Mi van a képen?

Az alábbi képen látható tárgy nem egy új magyar űrhajó, viszont a Mavir 1,8 millió eurót fizetett érte az ABB-nek.

A helyes megfejtés: transzformátor!

Az ABB 2014 szeptemberében egy 500 MVA-es, 3-fázisú auto-transzformátor leszállítására kapott megbízást a hazai villamos energia átviteli-rendszerirányító MAVIR Zrt-től. A transzformátort, ami a mai napon érkezett a MAVIR martonvásári alállomására az ABB a lengyelországi Lódzból speciális szállítójárművekkel szállította hazánkba.

ABB_MAVIR_trafó_szállítás

Az ABB a MAVIR közbeszerzési tenderén nyerte el a projektet. Az 1,8 millió euro értékű szerződés magában foglalja a gyártást, a szállítást, a helyszíni összeállítást. A transzformátort, ami fontos szerepet játszik – többek közt – Délbuda és Délpest energiaellátásában és a villamosenergia-ellátásbiztonság megőrzésében – a MAVIR martonvásári alállomásán fogják üzembe helyezni várhatóan 2015. május végéig.

A transzformátortartány benne az aktív résszel – ami a vasmagot, tekercseket és belső kötéseket jelenti – vasúton érkezett Kápolnásnyék vasútállomásra, onnan közúton a martonvásári alállomásra. Az egyéb tartozékokat – hűtőket, szivattyúkat, ventilátorokat, csővezetékeket, konzervátort, átvezetőket, műszereket és a hűtési szerepet is betöltő villamos szigetelőolajat közvetlenül közúton szállítják a helyszínre.

hirdetés

ABB_MAVIR_trafó_szállítás

Összeszerelt állapotban átfogó mérete 9,5 x 8,35 x 8,45 méter, amely egy kétszintes, tetőtérrel rendelkező családi ház kiterjedésének felel meg. Teljes tömege 228 tonna, amely megközelíti három MÁV 424-es gőzmozdonyét, szállításához speciális jármű szükséges. A transzformátor teljesítménye 500 MVA, összehasonlításképpen ez közel negyede a Paksi Atomerőmű által maximálisan előállítható teljesítménynek.

A transzformátor megrendeléstől számított teljes gyártási ideje 6 hónap volt, ami rendkívül jó átfutási időnek számít. A transzformátor megbízható, kiváló minőségű, alacsony veszteségű termék, amely a legmodernebb alapanyagok és berendezések felhasználásával készült.

ABB_MAVIR_trafó_szállítás

A transzformátor hosszú élettartamát a hatékonyan működő hűtés biztosítja, ami akkor valósul meg, ha a transzformátor tekercsei nem melegszenek fel gyorsan, és a hűtésre szánt villamos energiából keveset használ, azaz így csökken az. A TEC az egyik legmodernebb ABB fejlesztésű automatizált hűtésrendszer, ami ma elérhető a piacon és már Magyarországon is van referenciája. A MAVIR rendszerbe illesztéshez az ABB standard megoldását a martonvásári transzformátorra egyedivé alakította.

Transzformátor segítségével valósítható meg a feszültségszintek közötti áttérés.  Az alállomási auto-transzformátorok a bejövő nagyfeszültséget alakítják át a következő, alacsonyabb feszültség szintre, például a bejövő 400 kV-os nagyfeszültséget 220 kV-ra.

A MAVIR-éhoz hasonló transzformátort az ABB már szállított Lengyelországba, Szlovákiába és Belgiumba is.

Kapcsolódó cikkek
Az áram harmadát importáltuk idén

A Magyarországon felhasznált villamosenergia csaknem egyharmada importból származott az idén az első kilenc hónapban - állapítható meg a MAVIR Magyar Elolvasom

10 éven belül 5400 megawatt új kapacitást kell építeni

Mintegy 5400 megawatt új áramtermelő kapacitás létesítése lesz szükséges a következő tíz évben nagy valószínűség szerint, tizenöt év alatt pedig Elolvasom

Hálózati fejlesztés nagyobb megújuló arány befogadásához

A hazai villamosenergia és hálózati beszélgetések, hozzászólások általában leegyszerűsödnek a "éjszaka nem süt a nap" és "óriási tárolós erőmű kellene" Elolvasom

Továbbra is 30 százalék felett az áramimport

A magyarországi bruttó villamosenergia-felhasználás 43,75 terawattóra volt 2015-ben, ebből 31,28 százalék volt az import, aránya csaknem megfelelt a 2014. évinek Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?