Alternatív üzemanyagokra vonatkozó új jogszabályok: szorít a határidő

Már csak 2 hónap van hátra az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről készítendő nemzeti szakpolitikai keretrendszer összeállításáig, és benyújtásáig. A november 18-i határidő egyben azt is jelenti, hogy az uniós tagállamoknak, köztük Magyarországnak, eddig kell átültetniük az Alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló irányelv rendelkezéseit, amely magába foglalhat törvényi, rendeleti és közigazgatási szabályokat is. – hangsúlyozta Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke.

A magyar piac egyelőre az elektromos autók és a töltőállomások számát tekintve is elmarad Nyugat-Európától, és a régió legtöbb országától. Amíg az elektromos töltők száma például Ausztriában meghaladja 3300-at, Csehországban pedig a 300-at, addig Magyarországon összesen 188 töltőt tart nyilván az Európai Bizottság intézménye, az European Alternative Fuels Observatory.

eTourEurope 2016 Mercedes B elektromos
„A környezetbarát közlekedés elterjesztésében az állam érdemi szerepvállalása azért nagyon lényeges, mert csak a stabil szabályozói megközelítés képes évekre előre kijelölni a piaci szereplőknek – vállalatoknak, intézményeknek és magánembereknek – a beruházásaik tervezéséhez szükséges támogatáspolitika irányait, valamint a dedikált források rendelkezésre állását. Ezek nélkül az e-mobilitásban érintettek nem tudnak sem terheket, sem kockázatot vállalni.” – hangsúlyozta Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke.

hirdetés

November 18-a a határideje az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa által elfogadott irányelv szerint egy olyan nemzeti szakpolitikai keretrendszer megfogalmazásának, amelynek célja, hogy felgyorsítsa az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bővítését, és ezzel az e-mobilitás teret nyerését. Ebben a tervben többek között be kell mutatni a piac és az alternatív üzemanyagokkal való ellátást szolgáló infrastruktúra jelenlegi helyzetét és jövőbeli fejlődését. A megfogalmazott szakpolitikai tervnek összhangban kell lennie az EU hatályos környezet- és éghajlatvédelmi jogszabályaival, illetve az infrastruktúra kiépítésére irányuló esetleges állami támogatási intézkedéseknek harmonizálniuk kell az állami támogatásokra vonatkozó szabályokkal.

„A 2 hónapon belül benyújtandó nemzeti szakpolitikai tervnek be kell mutatnia az alternatívüzemanyag-infrastruktúra kiépítését támogató jogalkotói intézkedéseket, így a pénzügyi és nem pénzügyi ösztönzők, adók rendszerét.” – fejtette ki Ungár János, és hozzátette: „Ennek a szakmai munkának a támogatása a célja a Magyar Elektromobilitás Szövetség, a Jedlik Ányos Klaszter, a Nemzetgazdasági és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által közösen megrendezésre kerülő Emobility Forum 2016 konferenciának, ahol az iparág hazai és nemzetközi szakértői együttesen gondolkodnak az iparág jövőjéről.”

A következő lépés az egységes töltési szabvány használata és a nyílt hozzáférés biztosítása lesz: 2017 november 18-át követően ugyanis lehetővé kell tenni valamennyi felhasználó számára a töltőpont-hálózatok közötti üzleti átjárhatóságot, a villamosenergia-szolgáltató szabad választását, a töltőállomások üzemeltetői által megszabott árak összehasonlíthatóságát, illetve a villamosenergia-elosztók megkülönböztetés-mentes együttműködését. Emellett a nyilvános elektromos töltőpontokat az EU-s követelményeknek megfelelően fel kell szerelni okos mérési rendszerekkel, amennyiben műszakilag kivitelezhető és gazdaságilag ésszerű.