaihoz és letesz az európai trendekkel szembe menő, az autósokat ismételten nehéz helyzetbe állító tervéről.

energiaoldal.hu