Okos aszfalton könnyebb a parkolás
Napjainkban gyakran fáradságos és idegesítő a parkolóhely-keresés. A jövőben viszont a Bosch – az útfelületbe és az arra haladó autókba épített – internetes érzékelői tájékoztathatják automatikusan a vezetőket a szabad parkolóhelyekről. A valós idejű online parkolóhely-térkép segítségével kényelmesen és egyszerűen megtalálhatók a még rendelkezésre álló helyek.
Stuttgart – Szabad parkolóhelyet találni a zsúfolt belvárosban és parkolóházakban nap, mint nap idegőrlő és időigényes feladat. Ennek azonban rövidesen véget vethet a Bosch fejlesztése, amely érzékelői segítségével valós idejű, a pillanatnyilag szabad helyeket mutató parkolóhely-térképet állít össze.
Fő információs forrásai az útfelületbe épített rádióhullámú érzékelők, amelyek felismerik, hogy az adott helyen áll-e éppen autó vagy sem. Az információt az internetre továbbítják, és a szabad helyeket valós idejű frissítéssel működő parkolóhely-térképen jelenítik meg. A jövőben a szabad parkolóhelyek mellett elhaladó járművek is tájékoztathatnak a parkolási lehetőségekről. A ma már számos modern autóban rendelkezésre álló parkoló-asszisztens berendezések ultrahangos érzékelőikkel derítik fel a megfelelő méretű parkolóhelyeket az út mentén. Mivel sok gépkocsi rendelkezik már internet-kapcsolattal is, ezen adatok is egyszerűen továbbíthatók a világhálóra, illetve a megfelelő parkolóhely-térképre. E valós idejű információk a járművezetők okostelefonján, vagy akár autójuk navigációs rendszerén megjelenítve kímélhetik meg őket a gyakran igencsak hosszadalmas és idegesítő keresgéléstől.
Kényelmesebb és időkímélő
„E fejlesztéseivel a Bosch meggyőzően érzékelteti, hogyan könnyíthetik meg az internetes érzékelők és hálózatok sokunk mindennapjait, például a parkolás során. Rendszerünk kényelmes és időkímélő megoldást kínál az autósok számára” – emelte ki Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának gépjármű-elektronikai üzletágáért felelős tagja. A Bosch érzékelőire és szoftvereire épülő technika a berlini Bosch ConnectedWorld konferencián mutatkozott be.
A parkolóhely-keresés árt az idegeknek, a pénztárcának és a környezetnek
Németországban átlagosan közel tíz percig tart a parkolóhely-keresés. Ez derült ki a parkolóhely-menedzsment európai piacvezetőjének megbízásából az autósok körében végzett felmérésből. Egy-egy ilyen esetben az autósok átlagban mintegy 4,5 kilométert tesznek meg, alkalmanként 1,35 euróért. Röviden: minél előbb sikerül helyet találni, annál kedvezőbb a pénztárcának és a környezetnek – és persze az idegeknek. A Bosch által kifejlesztett megoldás nagyban hozzájárulhat mindehhez. Az útfelületbe épített rádióhullámú érzékelők – a forgalmi sávok jelölésére gyakran használt jelzésekéhez hasonló – masszív, félgömb alakú műanyag házban működnek. A rádióhullámú érzékelők felismerik, hogy áll-e éppen felettük autó vagy sem. Az információt igen kisméretű és energiatakarékos rádióhullámú egység továbbítja a vevőmodulba (az otthoni vezeték nélküli internet-kapcsolathoz hasonlóan), amely akár érzékelők százainak adatait is képes fogadni. „A parkolóhelyek foglaltsági paraméterei ezután egy internetes adatbankba kerülnek, ahol a megfelelő szoftver generálja – csaknem valós időben – az adott terület parkolóhely-térképét” – magyarázta Dr. Rolf Nicodemus, a Bosch Connected Parking projekt vezetője. „E terület szituációtól függően lehet egy parkolóház, egy utca, de akár egy városközpont is.”
Energiatakarékos rádióhullámú technológia
Az új fejlesztés további előnye, hogy az útfelületbe integrált érzékelők akár éveken át is ott maradhatnak, elemcsere vagy akár a szenzor cseréje nem szükséges eközben. Energiaellátásuk azért ilyen hosszú távú, mert az érzékelők fejlett energiamenedzsment-rendszerrel készülnek és már-már extrém kis energiát igényelnek az adattovábbításhoz. Terjedelmes és meghibásodásra hajlamos kábelezés sincs. „A hálózatba kapcsolt parkolás jól mutatja, milyen aktívan alakítja a Bosch a fejlett hálózatok világát. Szenzorok, szoftverek és szolgáltatások – ez a ‚3S‘, amellyel a Bosch e piacra lép. A szenzorokkal érzékeljük környezetünket, a szoftverekkel felhasználható adatokká alakítjuk az információkat, és az így nyújtott szolgáltatás konkrét előnyöket kínál a felhasználók számára” – fejtette ki Hoheisel.
Mellettük elhaladva is felismerhetők a szabad parkolóhelyek
Szintén a Bosch fejlesztése az a megoldás, amellyel a szabad parkolóhelyek mellett elhaladva ismerik fel az autók őket. „Számos autó rendelkezik ma már parkoló-asszisztenssel, így a Bosch ultrahangos érzékelőivel is” – mutatott rá Dr. Rolf Nicodemus. „E szenzorok mellettük elhaladva is meg tudják határozni a két szomszédos parkoló jármű közötti szabad helyek méreteit. Mivel sok autó rendelkezik már internet-kapcsolattal is, ezek az adatok gyorsan a megfelelő adatbankba továbbíthatók.” Itt egy digitális térkép segítségével olyan információforrás állítható elő, amely a pillanatnyilag szabad helyeket tünteti fel. Minél több jármű vesz részt a rendszerben, annál részletesebb és frissebb a térkép.