Megérkezett első állomására a Solar Impulse 2

Rendben, bár a kedvezőtlen légköri viszonyok miatt a tervezettnél egy órával hosszabb idő, 13 óra alatt megérkezett első állomására, Ománba a Solar Impulse 2 svájci napelemes repülőgép, amely hétfő reggel indult hónapokig tartó Föld-körüli útra Abu-Dzabiból.

A kizárólag napenergiával működő légi jármű helyi idő szerint 7 óra 12-kor (közép-európai idő szerint 5 óra 12 perckor) szállt fel az Egyesült Arab Emírségek fővárosából, és helyi idő szerint 20.15 perckor (közép-európai idő szerint 17.15-kor) szállt le az ománi főváros, Maszkat repülőterén.

kép: solarimpulse.com

kép: solarimpulse.com

Innét a tervek szerint már kedd reggel továbbindul az indiai Ahmadabádba, átrepülve az Arab-tenger fölött. Az Abu-Dzabiból Maszkatba való átkelést a térségben tomboló porvihar nehezítette, a szervezők szerint a napsugarakat megszűrő porszemcsék valamelyest csökkentették a napelemek kapacitását.

Az együléses Solar Impulse 2 két svájci pilótája, a 62 éves André Borschberg és az 57 éves Bertrand Piccard be akarja bizonyítani, hogy lehetséges körberepülni a Földet egyetlen csepp hagyományos üzemanyag nélkül. A két férfi felváltva vezeti a repülőgépet, az első szakaszon Borschberg ült a pilótafülkében.

Ban Ki Mun ENSZ-főtitkár hétfőn szóvivője által közzétett nyilatkozatban gratulált a vállalkozás kiötlőinek és azt a kívánságát fejezte ki, hogy járjon teljes sikerrel „történelmi kísérletük”. A főtitkár szerint a pilóták bátorsága és eltökéltsége egy új, fenntartható jövő felé „repíti” és arra inspirálja a világot, hogy az innovációra és a megújuló energiaforrásokra támaszkodva biztosítsa a tartós növekedést.

hirdetés
kép: solarimpulse.com

kép: solarimpulse.com

A négy napelem-meghajtású motorral működő Solar Impulse 2 pilótái azt tervezik, hogy keleti irányban elindulva és 35 ezer kilométert megtéve ugyanide térnek vissza körülbelül öt hónap múlva. Útjuk az Arab-tengeren át Indiába, majd Mianmaron át Kínába vezet. Innen átrepülik a Csendes-óceánt, átszelik Észak-Amerikát, majd az Atlanti-óceán felett is átkelnek, hogy Dél-Európán és Észak-Afrikán keresztül visszatérjenek kiindulópontjukra. A hosszú úton tucatnyi köztes megálló szerepel, a pilóták ezek alkalmával váltják egymást az együléses repülőgépen.

A repülő 72 méteres szárnyfesztávolsága eléri az Airbus A380-ét, súlya azonban mindössze 2300 kilogramm, ami 150-ed része a Superjumbo becenevű nagygépének. A 2014 áprilisában bemutatott repülőgép végsebessége óránkénti 140, utazósebessége pedig 90 kilométer. A világkörüli utat azonban a tervek szerint viszonylag alacsony – 50 és 100 kilométer közötti – sebességgel, 8500 méteres magasságban, 25 levegőben töltött nap alatt teszi majd meg.

Az erős szél miatt szombatról hétfőre halasztott indulást bejelentő vasárnapi abu-dzabi sajtótájékoztatón a két pilóta elmondta, missziójuk célja hozzájárulni a klímaváltozás elleni küzdelemhez. Szerintük a globális felmelegedés „fantasztikus lehetőségeket kínál arra, hogy új környezetbarát technológiák kerüljenek piacra, amelyek segítenek megőrizni bolygónk erőforrásait, munkahelyeket teremteni és fenntartani a gazdasági növekedést”.

forrás: hirado.hu