Környezetbarát áruszállítás

A Maersk dán hajózási társaság az utazó interaktív kiállításon a hajókkal történő áruszállítás során kibocsátott relatív alacsony szén-dioxid mennyiségre, a környezetbarát szállításra hívja fel a figyelmet a Climate Boxban.

Melyik a legszennyezőbb áruszállítási módszer? Mennyi szén-dioxid keletkezik, amíg Ecuadorból megérkezik egy banán van Kínából egy sportcipő? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphatnak azok, akik ellátogatnak a a Mahart csepeli konténerterminálján felállított, egy konténerben berendezett kiállításra.

Így kell hajószimulátort vezetni. MTI Fotó: Földi Imre

A Maersk dán hajózási társaság még a 2009-es koppenhágai klímacsúcsra készítette el utazó interaktív kiállítását, amelynek segítségével az érdeklődők megtudhatják, mennyi üvegházhatást okozó gáz keletkezik a különböző termékek szállításakor. A stílusosan egy átalakított konténerben kialakított tárlat azóta a világ számos pontján járt Új-Zélandtól az Egyesült Államokon át Nyugat-Ázsiáig, a Szigetre is Malajziából érkezett.

A Climate Boxban például szó szerint megemelhetik a látogatók azt a szén-dioxid mennyiséget, ami 100 kilogramm áru 100 kilométernyi utaztatása alatt keletkezik a szállítás módjától függően. Így kézzelfoghatóvá válik, mennyi is a hajóztatáskor keletkező 80 gramm, a vasúti szállításkor kibocsátott 200, a kamionos fuvarozáskor termelődő 470, a légi szállításkor keletkező 5600 vagy a személyautóval való fuvarozással kibocsátott 9900 gramm szén-dioxid.

hirdetés

Talán sokan máshogy nyúlnak a boltban a banánért, ha tudják, hogy a gyümölcsből egyetlen darab is több mint 25 gramm szén-dioxidot „termel”, amíg Ecuadorból hajón elérkezik egy európai kikötőbe. A Climate Boxban többek között egy csomag földimogyoró, egy autógumi vagy egy pár sportcipő szállítási szén-dioxid-lábnyomát is megismerhetik az érdeklődők.

Mint Hernád Ágnes, a Maersk Hungary ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, a világ legnagyobb hajózási társaságaként fontosnak tartják a tengeri hajózás lehető legkörnyezetkímélőbbé tételét, és számos partnerük, elsősorban nyugat-európai és észak-amerikai cégek is nagy hangsúlyt fektetnek a környezettudatosságra.

MTI Fotó: Földi Imre

Hajóik alját például speciális szilikonos festékkel kezelik, hogy ne algásodjon, az algák ugyanis növelik a hajó ellenállását, nagyobb üzemanyag-felhasználást és szennyezést előidézve. A nagyvárosokhoz közel kikötő hajóikon kénmentes üzemanyagot használnak, szigorú szabályokat alkalmaznak a ballasztvíztől való megszabadulásra, hogy ne sérüljön a tenger élővilága, olyan speciális motort fejlesztettek ki, amely visszaforgatja a kipufogógázt, következő generációs hajóik pedig már úgy készülnek, hogy majd minden részük újrafelhasználható legyen. Lassítják is hajóikat, hiszen 17,5 csomónál fele annyi a szén-dioxid-kibocsátás, mint 25 csomónál – sorolta Hernád Ágnes.

A Climate Boxban a vállalkozó kedvűek számítógépes szimulátor segítségével maguk is kipróbálhatják, milyen sebességnél mennyi szén-dioxidot termel egy hajó, miközben Newarkból Rotterdamig elvezetnek egy 400 méter hosszú teherhajót, betartva a szállítási határidőket és szembenézve az időjárási, forgalmi viszontagságokkal.

MTI