Készül az alacsony vízállásra és kijavíja a Haller utcai bakit a BKK
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vizsgálja, miként lehet hosszabb lejáróhídra cserélni a jelenlegit a BKV menetrend szerinti hajóinak Haller utcai kikötőjénél, olyanra, amely alacsony vízállás mellett is kellő biztonságot jelent.
A társaság ezt azzal összefüggésben közölte csütörtökön az MTI-vel, hogy a Duna vízállása miatt ideiglenesen lezárták a Haller utcai kikötőt, és a víz megfelelő mértékű emelkedéséig nem is fogják használni az utasok maximális biztonsága érdekében.
A BKK a hajóállomás megközelíthetőségét bíráló cikkekre reagálva azt is jelezte, hogy a kikötőt szabályosan jelenleg valóban csak a Vágóhíd utca, illetve a Boráros tér felől lehet megközelíteni, ugyanis egy, a társaságtól független vállalkozó ingatlanberuházása miatt – az építési hatóság jóváhagyásával – az elmúlt években ideiglenesen elbontották az aluljáró lépcsőkarját, amelynek helyreállítása a beruházó feladata.
Hozzátették: a műszaki megoldásról és a határidőről folynak az egyeztetések.
A közlekedési központ arról is beszámolt: 2010-ben, a kikötők tervezésekor a BKV megpróbálta elérni, hogy a hajóállomás a Művészetek Palotája mellett legyen, hiszen ott a HÉV-et és az 1-es villamost is egyszerűbb lenne megközelíteni. A Nemzeti Közlekedési Hatóság azonban erre nem adott engedélyt a Rákóczi híd alatt elhaladó tolóhajó-kötelékek helyigényére hivatkozva – tette hozzá a társaság, megjegyezve, hogy a kérdést igyekeznek újratárgyalni, és a Haller utca mellett a Közvágóhídnál is kiépíttetni egy kikötőt.
A társaság tájékoztatása szerint a Haller utcai kikötőt a hajóforgalom beindítása óta sokan használták, több olyan irodaház van a két közeli kulturális intézmény mellett, ahová az aluljáró hiánya miatti kerülővel is el lehet jutni gyalog. Még mindig hasznosabb, ha a kikötő a jelenlegi helyén van, mint ha az adminisztratív akadályok miatt egyáltalán nem épült volna meg – véli a BKK, hozzátéve, hogy ha az utasok nem használják majd a jövőben, akkor megfontolják a megszüntetését.
A Népszava csütörtöki számában azt írta: bár hamar népszerűvé vált a BKV nyári hajójárata az utazók körében, úgy tűnik, a Haller utcai megállót feleslegesen építették meg, mivel a BKV – hivatalosan az alacsony vízállás miatt – bezárta az állomást. A lap szerint a bejelentést megelőzően nem a Duna miatt tűnt használhatatlannak a megálló: az index.hu múlt pénteken hívta fel rá a figyelmet, hogy a Haller utcai állomásról nem lehet más tömegközlekedési eszközre átszállni. A Haller utcai kikötőben rendkívül nehézkes a közlekedés, mivel ott a Dunával párhuzamosan futnak a HÉV kerítéssel is elválasztott sínei. Csupán egy aluljárón lehetne átjutni az elkerített részen, azonban az egy építkezés miatt hosszú ideje le van zárva az egyik oldaláról, a másikat pedig hajléktalanok vették birtokba. Így az utasok csak több száz méteres gyaloglással tudnak kijutni a kikötőből.
Szerdán pedig írt az index.hu, hogy a meredek rámpa egyáltalán nem a Duna szokatlanul alacsony vize, hanem a tervezés hibája miatt állhat ilyen szögben. A folyó szintje ugyanis a budapesti mércén szerdán 256 centiméter volt és a Duna éppen enyhén áradt. Ez a szint nemhogy nem alacsony, de július közepén inkább aránylag magasnak mondható, simán lehetne akár egy-másfél méterrel kevesebb is. Amikor július 6-án a helyszínen jártunk, és még szó sem volt arról, hogy túl kicsi lenne a vízállás az állomás működtetéséhez, 283 centi volt a folyó szintje, vagyis csak 27 centivel több a mostaninál.
Erős a gyanú, hogy a BKK ezzel az álindokkal azt a kellemetlen tényt próbálja leplezni, hogy a sietséggel megnyitott kishajójárat Haller utcai állomását értelmetlen helyre rakták. A HÉV kerítéssel is védett sínei, illetve az egyetlen aluljáró lezárása miatt az itt kiszálló utasoknak vagy a Petőfi vagy a Rákóczi hídig kellett gyalogolniuk, ha át akartak szállni más járműre, vagy egyszerűen begyalogolni a városba.