Forradalmi megoldás: gazdaságos és környezetbarát

A CNG, azaz a sűrített földgáz olcsóbb és környezetbarátabb üzemeltetési lehetőséget kínál a közlekedésben, mint a hagyományos üzemanyagok, a benzin és a gázolaj. Alkalmazási területe rendkívül széles, a személygépjárművek mellett motorok, motorcsónakok, taxik, autóbuszok, kis- és nagytehergépjárművek meghajtására is használják. Az elmúlt időszakban jelentősen növekedett a földgázzal üzemelő járművek száma. A rohamos fejlődés kapcsán Bálint Norberttel, a FŐGÁZ CNG Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

Mikor kezdtek foglalkozni földgázüzemű járművekkel? Mik voltak a kezdeti lépések?

A FŐGÁZ 2008-ban kezdett el CNG-vel foglalkozni, küldetésének tekintve a földgáz mint üzemanyag megismertetését és elérhetővé tételét. 2009-ben aláírtunk egy szándéknyilatkozatot hat fővárosi céggel – Magyar Posta, ELMŰ, BKV, Fővárosi Vízművek, Csatornázási Művek, Fővárosi Távhőszolgáltató –, amelyben közösen vállaltuk, hogy Budapesten elsők leszünk azon cégek között, akik flottájukban ilyen gépjárműveket is üzemeltetnek.

Bálint Norbert, a FŐGÁZ CNG Kft. ügyvezetője büszke arra, hogy munkájával hozzájárul egy élhetőbb város megteremtéséhez

Bálint Norbert, a FŐGÁZ CNG Kft. ügyvezetője büszke arra, hogy munkájával hozzájárul egy élhetőbb város megteremtéséhez

Ígéretünknek megfelelően 2011-ben felépítettük az első CNG-töltőállomást, amelyet idén áprilisban egy újabb követett. Terveink között vezető helyen szerepel, hogy jövő év elejére a jelenlegi kettő helyett négy nyilvános állomást üzemeltessünk a fővárosban. Eközben a szegedi CNG-töltőállomás is megújul, és a legújabb elképzelések szerint Miskolcon is hamarosan gázüzemű buszok közlekednek, amelyekhez két új töltőállomás áll üzembe.

Milyen konkrét előnyei vannak a földgázüzemű járműveknek?

Azt a járművet nevezhetjük tisztán földgázüzeműnek, amelyben 15 liternél nem nagyobb a hagyományos üzemanyagtartály. Ez a benzintartály biztosítja, hogy akkor is elérjünk a legközelebbi kútig, ha kifogyott a földgázüzemanyagunk. Vannak olyan járművek, amelyek nem tisztán földgázüzeműek, hanem kétféle üzemanyag is van bennük, azaz kettős üzemű járművek, ahol a normál üzemanyagtartály mellé építettek be CNG-tartályokat. Ezekkel akár 1000 kilométert is el lehet menni. A földgáz körülbelül 300–350 kilométert biztosít, a hagyományos üzemanyag pedig 6–700 kilométert.

 Az embereket elsősorban az anyagi megtakarítás motiválja. A CNG-járművek ezen elvárásnak megfelelnek, fenntartásuk és üzemeltetésük jelentős megtakarítást eredményez. Az alacsony üzemeltetési költség mellett azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a környezetvédelmi szempontokat sem: ezek a járművek óriási előnyökkel rendelkeznek ezen a téren is, szilárdrészecske-, azaz koromkibocsátásuk szinte nulla. Szintén komoly problémát jelent a városokban a nagy zajterhelés, a földgázmeghajtású járművek pedig ebből a szempontból is nagyon előnyösek, hiszen jóval csendesebbek, mint a dízelüzeműek. Vagyis ezzel a választással nem csupán a pénztárcánknak kedvezünk, de környezetvédelmi szempontból is felelős döntést hozunk.

Ezek után sokakban felmerülhet a kérdés, ha ennyi pozitívuma van, miért nem jár már most mindenki CNG autóval? Félnek tőle, vagy csak nem ismerik?

A CNG egyre ismertebb, a tényleges üzemeltetési tapasztalatokról viszont még kevés az autótulajdonosok információja. Sokat teszünk azért, hogy a pozitívumok minél szélesebb körben ismertté váljanak, de az emberek nagy része a gyakorlatnak és sok esetben a szomszédjának, autószerelőjének hisz.

Ördögi kör, hogy azért nem terjed gyorsabban a CNG-s autó, mert kevés a kút, vagy azért kevés a kút, mert kevés a CNG-t tankoló autó. Mi lehet a megoldás, milyen szerepe lehet hosszú távon a CNG-s autózásnak a városi közlekedésben?

Ez pont olyan, mint a tyúk meg a tojás esete. Elég nehéz megoldani, ezért is döntöttünk úgy, hogy megtesszük a kezdő lépéseket, és kutakat nyitunk. Középtávú fejlesztési terveinkben úgy kalkuláltunk, hogy az egyre növekvő igényeket nyolc-kilenc kút elégítheti ki.

hirdetés
A CNG-járművek környezetbarát és csendesebb alternatívát jelentenek

A CNG-járművek környezetbarát és csendesebb alternatívát jelentenek

A megvalósítás költségigényes, azonban fokozatosan haladunk efelé a piac fejlődésének függvényében: évente megépítünk két-három új CNG-töltőállomást. 2014-ben a közforgalmú kutak számát háromra emeljük, s a jövő év elején nyitjuk a negyediket.

Mi a következő lépés Ön szerint?

Azt gondolom, hogy a CNG-hajtás ügyét a vállalkozások járműparkjának folyamatos cseréje tudja előremozdítani. A hazai CNG-fejlődés kezd felgyorsulni, mert a költségek hamarabb megtérülnek, mint várták. Igazából azok tudnak jelentős megtakarításról beszámolni, akik sokat használják ezeket a járműveket, vagyis 60-70 ezer kilométert tesznek meg évente: taxisok, szállítócégek. A BKV jelenlegi járműparkja hamarosan még 12 busszal bővül, míg az FKF-hez 60 darab szelektív hulladékgyűjtő célgépjármű érkezik. A postának is van 6 darab Volkswagen Caddyje és 3 platós teherautója. Az autók működése megbízható, alacsonyabb az üzemeltetési költségük, és mivel sokat használják ezeket, gyorsabban megtérül a beruházás.

A FŐGÁZ Zrt. és a közlekedési társaság együttműködésével kimondhatjuk, hogy a budapesti tömegközlekedés új korszaka kezdődik. Egyetért ezzel a kijelentéssel?

Igen, hiszen a beszerzett buszok száma már elegendő ahhoz, hogy érdemi előrelépést tehessünk, például az ehhez szükséges töltőállomás saját beruházásból történő megépítésével, amelyet júniusban adtunk át.

A CNG-járművek mind a környezetvédelmet, mind pedig a zajterhelést tekintve óriási előrelépést jelentenek

A CNG-járművek mind a környezetvédelmet, mind pedig a zajterhelést tekintve óriási előrelépést jelentenek

Mi és a BKV is azt szerettük volna, hogy minél hamarabb üzembe tudjanak állni a földgázzal üzemelő buszok. Ezek a járművek olyan alternatívát jelentenek, amely kiválthatja a régi buszokat. Ez hatalmas előrelépés a jelenleg futó, átlagosan húszéves járművekhez képest, még úgy is, hogy a Dijonból érkezett Van Hool New A330 típusú buszok sem újak, négy-nyolc évesek.

Hány CNG-busz közlekedik most Budapest utcáin?

Tudomásom szerint jelenleg 23 ilyen jármű üzemel, a többit pedig éppen most „szabják” a fővárosra. Erre azért van szükség, mert Dijonban mások a követelmények, más a buszok designja, ezért a járműveket átfestik, levizsgáztatják. Úgy tudom, augusztus végére áll üzembe mind a 37 busz.

És a hosszú távú célok?

Nagyon jó lenne elérni, hogy a már említett budapesti kutakon kívül minden megyei jogú városban legyen legalább egy-egy CNGtöltőállomás, és ha mindez, mondjuk, öt éven belül megvalósulna, az óriási előrelépést jelentene.

Az is nagyon fontos lenne, ha a városi tömegközlekedést biztosító társaságok, cégek is lépnének ebbe az irányba. Van ennek realitása, de nem lehet tudni, ki mikor fogja megtenni. Azt gondolom, azzal, hogy Budapesten a BKV beszerezte a járműveket, óriásit léptünk előre ezen az úton.

– A földgáznak mint üzemanyagnak a legnagyobb előnye az, hogy a jelenleg használatos hajtóanyagok közül a legolcsóbb, ennélfogva roppant előnyös, valós alternatívát jelenthet a haszongépjárművekkel dolgozó cégek számára. Egy CNG-vel (Compressed Natural Gas) hajtott személyautónál 19–20 forintos kilométerköltséggel lehet számolni, ami azt jelenti, 1900–2000 forint üzemanyagköltség jelentkezik 100 kilométeren.

– Egyre több CNG-kút érhető el Magyarországon, az Unió jelentős részén pedig teljesen kiépült a szükséges infrastruktúra. A környező országokban – Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában – is tankolhatunk ilyen üzemanyagot.

– A CNG minden olyan cég számára előnyös megoldást jelent, amely több gépjárművet üzemeltet. Napjainkban már az összes jelentős gyártónál megtalálhatók a földgázüzemű modellek, így a jelenleg dízelmeghajtású autók vállalható áron, könnyedén lecserélhetők.

forrás: FŐGÁZ Magazint (2014 őszi szám). A cikk szerzője: Szidor György. Fotók: Vémi Zoltán és Bakula János.

Kapcsolódó cikkek
Szennyvízzel üzemelő busz Zalaegerszegen

Átadták az első ökobuszt Zalaegerszegen, a helyi járatként közlekedő autóbusz üzemanyaga a Zalavíz Zrt. zalaegerszegi szennyvíztisztító telepén, szennyvíziszapból előállított biometán. Elolvasom

Tízezer eurós támogatás elektromos autó vásárlásához

Autónként akár tízezer eurós támogatást is kaphatnak az osztrák főváros vállalkozói, ha elektromos haszongépjárműre cserélik benzines vagy dízel transzportereiket. A Elolvasom

Végre: földgáz üzemű próbajárat a VOLÁNBUSZ és a BKV vonalain (videó)

A FŐGÁZ CNG Kft.és az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. márciustól egy sűrített földgáz üzemű buszt biztosít tesztelésre a Elolvasom

Francia gázbuszokkal fiatalít a BKV

46 darab jó állapotú, alacsonypadlós, 4-8 éves autóbusszal fiatalodik Budapest buszflottája. A franciaországi Dijon városából 37 darab Van Hool gyártmányú Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?