19 műhold semmisült meg egyszerre

Sem a Meteor-M 2-1 meteorológiai műholdat, sem a többi 18 a Vosztocsnij űrbázisról felbocsátott miniszputnyikot nem sikerült célpályára állítani – közölte kedden a Roszkoszmosz. Egyes értesülések szerint a műholdak az Atlanti-óceánban zuhantak.    

Az orosz űrkutatási hivatal szerint a Szojuz-2.1b típusú hordozórakéta sikerrel startolt ugyan, ám a Fregat elnevezésű gyorsító fokozat kudarcot vallott. A Roszkoszmosz először azt közölte, hogy Meteor-M 2-1-el szakadt meg a kapcsolat, a műhold nem jutott el a kijelölt napszinkron pályára.

„A felbocsátás fő feladata a Meteor M 2-1 napszinkron pályára állítása volt. A Szojuz-2.1b hordozórakéta munkájának eredményeképpen a Fregat gyorsító blokkból és a Meteor-M űrszerkezetből álló fejblokkot a kijelölt köztes pályára állították, ugyanakkor az első tervezett kommunikációs munkamenet során nem sikerült kapcsolatot létesíteni az űrszerkezettel, mert az nem volt ott a célpályán” – hangzott a Roszkoszmosz közleménye.

A Szojuz-2.1b startja.
kép: roscosmos.ru

hirdetés

A TASZSZ hírügynökség a hivataltól származó forrásokra hivatkozva korábban azt írta, hogy feltehetően felrobbant a Szojuz teherűrhajó Fregat nevű gyorsító fokozata. Az Interfax az űrhivatalból származó forrásokra hivatkozva azt írta, az előzetes adatokból arra lehet következtetni, hogy emberi hiba okozta a bajt, a hordozórakétába és a gyorsító blokkba táplált helytelen adatok miatt ugyanis a Fregat nem kellő tájolásban kapta az első impulzust, ezért a gyorsító blokk a műholdakkal együtt visszatért a légkörbe és az Atlanti-óceánba zuhant. A bajt feltehető okáról szólón híreket a Roszkoszmosz hivatalosan nem erősítette meg.

A többi 18 kis méretű űrszerkezet – az orosz Baumanyec-2, a kanadai LEO Vantage, a norvég AISSat-3, a japán IDEA, a svéd SEAM, valamint két amerikai Landmapper-BC, 10 amerikai LEMUR és a német D-Star One – kiegészítő teher volt.

A Meteor-M 2-1 – a Meteor-3M műholdcsoport harmadik tagjának – feladata a rendkívüli helyzetek és a klíma megfigyelése, és az időjárás-előrejelzés lett volna, egyebek között a polgári repülés számára.

A Föld magnetoszférája mágneses és elektromos mezőinek megfigyelésére szánt SEAM műholdat megépítő konzorciumban egyébként Svédország mellett részt vettek német, ukrán, amerikai, dán, magyar és olasz cégek is.

 energiaoldal.hu – MTI