Forradalmi megoldás: gazdaságos és környezetbarát

A CNG, azaz a sűrített földgáz olcsóbb és környezetbarátabb üzemeltetési lehetőséget kínál a közlekedésben, mint a hagyományos üzemanyagok, a benzin és a gázolaj. Alkalmazási területe rendkívül széles, a személygépjárművek mellett motorok, motorcsónakok, taxik, autóbuszok, kis- és nagytehergépjárművek meghajtására is használják. Az elmúlt időszakban jelentősen növekedett a földgázzal üzemelő járművek száma. A rohamos fejlődés kapcsán Bálint Norberttel, a FŐGÁZ CNG Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

Mikor kezdtek foglalkozni földgázüzemű járművekkel? Mik voltak a kezdeti lépések?

A FŐGÁZ 2008-ban kezdett el CNG-vel foglalkozni, küldetésének tekintve a földgáz mint üzemanyag megismertetését és elérhetővé tételét. 2009-ben aláírtunk egy szándéknyilatkozatot hat fővárosi céggel – Magyar Posta, ELMŰ, BKV, Fővárosi Vízművek, Csatornázási Művek, Fővárosi Távhőszolgáltató –, amelyben közösen vállaltuk, hogy Budapesten elsők leszünk azon cégek között, akik flottájukban ilyen gépjárműveket is üzemeltetnek.

Bálint Norbert, a FŐGÁZ CNG Kft. ügyvezetője büszke arra, hogy munkájával hozzájárul egy élhetőbb város megteremtéséhez

Bálint Norbert, a FŐGÁZ CNG Kft. ügyvezetője büszke arra, hogy munkájával hozzájárul egy élhetőbb város megteremtéséhez

Ígéretünknek megfelelően 2011-ben felépítettük az első CNG-töltőállomást, amelyet idén áprilisban egy újabb követett. Terveink között vezető helyen szerepel, hogy jövő év elejére a jelenlegi kettő helyett négy nyilvános állomást üzemeltessünk a fővárosban. Eközben a szegedi CNG-töltőállomás is megújul, és a legújabb elképzelések szerint Miskolcon is hamarosan gázüzemű buszok közlekednek, amelyekhez két új töltőállomás áll üzembe.

Milyen konkrét előnyei vannak a földgázüzemű járműveknek?

Azt a járművet nevezhetjük tisztán földgázüzeműnek, amelyben 15 liternél nem nagyobb a hagyományos üzemanyagtartály. Ez a benzintartály biztosítja, hogy akkor is elérjünk a legközelebbi kútig, ha kifogyott a földgázüzemanyagunk. Vannak olyan járművek, amelyek nem tisztán földgázüzeműek, hanem kétféle üzemanyag is van bennük, azaz kettős üzemű járművek, ahol a normál üzemanyagtartály mellé építettek be CNG-tartályokat. Ezekkel akár 1000 kilométert is el lehet menni. A földgáz körülbelül 300–350 kilométert biztosít, a hagyományos üzemanyag pedig 6–700 kilométert.

 Az embereket elsősorban az anyagi megtakarítás motiválja. A CNG-járművek ezen elvárásnak megfelelnek, fenntartásuk és üzemeltetésük jelentős megtakarítást eredményez. Az alacsony üzemeltetési költség mellett azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a környezetvédelmi szempontokat sem: ezek a járművek óriási előnyökkel rendelkeznek ezen a téren is, szilárdrészecske-, azaz koromkibocsátásuk szinte nulla. Szintén komoly problémát jelent a városokban a nagy zajterhelés, a földgázmeghajtású járművek pedig ebből a szempontból is nagyon előnyösek, hiszen jóval csendesebbek, mint a dízelüzeműek. Vagyis ezzel a választással nem csupán a pénztárcánknak kedvezünk, de környezetvédelmi szempontból is felelős döntést hozunk.

Ezek után sokakban felmerülhet a kérdés, ha ennyi pozitívuma van, miért nem jár már most mindenki CNG autóval? Félnek tőle, vagy csak nem ismerik?

A CNG egyre ismertebb, a tényleges üzemeltetési tapasztalatokról viszont még kevés az autótulajdonosok információja. Sokat teszünk azért, hogy a pozitívumok minél szélesebb körben ismertté váljanak, de az emberek nagy része a gyakorlatnak és sok esetben a szomszédjának, autószerelőjének hisz.

Ördögi kör, hogy azért nem terjed gyorsabban a CNG-s autó, mert kevés a kút, vagy azért kevés a kút, mert kevés a CNG-t tankoló autó. Mi lehet a megoldás, milyen szerepe lehet hosszú távon a CNG-s autózásnak a városi közlekedésben?

Ez pont olyan, mint a tyúk meg a tojás esete. Elég nehéz megoldani, ezért is döntöttünk úgy, hogy megtesszük a kezdő lépéseket, és kutakat nyitunk. Középtávú fejlesztési terveinkben úgy kalkuláltunk, hogy az egyre növekvő igényeket nyolc-kilenc kút elégítheti ki.

hirdetés
A CNG-járművek környezetbarát és csendesebb alternatívát jelentenek

A CNG-járművek környezetbarát és csendesebb alternatívát jelentenek

A megvalósítás költségigényes, azonban fokozatosan haladunk efelé a piac fejlődésének függvényében: évente megépítünk két-három új CNG-töltőállomást. 2014-ben a közforgalmú kutak számát háromra emeljük, s a jövő év elején nyitjuk a negyediket.

Mi a következő lépés Ön szerint?

Azt gondolom, hogy a CNG-hajtás ügyét a vállalkozások járműparkjának folyamatos cseréje tudja előremozdítani. A hazai CNG-fejlődés kezd felgyorsulni, mert a költségek hamarabb megtérülnek, mint várták. Igazából azok tudnak jelentős megtakarításról beszámolni, akik sokat használják ezeket a járműveket, vagyis 60-70 ezer kilométert tesznek meg évente: taxisok, szállítócégek. A BKV jelenlegi járműparkja hamarosan még 12 busszal bővül, míg az FKF-hez 60 darab szelektív hulladékgyűjtő célgépjármű érkezik. A postának is van 6 darab Volkswagen Caddyje és 3 platós teherautója. Az autók működése megbízható, alacsonyabb az üzemeltetési költségük, és mivel sokat használják ezeket, gyorsabban megtérül a beruházás.

A FŐGÁZ Zrt. és a közlekedési társaság együttműködésével kimondhatjuk, hogy a budapesti tömegközlekedés új korszaka kezdődik. Egyetért ezzel a kijelentéssel?

Igen, hiszen a beszerzett buszok száma már elegendő ahhoz, hogy érdemi előrelépést tehessünk, például az ehhez szükséges töltőállomás saját beruházásból történő megépítésével, amelyet júniusban adtunk át.

A CNG-járművek mind a környezetvédelmet, mind pedig a zajterhelést tekintve óriási előrelépést jelentenek

A CNG-járművek mind a környezetvédelmet, mind pedig a zajterhelést tekintve óriási előrelépést jelentenek

Mi és a BKV is azt szerettük volna, hogy minél hamarabb üzembe tudjanak állni a földgázzal üzemelő buszok. Ezek a járművek olyan alternatívát jelentenek, amely kiválthatja a régi buszokat. Ez hatalmas előrelépés a jelenleg futó, átlagosan húszéves járművekhez képest, még úgy is, hogy a Dijonból érkezett Van Hool New A330 típusú buszok sem újak, négy-nyolc évesek.

Hány CNG-busz közlekedik most Budapest utcáin?

Tudomásom szerint jelenleg 23 ilyen jármű üzemel, a többit pedig éppen most „szabják” a fővárosra. Erre azért van szükség, mert Dijonban mások a követelmények, más a buszok designja, ezért a járműveket átfestik, levizsgáztatják. Úgy tudom, augusztus végére áll üzembe mind a 37 busz.

És a hosszú távú célok?

Nagyon jó lenne elérni, hogy a már említett budapesti kutakon kívül minden megyei jogú városban legyen legalább egy-egy CNGtöltőállomás, és ha mindez, mondjuk, öt éven belül megvalósulna, az óriási előrelépést jelentene.

Az is nagyon fontos lenne, ha a városi tömegközlekedést biztosító társaságok, cégek is lépnének ebbe az irányba. Van ennek realitása, de nem lehet tudni, ki mikor fogja megtenni. Azt gondolom, azzal, hogy Budapesten a BKV beszerezte a járműveket, óriásit léptünk előre ezen az úton.

– A földgáznak mint üzemanyagnak a legnagyobb előnye az, hogy a jelenleg használatos hajtóanyagok közül a legolcsóbb, ennélfogva roppant előnyös, valós alternatívát jelenthet a haszongépjárművekkel dolgozó cégek számára. Egy CNG-vel (Compressed Natural Gas) hajtott személyautónál 19–20 forintos kilométerköltséggel lehet számolni, ami azt jelenti, 1900–2000 forint üzemanyagköltség jelentkezik 100 kilométeren.

– Egyre több CNG-kút érhető el Magyarországon, az Unió jelentős részén pedig teljesen kiépült a szükséges infrastruktúra. A környező országokban – Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában – is tankolhatunk ilyen üzemanyagot.

– A CNG minden olyan cég számára előnyös megoldást jelent, amely több gépjárművet üzemeltet. Napjainkban már az összes jelentős gyártónál megtalálhatók a földgázüzemű modellek, így a jelenleg dízelmeghajtású autók vállalható áron, könnyedén lecserélhetők.

forrás: FŐGÁZ Magazint (2014 őszi szám). A cikk szerzője: Szidor György. Fotók: Vémi Zoltán és Bakula János.

Vélemény, hozzászólás?