Az igazi Vasember: Kacsából épített motorral menekült a sivatagból

Emile Leray Citroen 2CV-je a sivatagban mondta fel a szolgálatot.

Az igaz történet szerint a keratív francia valódi Tony Starkként (Vasember) állt helyt. Mindössze egy vasfűrész és néhány szerszám segítségével tizenkét nap alatt egyedül “feldolgozta” és újrahasznosította a hulladékká vált kacsát, majd ismét útra kelt.

 

Az esetre nyugat-szaharában került sor 1993-ban. Korábban is utazott már a sivatagban, legszívesebben Peugeot, vagy Renault autókkal. Ezúttal egy Citroen 2CV volt az útitársa.

 

Amikor Emile-nek a marokkói tan-tan hatóságai elől, biztosítási okok miatt kellett menekülnie, az épített útról letérve egy sziklás lejtő alján egy nagyobb sziklának ütközött, ami megpecsételte az autó sorsát, ráadásul a karja is eltört.

 



Nagyobb térképre váltás

Némi fizikai és mentális erőgyűjtés után arra az elhatározásra jutott, hogy a használható alkatrészekből egy motorkerékpárt épít. 12 napon át kellett elviselnie a sivatagi forróságot és éjszakai hideget, valamint néhány homokvihart. A legnagyobb technikai problémát a hegesztő és fúró berendezések hiánya jelentette, de a fűrész és a kalapács ötletes felhasználásával ezt is sikerült megoldania.

 

A féltengelyeket egyszerű dörzshajtással pótolta, erre igazán praktikus volt a kacsa hűtőbordákkal ellátott, belső fékdobja. A differenciálmű miatt a túloldalit rögzíteni kellett. Közben folyamatos versenyfutásban volt az idővel, főleg apadó élelmiszer és vízkészletei miatt.

hirdetés

Végül elkészült a mű, ami nem volt éppen komfortosnak nevezhető, de ez nem is szerepelt az elsődleges szempontok között. A kipufogó hiánya például erősen igénybe vette az orrot és a füleket, de a lökhárítóból kialakított, narancssárga ragasztószalaggal borított ülés sem volt túl kényelmes…

 

A törvénytisztelő túlélő még rendszámtáblával is ellátta járművét. A fékek nem működtek, ezt Frédi-Béni módra lábbal kellett megoldani, ami viszont jót tett az amúgy nem létező stabilitásnak is.

A kuplung és a gázpedál beállítása különösen nehéz feladat volt, számtalanszor kellett újra szét és összeszerelni az alkatrészeket.

Az utolsó simítások közben hősünknek még arra is jutott energiája, hogy egy zsinórból távkioldót készítsen fényképezőgépéhez, majd lefotózza önmagát…

 

Végül a szükségtelen alkatrészeket hátrahagyva, alig több, mint fél liter vízzel és némi élelmiszerrel útnak indult.

Mikor az első éjszaka lepihent, az ismerős, de cseppet sem barátságos katonák rátaláltak. Másnap visszakísérték tan-tanba, a járművet lefoglalták, őt pedig 4500 dirhamra büntették, mivel veszélyesnek ítélt járműve nem egyezett meg a forgalmiban szereplő Citroennel…

Egy hónappal később Emile egy másik 2CV-vel visszatért Tan-Tanba, hogy elszállítsa kacsa-teve-motorját. Hazájában valódi hős lett, az autósok és természetesen a motorosok elismerését is kivívta. Afrikába azóta többször is visszatért.

Egyébként mint tudjuk, a kacsa jól úszik:

forrás: chameaudacier.free.fr

Kapcsolódó cikkek
A Homatech a tervezett hullladékfeldolgozó környezetvédelmi vizsgálatára kérte az MTA-t

A Homatech Recycling Zrt. a Százhalombattára tervezett környezetbarát hulladékfeldolgozóval kapcsolatban felkérte a Magyar Tudományos Akadémiát (MTA) a beruházás teljes technológiájának Elolvasom

Nemzetközi fenntarthatósági divathét Budapesten

Nemzetközi konferencia, workshopok, kiállítások és divatbemutatók is várják az érdeklődőket a fenntartható és etikus divat témában az első alkalommal megrendezendő Elolvasom

Nyomtatott áramkörből arany és áram?

A fenntartható fejlődés szempontjából lényegi kérdés a mindennapi használati tárgyak újrahasznosításának lehetősége. Az elektronikai eszközök mindennapjaink szerves részévé váltak, mobiltelefon Elolvasom

Majdnem egymilliárd forint támogatást nyert egy konzorcium az elöregedett gépjárművek előbontására

Több mint 914 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert az Optisol konzorcium a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban  (GINOP) a Elolvasom