A régióban nálunk a legdrágább az LPG!
A Nemzetgazdasági Minisztérium indoklása szerint az LPG jövedéki adójának emelésére azért van szükség, mert az „kirívóan alacsony szintű” és a magyar árak az európaiaknak az „alsó-középmezőnyébe” tartoznak. Ezen kívül szerintük az LPG komoly egészségi kockázatot is rejt, „hiszen az autógáz elégetése közel ugyanolyan károsanyag-kibocsátással jár, mint a benzin elégetése”. Megvizsgáltuk, mit mutatnak a számok.
Végeztünk egy régiós összehasonlítást a jelenlegi árakkal. Ez sajnos azt mutatja, hogy az LPG a vizsgált országok közül már most is Magyarországon a legdrágább, de a benzinhez viszonyított ár arányában is egyedül Ausztria előz meg bennünket (alig fél százalékkal).
E95 | Gázolaj | LPG | LPG/E95 aránya | |
Ausztria | 1,470 € | 1,420 € | 0,800 € | 54,42% |
Bulgária | 1,368 € | 1,352 € | 0,620 € | 45,32% |
Csehország | 1,436 € | 1,412 € | 0,702 € | 48,89% |
Horvátország | 1,408 € | 1,324 € | 0,684 € | 48,58% |
Lengyelország | 1,381 € | 1,364 € | 0,671 € | 48,59% |
Magyarország | 1,540 € | 1,562 € | 0,831 € | 53,96% |
Németország | 1,712 € | 1,556 € | 0,793 € | 46,32% |
Olaszország | 1,808 € | 1,694 € | 0,747 € | 41,32% |
Románia | 1,316 € | 1,320 € | 0,671 € | 50,99% |
Szerbia | 1,317 € | 1,257 € | 0,642 € | 48,75% |
Szlovákia | 1,526 € | 1,395 € | 0,731 € | 47,90% |
Szlovénia | 1,507 € | 1,387 € | 0,754 € | 50,03% |
Ukrajna | 0,855 € | 0,815 € | 0,625 € | 73,10% |
forrás: fuel-prices-europe.info 2012.08.10
Az NGM szerint „Magyarországon az LPG adómértéke európai összehasonlításban az alsó-középmezőnybe tartozik, nem éri el az uniós átlagot. Az E95 és az LPG üzemanyagok árának egymáshoz viszonyított aránya uniós viszonylatban 39% – 71% között mozog. Magyarországon ez az arány jelenleg 54%, így ebben a tekintetben hazánk a középmezőnyben van”.
Ezzel szemben alig találunk a fenti országok között olyant, ahol ez az arány 50% feletti lenne, Magyarország már most is túltesz ezeken az 54%-kal.
Az egyetlen kivétel a szomszédos Ukrajna (73,1%), ahol viszont a benzinár eleve majdnem fele a magyar áraknak, az LPG pedig szintén lényegesen olcsóbb.
Nézzük a károsanyag-kibocsátást. A minisztériumi álláspont szerint „hiszen az autógáz elégetése közel ugyanolyan károsanyag-kibocsátással jár, mint a benzin elégetése”. Mi a következő adatokat találtuk.
A gépjármű-tulajdonosok… nem csak saját maguk pénzügyi helyzetén segítenek, hanem segítenek csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását – Az NOX összetevő a kipufogógázban mintegy 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid(CO2) kibocsátás mintegy 15%-kal alacsonyabb – kisebb az elégetlen üzemanyag mennyisége, mint benzinüzemben, valamint nincs ólomkibocsátás és szén-monoxid kibocsátás értéke is közelítőleg nulla.
Az égéstermék alacsonyabb gépjármű katalizátorhőmérséklet mellett is semlegesíthető ez által a gázmeghajtású motoroknál a katalizátor kímélve van.
forrás: alternativenergia.hu
Az LPG Autógázt azért tartják tiszta üzemanyagnak, mert egyszerű kémiai összetételének köszönhetően nagyon tiszta az égése. Ez a belélegzett levegő tisztasága miatt fontos. Az égés során keletkező részecskék a tüdőbe is bejutnak… az autógázzal üzemelő motorok 99%-kal kevesebb részecskét juttatnak a természetbe, mint dízeles társaik. Utóbbiak ráadásul közel 20x annyi nitrogén oxidot (NOx) bocsájtottak ki.
forrás: autogaz.stipistop.com
A fentiek fényében a „közel ugyanolyan károsanyag-kibocsátás” sem tűnik reálisnak. Csak remélni tudjuk, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium a jövőben nem fog ragaszkodni megalapozatlan indokaihoz és letesz az európai trendekkel szembe menő, az autósokat ismételten nehéz helyzetbe állító tervéről.
energiaoldal.hu