Magyar tervezte az új Peugeot hibridet

Bocsi Attila, a Peugeot 508 RXH hibrid szabadidő-autó főtervezője.

A most bemutatott 508 RXH változat a klasszikus négykerék-hajtásúvá tett terepkombi (Volvo Cross Country, Audi allroad quattro) vonalat követi, de a franciák csavartak egyet a dolgon, és kizárólag hibridhajtással, exkluzív kivitelben kínálják a típust.

Az 508 RXH-nak azonban nem megjelenése, még csak nem is lendületes, és ezzel egy időben takarékos hajtáslánca a legnagyobb érdekessége, hanem, hogy egy magyar tervező, a 11 éve a Peugeot-nál dolgozó Bocsi Attila munkája. Mint az importőrtől megtudtuk, a dizájnert személyesen Gilles Vidaltól, a Peugeot alig 39 éves főtervezőjétől „kérték kölcsön” pár napra, ő pedig örömmel vállalta a felkérést, hogy jelen legyen legújabb gyermeke hazai premierjén. Már a modellt megelőző 5 by Peugeot tanulmány kidolgozásában is részt vett, az RXH megépítése előtt pedig pályázatot írtak ki a tervezők között, és a főnökök Attila skicceit találták legjobbnak. Talán ennek is köszönhető, hogy a képeken látható felni − legalábbis a magyar piacon − az Attila nevet kapta.

A nemzetközi sikereket elérő magyar formatervezőt gyerekkorában egy Lancia Stratos matchbox indította el a pályán. Meglátta, és bár akkor még nem értette, pontosan miért, de azonnal beleszeretett, lenyűgözték az autó dinamikus formái, vonalai, alakja. Ezután kezébe került az akkoriban sok színes külföldi anyagot közlő Inter Press Magazin, az IPM egyik korai, Áramvonalas álom címmel autógyártóknál dolgozó formatervezőkről szóló cikket tartalmazó száma, és onnantól kezdve megállíthatatlanul rajzolgatta az autókat. 1994-ben 136 pályázó közül nyert teljes ösztöndíjat az 1930-as években Los Angelesben alapított Art Center College of Design európai, svájci iskolájába, majd miután 1996-ban váratlanul bezárták az ottani tagozatot, a suli kaliforniai, pasadenai székhelyén fejezte be tanulmányait.

Az autók és az autózás mindig is érdekelték, már a felsőoktatás megkezdése előtt versenyzett, kategóriájában 6. helyen fejezte be az 1990-es Országos Rali Bajnokságot. Az Art Centerben töltött utolsó éve alatt az Opelnél töltött szakmai gyakorlatot (miután 1992-ben második lett a hazai „Tervezzünk Opelt” dizájn pályázaton), majd diplomája megszerzése után a BMW Designworks USA-nál helyezkedett el. 1998 és 2000 között a svájci Protoscar SA tervezőjeként vállalt munkát, és 2001 óta dolgozik a Peugeot-nál, immár senior designer státuszban. A haszonjármű-tervező osztályon kezdett, 2006-ból a Peugeot Expert frissítése fűződik nevéhez, 2010-ben pedig a 107-es kisautó faceliftjén, valamint az 508-előfutár 5 by Peugeot tanulmányon dolgozott. Senior designerként az 508 RXH után a széria utódján, valamint a 208-as raliváltozatán simítja a vonalakat.

hirdetés

Ennek köszönhetően állandó a pörgés és sok a munka a Peugeot mindössze 20 főt számláló tervezőstúdiójában: a dizájnerek száma még alacsonyabbnak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy a velük egy házban alkotó, konszerntestvér Citroën autóit 50 fős csapat készíti elő. Újabban a nem autóipari megrendeléseket, hanem a Porsche Designhoz hasonlóan mindenféle formatervezési feladatot vállaló Peugeot Design Labnál is alkot, az új (hivatalos indulás 2012. június 12.) tervezőstúdió munkatársaként egy exkluzív sugárhajtású repülőgép formatervét rajzolhatta meg. Az autógyárakban folyó titkolózásról és titoktartásról árulkodik, hogy csak a termék elkészülte után tudta meg, hogy 508 néven kerül piacra az általuk addig W24 néven fejlesztett és ismert autó.

Miután a vezetés kiválasztotta az 508 RXH-ra készített terveit, ő lett a projekt teljes körű felelőse: a csapat irányításán kívül a részletekkel is foglalkozott, a LED-es menetkarmokkal próbálta visszacsempészni ezt, a korábbi Pugokon gyakran feltűnő motívumot. Formatervezést tanuló vagy erre készülő olvasóink számára hasznos információ lehet, hogy a világ többi részéhez képest lemaradt autós kultúrával bíró területeken, mint Kína, vagy Dél-Amerika, tárt karokkal fogadják a tehetséges ifjú dizájnereket.

Párizsból 508 RXH-val érkezett, és robog is tovább családjához, hogy személyesen mutassa meg nekik legifjabb unokájukat.

Ami nem csak különleges dízelmotort és hátsó tengelybe integrált villanymotort, valamint a stop-start rendszert működtető önindító-generátort tartalmazó, adott esetben összkerék-hajtást, illetve teljesen emisszió- és zajmentes elektromos haladást biztosító hibrid hajtáslánca miatt tekinthető csábító technikájú modellnek. Mivel ezen kategória vásárlóira úgyis jellemző az anyagi jólét, és az ennek révén diktált magas elvárások, a Peugeot nem fukarkodott az 508 RXH felszereltségével.

Az autó alapárában benne van az intelligens menetstabilizáló és vezetést segítő berendezéseket valamint a sok légzsákot tartalmazó biztonsági csomag, a kétzónás klíma, a tempomat, az első-hátsó parkolóradar, a színes head-up display, a panoráma üvegtető, a navigáció, vagy épp a csomagtérben található poggyászrögzítő sínek. A mindössze egyféle, HYbrid4 hajtáslánccal kapható RXH persze nem tömegmodell, és ezt az előbb felsorolt dolgokat tartalmazó, 11,6 millió forintos alapár is jelzi. Ugyanakkor ezzel nem áll rosszul versenytársaihoz képest, kérdés, hány ember fog ennyi pénzt kiadni egy némi szabadságvágyat és zöld gondolkodást sugalló francia kombiért: a hazai importőr éves szinten 20-30 eladott RXH-val már boldog lenne.

A teljes cikk: autonavigator.hu