Fúr-fangos e-bike

Házilag akart elektromos biciklit készíteni, ezért fogta a Magyarországon kapható legerősebb akkus fúrógépet és rászerelte kedvenc BMX biciklijére. Gehl István egy budai szerszámbolt ügyvezetője, és elég komolyan veszi a barkácsolást.

István hegyen lakik, ezért egy 12–15%-os emelkedőn szokott hazajárni körülbelül 2 km távolságra. Sosem tudott hazáig tekerni felfelé Csepel Schwinn biciklijével, így elhatározta, hogy valamilyen módon kiegészíti egy segédmotorral. Végül az elektromos hajtás mellett döntött, de nem szokványos megoldást választott.

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

A vázra egy amerikai gyártmányú DeWALT akkumulátoros fúrógépet épített, ami meglehetősen feltűnő jelenség masszív kialakításával, fekete-sárga színével, de a járművet különleges hangja miatt is megbámulják a járókelők.

A fúró rendkívül erős, 750 wattos teljesítménye nagyjából 1 lóerőnek felel meg.

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

Ezzel 20–30 km/h sebességet lehet elérni, ráadásul hegynek felfelé ugyanúgy, mint sík úton, így a gyakorlott bicikliseket is könnyedén le lehet vele hagyni.

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

Ha nincs emelkedő, nagyjából 15 km a hatótáv. Mivel gyárilag két akkumulátor van a fúróhoz, tulajdonképpen ahová a bicikli elmegy, onnan vissza is tud jönni külön töltés nélkül. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egyik akkuval Budáról be lehet jutni a belvárosba, a másikkal meg vissza. Az akkumulátor egy gomb megnyomásával, egy mozdulattal cserélhető, ráadásul a töltöttséget is kijelzi, így nem érhet minket kellemetlen meglepetés, hogy esetleg üres akkuval kelünk útra. Ha mégis tölteni kell, az is megvan 100 perc alatt. A túlterheléstől nem kell félni, ettől a gépet intelligens elektronika védi.

hirdetés
fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

A hajtás átvitelét egy Metabo sarokhajtással oldotta meg, a fúrót a vázhoz egy fúrógépmarkolat rögzíti. Az egyetlen alkatrész, amit külön el kellett készíttetni, a lánckerék, ami a láncot hajtja.

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

A BMX hátsó fix hajtását pedig le kellett cserélni racsnisra, hogy szabadonfutó legyen, ugyanis a fúróban gyárilag van egy retesz, ami ha elengedjük a gombot, azonnal lezár és megállítja a forgást. Biciklizés közben ez pedig nem lenne túl kellemes.

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

A gázt egy bicikli-markolatváltóval lehet adagolni, ami bovdenen keresztül egy szokásos fékkarral tudatja gyorsítási-lassítási szándékunkat a fúróval.

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

fotó: Energiafigyelő/Székely Zsolt

Ha a géppel dolgoznánk is, mindössze egy 6 mm-es imbuszkulcs kell a leszereléséhez, és ha a tokmányt visszahelyeztük, már fúrhatunk is…

A cikk az Energiafigyelő magazin 2015/1. számában jelent meg.

Energiafigyelő magazin 2015-1