Felére csökkenthető a repülőgépek fogyasztása

A NASA legújabb kutatásának eredményei szerint az új technológiákkal a mai felére csökkenthető a repülőgépek kerozin-fogyasztása, 75 százalékkal mérséklődhet a károsanyag-kibocsátás és nyolcadára a zajszennyezés.

A Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal kedden közölte a honlapján, ha a 2009-óta fejlesztett új technológiák beszivárognak a légiközlekedésbe, akkor a modelljeik szerint 225 milliárd dollár megtakarítást eredményezhetnek az üzemelési költségekben 2025 és 2050 között.

kép: NASA/Dominic Hart

kép: NASA/Dominic Hart

A hivatalban a törzsek, a hajtóművek technológiai fejlesztési lehetőségeit, valamint a jármű rendszereinek integrálását vizsgálták.

hirdetés

A kutatások kiderítették, hogy a jelenleginél kisebb vezérsíkokkal is biztonságos repülőgépeket lehet gyártani, és ezzel csökkenthető a súly és a légellenállás.

Emellett új eljárást dolgoztak ki nagyobb méretű könnyített kompozit anyagok összeillesztésére, amelyek ellenállnak a sérülésnek, és ezek felhasználásával 20 százalékkal könnyebbek lehetnek a repülőgépek. Kifejlesztettek egy olyan szárnytechnológiát is, amelynek segítségével a fékszárnyak között kiengedés után nincsenek rések, ezzel tovább csökkenthető a zaj, illetve a légellenállás.

A General Electric-kel és a Pratt & Whitney-vel együttműködve egy, a jelenleginél 2,5-15 százalékkal kevesebb kerozint használó hajtóművet is sikerült kifejleszteni.

energiaoldal.hu – MTI

 

Kapcsolódó cikkek
Környezetbarát áruszállítás

A Maersk dán hajózási társaság az utazó interaktív kiállításon a hajókkal történő áruszállítás során kibocsátott relatív alacsony szén-dioxid mennyiségre, a Elolvasom

Véget ér egy repülőgép legenda

A Tu-154-es egykori szovjet, most már orosz utasszállító repülőgép gyártását befejezik. Ez a típus volt a leghosszabb ideig sorozatgyártott utasszállító Elolvasom

2050-re jön az elektromos autók aranykora

A következő évtizedekben hatalmas változások lesznek a közlekedésben részt vevő járművek üzemanyag-felhasználásában, a fosszilis energiahordozók aránya 2050-re várhatóan 15 százalékra Elolvasom

A kondenzcsíkkal csak a baj van

A repülők elterelésével védeni lehetne az éghajlatot, ha olyan útvonalon közlekednének, ahol nem hagynak maguk után kondenzcsíkot. Brit meteorológusok szerint Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?