Így vásároljon energiatakarékos gumit!
Ahogy azt a háztartási gépeken már megszokhattuk, hamarosan a gumiabroncsok esetében is kötelező lesz jelölni, mennyire energiatakarékosak. Minden július elseje után gyártott autógumira rá kell ragasztani az energiacímkét novembertől, amiken a gazdaságosság mellett további hasznos információkat is találunk.
A rendelet célja a vásárlók megfelelő, összehangolt tájékoztatásán túl a biztonságos, energiatakarékos és környezetet kevésbé terhelő abroncsok használatának előmozdítása. A gumik minősége ugyanis nagymértékben befolyásolja a járművek fogyasztását, ezzel együtt a károsanyag-kibocsátást is. A döntéshozók szerint a jelöléssel annyi üzemanyagot lehet megtakarítani, mintha 1,3 millió gépjárművet vonnának ki a forgalomból.
A rendelkezés minden 2012 júniusa után gyártott, az EU területén újonnan értékesített személyautó, SUV, kishaszongépjármű és teherautó gumiabroncsra vonatkozik; nem tartoznak viszont a hatálya alá többek közt az újrafutózott, off-road, verseny- és oldtimer gumik, valamint az ideiglenes használatra szánt tartalék abroncsok.
A 7,5 cm x 11 cm méretű címke, amely alapján az üzemanyag-takarékosságról, a nedves úton való tapadásról, és a gördülési zajról kaphatunk információt, így néz ki:
Hogyan értelmezd a gumiabroncs címkén található információkat?
1. Üzemanyag-hatékonyság
Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással.
A gördülési ellenállás a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennálló ellenálló hatás. A legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20%-át teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése.
A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése után már nem is engedélyezett pirosig.
A termék teljesítményét az adott üzemanyag-hatékonysági kategóriára (a példán B-re) mutató fekete nyíl jelzi.
Az egyes kategóriák közti lépcsők azonos felhasználási körülmények mellett: 0,1-0,15 liter/100 km. A különbség az A és G kategóriába tartozó abroncsok között 15000 km éves futásteljesítmény esetén 80 literre tehető, ami 100 km-en nagyjából 0,5 litert jelent.
2. Fékút nedves úton
A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere; a címkén látható információ ezen belül is a fékútra vonatkozik.
Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol A a legjobb, F a legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és a rendelet hatályba lépését követően F osztályú termék sem hozható forgalomba.)
Az egyes kategóriák közti különbségek 3 m-től 6 m-ig terjednek, a jármű 80 km/h sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több, mint 18 m is lehet.
3. Gördülési zaj
A közúti forgalom zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs.
Ahogy az ívek száma is mutatja, 3 besorolási osztály létezik:
– 1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték
– 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
– 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak
Alacsony zajszintű abroncsok esetén a fenti információkat ez az itt látható jelzés is kiegészíti majd a címkén.
Hasznos, de nem elégséges
Az energiahatékonyságra, nedves úton való fékútra, és gördülési zajra vonatkozó információ az abroncsokon kétségkívül hasznos dolog. Vásárláskor azonban ezeken kívül további kérdések is felvetődhetnek. Csak néhány példa:
– Mi a helyzet a többi paraméterrel? Egy gumiabroncsnak a címkén szereplő hármon kívül számos más, biztonsági szempontból is fontos jellemzője van: aqauaplaning ellenállás, vezetési stabilitás, száraz és nedves úton való kezelhetőség, fékút száraz úton, tartósság stb.
Itt kell megjegyezni azt is, hogy egy adott gumiabroncs mindig a különböző tulajdonságok közti kompromisszum eredménye. Valamelyik paraméter optimalizálása sokszor kedvezőtlen hatást gyakorol egy másikra (pl. jobb tapadás nedves úton, ugyanakkor kicsit nagyobb gördülési ellenállás és menetzaj) Kinek mi fontos, aszerint választ…
– Mi a helyzet a téli gumikkal? Hiszen a címke a téli gumiknál nagyon fontos biztonsági jellemzőkre (havas/jeges úton való viselkedés) vonatkozóan nem tartalmaz információt.
– Mi a garancia arra, hogy a gyártó által feltüntetett adatok tényleg megfelelnek a valóságnak?
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a legmegfelelőbb vásárlási döntés meghozatalához a jövőben sem spórolhatjuk meg az alapos, más forrásokból történő előzetes tájékozódást. (pl. teszteredmények, ajánlások stb. )
forrás: gumibiznisz.hu