Módosíthatják a villamos energia törvényt
A nem fizető fogyasztóknál előre fizetésre alkalmas fogyasztásmérő felszerelését is tartalmazza Bús Balázs és Pálffy István kereszténydemokrata képviselőknek a villamos energia törvényhez benyújtott módosító javaslata, amelynek tárgysorozatba vételét támogatta a gazdasági és informatikai bizottság kedden.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára ellenezte a tárgysorozatba vételt, mivel ahhoz még szakmai egyeztetés szükséges.
Rogán Antal (Fidesz) bizottsági elnök is egyetértett a további egyeztetéssel, de a pártja frakciójára hivatkozva úgy vélte, a tárgysorozatba vétel gyorsítja a folyamatot.
A villamos energia törvény módosítását tartalmazó javaslat három feltételt szab ahhoz, hogy a villamos energia kereskedő előre fizetésre alkalmas mérőt szereljen fel a fogyasztónál. Ezek: a fogyasztó késedelme meghaladta a 60 napot, a kereskedő és a fogyasztó nem tudott megállapodni a fizetési haladékról, illetve a részletfizetésről, továbbá a kereskedő kétszer írásban értesítette a fogyasztót. Az első értesítést a késedelem beálltát követő 20. napig, a másodikat a 40. napig kell megküldeni a fogyasztó részére.
Az előre fizetésre alkalmas mérő felszereléséhez szükséges átalakítás költségét az elosztó cég, a mérő felszerelési költségét pedig a kereskedő viseli. Ez a mérő akkor szerelhető le, ha a fogyasztó valamennyi lejárt tartozását kifizette, viszont a leszerelés, és a hagyományos mérő felszerelési költsége a fogyasztót terheli.
Bús Balázs előterjesztő azzal érvelt, hogy a mai rendszerben annyi tartozás halmozódik fel, amennyit már nem tud kezelni a szociális rendszer. Fónagy János ellenérve az volt, hogy éppen a lakosság legszegényebb része előlegez a szolgáltatóknak, az előre fizető mérőkkel. Baja Ferenc (MSZP) arra hívta fel a figyelmet, hogy a villamos energiánál is meg kellene teremteni a minimális szolgáltatást. Legalább egy 60 wattos égőt és egy hűtőgépet mindenképpen üzemeltetnie kellene a tartozásba esett fogyasztónak is.
A víziközlekedésről szóló törvény módosítását egyhangúlag általános vitára javasolta a bizottság. A nemzeti fejlesztési miniszter által jegyzett módosítás – egyebek mellett – bevezeti a kereskedelmi hajók kötelező biztosítását. A cél az, hogy a károsultak könnyebben jussanak kártalanításhoz. Erről az Európai Unió már 2009-ben irányelvet hozott.
forrás: MTI