Fejlődés előtt áll a hazai gázüzemű közlekedés

Az Európai Unió fejlesztené a járműveket kiszolgáló infrastruktúrát.

cng8

A gázüzemű közlekedés hazai elterjedését eddig infrastrukturális hiányosságok akadályozták, mindamellett sűrített földgáz, azaz a CNG relatíve magas jövedéki adója. A legújabb Európai Uniós irányelvek szerint a tagállamoknak fejlesztéseket kell végrehajtaniuk a gázüzemű közlekedés elősegítése érdekében. „A sűrített földgáz tömegközlekedésben történő felhasználásával lényegesen tisztább lehet a városok levegője, mindamellett az üzemeltetők költségei is jelentősen csökkenhetnek. A haszonjárművek mellett azonban kiemelt fontosságú a gázüzemű személyautók elterjedésének elősegítése is” –hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Akadályok a CNG és az LNG előtt
A környezetbarát üzemanyagok széles körű elterjedését eddig három fő tényező hátráltatta: a járművek magas vételára, az alacsony elfogadottság, továbbá az újratöltő állomások hiánya.
Jelenleg Magyarországon mindössze három nyilvános CNG töltőállomás található, Budapesten, Szegeden illetve és Győrött, mely utóbbi kettőt a GDF SUEZ üzemelteti. A szükséges számú CNG és LNG kutak nélkül azonban a tiszta meghajtással közlekedő járművek nehezen tudják felvenni a versenyt a hagyományos tüzelőanyaggal hajtott példányokkal szemben. Az Európai Bizottság ezért idén februárban a tagállamok számára kötelező érvényű rendelkezéseket fogalmazott meg a környezetbarát üzemanyagok elterjedésének elősegítésére.

Közös, európai szabványok

hirdetés
Iveco Stralis LNG

Iveco Stralis LNG

A tagállamoknak 2015 decemberéig közös szabványokat kell kialakítani a gépkocsikat, tehergépjárműveket és vízi járműveket szolgáló LNG és CNG újratöltő állomásokra vonatkozóan. Az intézkedéscsomag kitér a cseppfolyósított földgáz tehergépjárművekhez használható töltőpontok kiépítésére is. Becslések szerint mintegy 181 LNG állomás létesülne, mely jelentős piaci fejlődést idézne elő a cseppfolyósított földgázzal hajtott nehézgépjárművek terén.

Gázüzemű autóbuszok a közlekedésben
Magyarországon 1993-ban kezdődött meg földgáz üzemanyagként való felhasználása az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. tevékenységének keretein belül. Az azóta Magyarország piacvezetőévé vált Társaság közel 50 darab földgázüzemű járművet használ illetve több mint 40 buszt lát el CNG-vel. Hazánkban összességében jelenleg körülbelül 50 darab CNG hajtású busz közlekedik, holott a tiszta üzemű járművek forgalomba állításával határozottan a levegőben mérsékelhető az emberi egészségre kritikus hatású szállópor koncentráció, a szmog fejlődéséért felelős nitrogénoxidok mennyisége és még az üvegházhatású gázok kibocsátása is csökkenthető.

MAN Lion's City CNG autóbusz. kép: Omnibusz/indafoto.hu

MAN Lion’s City CNG autóbusz. kép: Omnibusz/indafoto.hu

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) idén pályázatot hirdetett gázüzemű autóbuszok vásárlására. „Nagyon fontos, hogy az állam támogassa az alternatív közlekedést, ezért a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 1,6 milliárdos tendert ír ki CNG-vel üzemelő buszok beszerzésére” – jegyezte meg Fónagy János közösségi közlekedésért és parlamenti kapcsolatokért felelős államtitkár. Az önkormányzati, vagy állami tulajdonú közlekedési társaságok vissza nem térítendő, úgynevezett „utófinanszírozású támogatásra” pályázhatnak a Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer keretében. A pályázók a támogatás negyedéig előleget is igényelhetnek, ezzel könnyebbé válhat a tiszta üzemű autóbuszok beszerzése.

Franck Néel, a GDF SUEZ Energia Magyarország általános-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy Magyarországon hatalmas fejlődési lehetőség van a CNG piacon, mert habár regionálisan nem, de a nyugat-európai országokhoz képest Magyarország messze el van maradva a CNG töltőállomások számának terén.

MTI