Indul a Jedlik Ányos terv – 150 új áramkút épül hamarosan


A Nemzetgazdasági Minisztérium mellett épült új töltőállomás átadásának apropóján jelentette be mondta Varga Mihály, hogy a közeli hónapokban 150 új elektromos autótöltőt helyeznek üzembe a Jedlik Ányos terv keretében az autópályák, illetve a forgalmas helyek mentén. A most átadott áramkút az 58. töltőállomás Magyarországon

A tervek szerint a 150 új töltőberendezést elsősorban az autópályák mentén valamint a megyei jogú városokban telepítik, hogy az ország minél előbb beautózhatóvá váljon az elektromos járművekkel is.

Varga Mihály Jedlik Ányos terv

 

A miniszter megerősítette, hogy a kormány felhatalmazása alapján a Nemzetgazdasági Minisztérium még az őszi ülésszak során benyújtja azt a javaslatcsomagot, amely adójellegű ösztönzőkön keresztül segíti az elektromos járművekhez kötődő költségek csökkentését.

Varga Mihály azt is közölte, a szabályozás hamarosan változik úgy is, hogy a jelenlegi 200 napos engedélyezési határidő jóval rövidebb legyen, miután egy töltő felszerelése mindössze néhány napot vesz igénybe.

Máshogy számolnak

Sebestyén István, a Magyar Villanyautó Klub Egyesület főtitkára az Energiafigyelő magazinban megjelent interjúban másképp határozta meg a hazai töltőállomások számát. Szerinte villámtöltő pontból, amely japán CHAdeMO-szabványú egyenáramú, nagy teljesítményű gyorstöltést tesz lehetővé, mindössze 11-12 volt  az interjú időpontjában Magyarországon. Az összes többi kút váltóáramú gyors-, vagy lassú töltő. A villanyautók nagy része technikai okok miatt csak egyenáramról tölthető nagy teljesítménnyel. Ezek a töltők ebből a szempontból lassú töltőnek minősülnek, 3–6, adott esetben 8 órás töltési idővel. De tény, hogy tizede költséggel telepíthetők, mint az egyenáramú töltők.

hirdetés

Az engedélyezési idő hosszúságát azért is emelte ki a miniszter, mivel a tárca Szemere utcai épülete előtt most üzembe helyezett töltőre még nincs meg a villamosenergia-kereskedői engedély, ezért ott ingyen tankolhatnak az autósok.

 

A másfél éve általa kezdeményezett Jedlik Ányos program, illetve az erre épülő, azonos nevű klaszter – amelyben a villamos járművek terjedésében érdekelt cégek vesznek részt – eredménye az, hogy Magyarország megelőzte a környező országokat ezen a területen – tette hozzá a miniszter.

A széndioxid-kvóta értékesítéséből idén hétmilliárd forintot fordít a kormány az elektromobilitás infrastruktúrájának fejlesztésére – mondta a miniszter.

A kormány hamarosan megkezdi a saját járműparkjába az elektromos autók beszerzését – jelentette be Varga Mihály.

A most átadott töltő valamennyi szabvány szerint készült csatlakozót tartalmazza és mindössze 30 perc alatt képes feltölteni egy elektromos autót – ismertette az adatokat az átadáson Tarnóy Péter, a Jedlik Ányos Klaszter elnöke, aki az Elektromotive Hungary Kft.-t is képviselte az eseményen. Egy ilyen töltő ára meghaladja a 40 ezer eurót (12,5 millió forint) – tette hozzá.

Az elnök úgy vélte, hogy a mobil telefon analógiájára – amint az országos infrastruktúra kiépül – robbanásszerűen terjednek az elektromos járművek. Az infrastruktúra itt a töltőket jelenti.

Európában már több ezer elektromos töltő üzemel, világszerte pedig 185 ezer Nissan elektromos autó fut az utakon, és ezzel piacvezető a gyártó – erről Horváth Gergő, a Nissan Magyarország pr- és marketing menedzsere beszélt az eseményen. Bemutatta azt az elektromos furgont is, amely a városon belüli logisztikai szolgáltatásokat teszi tisztábbá.

energiaoldal.hu MTI

Szólj hozzá!

You must be bejelentkezve to post a comment.