Európa egyik legnagyobb hibridbusz-flottája lesz a budapesti

Január 17-én, szombaton – a Tarlós István főpolgármester programja szerint elindult járműpark-fejlesztési program keretében – forgalomba állt az első vadonatúj Volvo, az Euro 6-os kibocsátási normának megfelelő, dízel-elektromos hajtású hibrid csuklós autóbusz. Az összesen 28 darab új autóbusz közül az első jármű január 17-én, szombaton a 7-es busz vonalán állt forgalomba, de a BKK megrendelésére márciusig az 5-ös, a 9-es és a 107-es járat vonalán is fokozatosan üzembe állnak majd a járművek. A 28-ból naponta 25 forgalomba álló vadonatúj autóbusznak köszönhetően hamarosan a magyar fővárosban fog üzemelni Európában az egyik legnagyobb hibridbusz-flotta.

28 új hibrid busz Budapest utcáin legalább 2023-ig

Mind a 28 darab busz akadálymentesített, ezért lehetséges lesz elhelyezni rajtuk a kerekes székeket is. Terveink szerint 2018-ban már kizárólag alacsonypadlós buszok közlekednek a teljes budapesti hálózaton. Valamennyi járművet légkondicionálóval, illetve FUTÁR-ral is felszerelték. A buszon utazók biztonságáról 11 fedélzeti kamera gondoskodik.

MTI Fotó: Illyés Tibor

MTI Fotó: Illyés Tibor

Az új autóbuszok a Volvo 7900A hibrid változatai, a Budapesten is jól ismert Volvo 7700A utódtípusai, melyek 2012-es bemutatásuk óta nagy sikerrel szerepelnek az európai autóbuszpiacon, főként a skandináv régiókban. A Volvo 7900A típus hagyományos dízelmotoros változataiból 53 darab jelenleg is közlekedik a budapesti agglomerációs vonalakon a BKK megrendelésére a VOLÁNBUSZ Zrt. üzemeltetésében. Az új hibrid buszok EURO 6 környezetvédelmi besorolásúak, hibrid meghajtásuk miatt 25-35%-kal kedvezőbb fogyasztási értékekkel rendelkeznek, mint például a normál Euro 6 dízeljárművek.

hirdetés
MTI Fotó: Illyés Tibor

MTI Fotó: Illyés Tibor

A fővárosi közszolgáltatásban 2014 végétől részt vevő autóbuszok üzemeltetésére a Budapesti Közlekedési Központ közbeszerzési eljárást írt ki, amelynek nyertese a T&J Busz Projekt Kft. lett.  Ez azt jelenti, hogy a járműveket és a járművezetőket is a T&J adja, és ezért a BKK a havonta megtett kilométerek alapján szolgáltatási díjat fizet. Az erről szóló  közszolgáltatási szerződést 2014. április 8-án írták alá a felek 8 éves időtartamra + 2 éves opcióra.

Miért jó a hibrid busz?

A hibrid autóbusz elektromos- és dízelmotor-meghajtású. A jármű 0 és 5–20 kilométer/órás sebesség között kizárólag elektromos meghajtással közlekedik, melynek köszönhetően a végállomásról, a megállókból történő indulás zajtalanná és füstmentessé válik. A dízelmotor csak gyorsulás után kapcsol be, hogy segítsen a jármű hajtásában. Megállóba álláskor, illetve várakozáskor a dízelmotor leáll, ekkor minden kiegészítő berendezés a megtermelt, illetve fékezéskor visszatermelt elektromossággal működik tovább. A hibrid technológia a gyártói adatok szerint akár 35 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé a csak dízelüzemű buszokéhoz képest.

forrás: bkk