Ez már a Jedlik Ányos-program? ABB-NFM együttműködés

Együttműködik az automatizálási technológiákkal foglalkozó ABB vállalat és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a hazai e-mobilitás elterjedését szolgáló kutatási-fejlesztési projektben. A program alternatív hajtások alkalmazását, a hibrid és tisztán elektromos gépkocsik használatának elősegítését és az elektromos töltőállomások elterjedését célozza Magyarországon.
Az NFM egy olyan, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) Zöld Autó Központja által vezetett kutatási-fejlesztési programban való részvételre kérte fel az ABB-t, amely alternatív hajtások alkalmazását, a hibrid és tisztán elektromos gépkocsik használatának elősegítését és az elektromos töltőállomások elterjedését célozza Magyarországon.

ABB gyorstöltő Észtországban. kép: abb.hu

ABB gyorstöltő Észtországban. kép: abb.hu

Hazánkban ma alig több mint 200 tisztán elektromos gépkocsi üzemel. Az NGM jelenleg formálódó Jedlik Ányos programja az e-járművek elterjedésének ösztönzését és az ehhez szükséges műszaki-technológiai és gazdasági felkészülést szolgálja. Az NFM felügyeletével kidolgozott Nemzeti Közlekedési Stratégia keretében a KTI elkészített egy közlekedési energetikai és klíma modellt. A modell szerint 2050-re Magyarországon közel 3,5 millió db elektromos (hibrid, plug-in-hibrid, és tisztán elektromos) gépkocsi, főként személy-, és kisteher gépkocsi lesz.

Kidolgozás alatt áll az Európai Parlament és a Tanács irányelve az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről. Ennek értelmében Magyarországnak nemzeti szakpolitikai keretei révén 2020 végére biztosítani kell megfelelő számú nyilvános elektromos töltőállomás kiépítését annak érdekében, hogy legalább a városi és elővárosi agglomerációkban és más sűrűn lakott területeken, illetve fő közlekedési hálózatokon biztosított legyen az elektromos járművek közlekedése. Ezen elektromos töltőállomások számát többek között az 2020-ban előreláthatólag nyilvántartott elektromos gépjárművek számának, valamint a Bizottság által kiadott legjobb gyakorlatoknak és ajánlásoknak a figyelembevételével kell megállapítani. Adott esetben figyelembe kell venni a nyilvános elektromos töltőállomások tömegközlekedési állomásokon való létesítésével kapcsolatos különleges igényeket is.

hirdetés

Ennek megvalósításához szükséges egyik alapfeladat a műszaki-technológiai környezet biztosítása, a széleskörű, gazdaságos-, energiatakarékos-, és klímabarát használati feltételek megteremtése.

Az ABB 2012-ben a MOL Istenhegyi úti töltőállomásán üzembe helyezte az első ultragyors e-töltőállomást Budapesten, amely 15-30 perc alatt képes menetkészre feltölteni egy CHAdeMO csatlakozóval rendelkező elektromos autó akkumulátorát. Az elektromos autózás elterjedése akkor lehetséges, ha a töltő infrastruktúra is kiépül, így az ABB segítségével egy jelentős akadály hárulhat el az elektromos autózás szélesebb körben való elterjedése elől.

A hazai adaptációs fejlesztés első fázisa az e-mobilitás műszaki-technológiai feltételeinek feltárása, és a további tervezéshez szükséges alapvető jellemzők meghatározása üzemi kísérletek (pilot projekt) keretében. Először a konnektorból tölthető hibrid (PHEV), az akkumulátorral működő (BEV, BEV+RE), esetleg az üzemanyagcellás (FCEV) e-töltési megoldások hazai alkalmazását tervezik a projektbe vonni. A munkához az ABB az üzemi kísérlethez szükséges eszközöket (telepített töltő egység), valamint a technológiai- technikai támogatást (fogyasztásmérés, időbeli eloszlás) biztosítja megközelítőleg 1-1,5 éves időtartamra, amelynek segítségével megismerhetők lesznek a szükséges műszaki- energetikai jellemzők.

ABB

Kapcsolódó cikkek
Nyomul a Tesla! – Kettészakad az autóipar?

Egyre inkább úgy tűnik, hogy válaszút elé érkezett az autóipar, ahol mindenkinek el kell döntenie, hogy merre megy tovább: az Elolvasom

Biztonságosak az elektromos autók? Az új EuroNCAP töréstesztből ez is kiderült!

Az Euro NCAP tesztelőinek az év vége felé rengeteg dolga akadt, hiszen a futószalagon érkező friss modellek biztonságára bizony kíváncsiak Elolvasom

750 ezer elektromos autót adtak el tavaly Kínában

Kína nyitva hagyta az ajtót az Egyesült Államok és Japán előtt az Ázsiai Infrastrukturális Beruházási Bankhoz (AIIB) való csatlakozáshoz - Elolvasom

Megjelenik a környezetkímélő gépkocsi fogalma, de az átépített autók kimaradnak

Egy rendelettervezet szerint bekerül a környezetkímélő gépkocsi fogalma a magyar jogba, ilyennek  számít majd az elektromos, valamint a légszennyező anyagot ki Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?