Abszurd ötlet: drasztikus LPG-adóemelés az egészségért!

Matolcsy György javaslata szerint jövő év első felében összesen 100%-kal emelkedne az LPG jövedéki adója. A javaslat indoklása szerint az adómérték-emelés olyan termékekhez kötődik, amelyek fogyasztása fokozott egészségkockázatot jelent, így a törvényjavaslat amellett, hogy többletforrást teremt az egészségügy számára a növekvő árak miatti fogyasztáscsökkenés révén enyhítheti az egészségügyi ellátórendszer leterheltségét. Ez az indoklás az egyik legkörnyezetbarátabb üzemanyag esetében némiképp meglepő…

A hírek szerint a Matolcsy György által benyújtott javaslat a jövedéki adó kétlépcsős emelését irányozza elő. Jövő januárban 50%-kal, májusban pedig szintén 50%-kal nő a jövedéki adó mértéke.

A kérdés persze az, hogy ez az árak szintjén mit is jelent. Egy liter gáz ára jelenleg 240 Ft körül van, ebből a jövedéki adó durván 26 forint literenként. A kétlépcsős áremelés – figyelembe véve, hogy a második emelés már a megemelt összegre vonatkozik – 125%-os növekedésnek felel meg, erre jön még a 27% ÁFA, hisz a jövedéki adó után is adózunk. Így, ha csak az autógáz jelenlegi nettó árával számolunk, jövő májustól 281 forintra nőhet az ár. Ha pesszimisták vagyunk, és feltételezzük, hogy a gáz ára is emelkedik legalább annyit, mint tavalyról idénre, azaz 20-25 forintot, az azt jelenti, hogy jövő ilyenkorra 300 Ft/literig is nőhet az autógáz ára.

Az persze a konkrét autótól függ majd, hogy továbbra is megérheti-e LPG-vel járni, hiszen a gáz-átalakítás jellegétől és minőségétől függ, hogy mennyivel fogyaszt többet egy gázüzemű jármű. 10% túlfogyasztás mellett, mondjuk 500 forintos benzinárral számolva még vastagon a gáz a nyerő, de mondjuk 40-50%-os érték mellett már nem egyértelmű, hogy a benzin vagy a gáz éri-e meg jobban.

hirdetés

Külön meglepő, hogy a Matolcsy-javaslatban az áremelést az egészségügy támogatásával magyarázzák, és az LPG adóját egy lapon említik a dohánytermékek, az alkohol és az egészségtelen élelmiszerek adójával. Mindezt úgy, hogy az LPG jóval tisztább autózást tesz lehetővé, mint akár a benzin, akár a gázolaj, azaz egy ilyen lépéssel, amellyel akadályozzák a gázzal autózás elterjedését, áttételesen nem csak az egészségügy bevételei, de a megbetegedések száma is hatékonyan növelhető.

Az LPG használata esetén a NOx kibocsátás mintegy 20%-kal, a CO2 pedig 15%-kal kevesebb, mint benzin esetében, tehát az egyik legkevésbé környezet- és egészségkárosító hatású hajtóanyag. Ezzel szemben “a törvényjavaslat célja, hogy az egészségügy számára többletforrás álljon rendelkezésre a magasabb színvonalú egészségügyi ellátás érdekében. Fontos összefüggés, hogy valamennyi adómérték-emeléssel érintett termék fogyasztása egészségkockázatot hordoz, így a bevétel-növelés mellett az egészségpolitikai célok akként is teljesülnek, hogy e termékek kereslete csökken”, Az LPG esetében tehát a fenti indoklás kevésbé állja meg a helyét, mint a jövedéki adóval terhelt egyéb termékek – alkoholok, dohánytermékek, stb. – esetében.

Az energiaoldal.hu által megkérdezett, LPG-átalakítással foglalkozó EcoJet Kft.-nél elmondták, hogy optimisták a jövőre nézve, de tény, hogy a javaslat szerinti drágulás az átalakítás megtérülését a jelenlegi, átlagosan 20 000 km-ről (kb. 1,1 év) időszakról nagyjából 38 000 km-re (kb. 2,5év) emeli, ami az autósok többségének már elveheti a kedvét a beruházástól. Ez véget vethet az elmúlt hónapokban tapasztalható fellendülésnek.

Érdemes lenne a törvényhozóknak elgondolkodni azon is, hogy az átalakítás 200-250 ezer forintos költségéből így is jelentős ÁFA-bevétele származott az államnak, amely nagy részéről így várhatóan le kell mondania. A megemelt LPG ár emellett az egészségre károsabb üzemanyagok használata felé terelné az autósokat, így az adófegyver akár visszafelé is elsülhet.

Az LPG-t számos nyugat-európai országban éppen kisebb egészségkárosító hatása miatt részesítik pozitív megkülönböztetésben. Franciaországban 2000 Euró adókedvezményt kap, aki átalakítja autóját, Németországban 2018-ig államilag garantálják a kedvezményes tankolást.
forrás: MTI/totalcar.hu/portfolio.hu/energiaoldal.hu

Kapcsolódó cikkek
Hibrid buszokat tesztelnek Kecskeméten

A Mercedes nemrégiben kipróbált hibridbusza után szerdától egy héten át a Volvo hasonló járművével ismerkedik Kecskemét lakossága. Zombor Gábor (Fidesz-KDNP) Elolvasom

Már most mélyponton a gázautó-átalakítás

Amint várható volt, az előzetesen meglebegtetett LPG-adóemelés nem tett jót a gázautózás ügyének. Az energiaoldal.hu által megkérdezett szervizek arról számoltak Elolvasom

A régióban nálunk a legdrágább az LPG!

A Nemzetgazdasági Minisztérium indoklása szerint az LPG jövedéki adójának emelésére azért van szükség, mert az "kirívóan alacsony szintű" és a Elolvasom

Átment: megszavazta a parlament a 100%-os LPG-adóemelést.

A tegnapi nap folyamán jelentős fölénnyel, 236 igen szavazattal, 12 nem ellenében, 74 tartózkodás mellett került elfogadásra az LPG adójának Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?