Ez már a Jedlik Ányos-program? ABB-NFM együttműködés

Megosztom
  • 1
  •  
  •  
  •  


Együttműködik az automatizálási technológiákkal foglalkozó ABB vállalat és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a hazai e-mobilitás elterjedését szolgáló kutatási-fejlesztési projektben. A program alternatív hajtások alkalmazását, a hibrid és tisztán elektromos gépkocsik használatának elősegítését és az elektromos töltőállomások elterjedését célozza Magyarországon.
Az NFM egy olyan, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) Zöld Autó Központja által vezetett kutatási-fejlesztési programban való részvételre kérte fel az ABB-t, amely alternatív hajtások alkalmazását, a hibrid és tisztán elektromos gépkocsik használatának elősegítését és az elektromos töltőállomások elterjedését célozza Magyarországon.

ABB gyorstöltő Észtországban. kép: abb.hu

ABB gyorstöltő Észtországban. kép: abb.hu

Hazánkban ma alig több mint 200 tisztán elektromos gépkocsi üzemel. Az NGM jelenleg formálódó Jedlik Ányos programja az e-járművek elterjedésének ösztönzését és az ehhez szükséges műszaki-technológiai és gazdasági felkészülést szolgálja. Az NFM felügyeletével kidolgozott Nemzeti Közlekedési Stratégia keretében a KTI elkészített egy közlekedési energetikai és klíma modellt. A modell szerint 2050-re Magyarországon közel 3,5 millió db elektromos (hibrid, plug-in-hibrid, és tisztán elektromos) gépkocsi, főként személy-, és kisteher gépkocsi lesz.

Kidolgozás alatt áll az Európai Parlament és a Tanács irányelve az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről. Ennek értelmében Magyarországnak nemzeti szakpolitikai keretei révén 2020 végére biztosítani kell megfelelő számú nyilvános elektromos töltőállomás kiépítését annak érdekében, hogy legalább a városi és elővárosi agglomerációkban és más sűrűn lakott területeken, illetve fő közlekedési hálózatokon biztosított legyen az elektromos járművek közlekedése. Ezen elektromos töltőállomások számát többek között az 2020-ban előreláthatólag nyilvántartott elektromos gépjárművek számának, valamint a Bizottság által kiadott legjobb gyakorlatoknak és ajánlásoknak a figyelembevételével kell megállapítani. Adott esetben figyelembe kell venni a nyilvános elektromos töltőállomások tömegközlekedési állomásokon való létesítésével kapcsolatos különleges igényeket is.

hirdetés

Ennek megvalósításához szükséges egyik alapfeladat a műszaki-technológiai környezet biztosítása, a széleskörű, gazdaságos-, energiatakarékos-, és klímabarát használati feltételek megteremtése.

Az ABB 2012-ben a MOL Istenhegyi úti töltőállomásán üzembe helyezte az első ultragyors e-töltőállomást Budapesten, amely 15-30 perc alatt képes menetkészre feltölteni egy CHAdeMO csatlakozóval rendelkező elektromos autó akkumulátorát. Az elektromos autózás elterjedése akkor lehetséges, ha a töltő infrastruktúra is kiépül, így az ABB segítségével egy jelentős akadály hárulhat el az elektromos autózás szélesebb körben való elterjedése elől.

A hazai adaptációs fejlesztés első fázisa az e-mobilitás műszaki-technológiai feltételeinek feltárása, és a további tervezéshez szükséges alapvető jellemzők meghatározása üzemi kísérletek (pilot projekt) keretében. Először a konnektorból tölthető hibrid (PHEV), az akkumulátorral működő (BEV, BEV+RE), esetleg az üzemanyagcellás (FCEV) e-töltési megoldások hazai alkalmazását tervezik a projektbe vonni. A munkához az ABB az üzemi kísérlethez szükséges eszközöket (telepített töltő egység), valamint a technológiai- technikai támogatást (fogyasztásmérés, időbeli eloszlás) biztosítja megközelítőleg 1-1,5 éves időtartamra, amelynek segítségével megismerhetők lesznek a szükséges műszaki- energetikai jellemzők.

ABB



Megosztom
  • 1
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?