Nyitottak vagyunk a környezetvédelemre, mégsem zöld szemlélettel vásárolunk

A magyar lakosság 67 százaléka részesítene előnyben vásárláskor környezetbarát csomagolásban kapható élelmiszert, ha ez nem befolyásolja az adott termék árát, további 15,2 százalékuk (vagyis közel minden 7. ember) pedig akkor is ilyen csomagolást választana, ha ez kicsivel drágábbá is tenné a terméket – derül ki a Tetra PakŸ Hungária Zrt. megbízásából a GfK Piackutató Intézet által végzett felmérésből.
Az 1.000 fő megkérdezésével készült, reprezentatív felmérés szerint 17,8 százalék azok aránya, akik számára közömbös, hogy egy élelmiszer környezetbarát csomagolásban kapható-e, de a lakosság 82,2 százaléka szívesen választ a környezetet kevésbé terhelő csomagolást.

Vásárlási szempontjaink között ugyanakkor napjainkban még az utolsó helyen szerepel a csomagolás környezetbarát volta, vagyis, noha nyitottak vagyunk a környezetvédelemre, tudatosan még nem keressük a környezetvédő csomagolásokat.

Ezt támasztja alá az is, hogy a felmérés szerint még mindig nem köztudott, hogy az italos kartondobozok szelektíven gyűjthetők, és a lakosság 91,2 százaléka a tudatos fogyasztói döntést segítő FSCŸ védjegyet sem ismeri.

A lakosság többsége érzékeny a környezetre, de nem hajlandó áldozni rá

A GfK Piackutató Intézet 2013 decemberében, a Tetra Pak Hungária Zrt. megbízásából országos, reprezentatív felmérést készített arról, mennyire fontos a magyar lakosságnak, hogy vásárlás során környezetbarát csomagolásban kapható élelmiszert válasszon. A felmérés legfontosabb tanulsága az, hogy a magyarok többsége előnyben részesítené azokat az élelmiszer csomagolóanyagokat, amelyekről tudja, hogy kevésbé terhelik a környezetet, s 15,2 százalék anyagilag is hajlandó áldozni erre vásárlás során, ugyanakkor 17,8 százalék válaszolt úgy, hogy akkor sem döntene környezetvédelmi szempont alapján, ha semmilyen különbség nem jelentkezne a termék árában.

PET, üveg, italos karton és fém

Arra a kérdésre, hogy melyik, folyékony élelmiszerekhez használt csomagolástípust lehet szelektíven gyűjteni, a válaszadók közel azonos arányban (95,7%, 95,7% és 93,3%) nevezték meg a PET, üveg és fém anyagú csomagolást, s kb. 10 százalékkal kevesebben (81,6%) vélték úgy, hogy a tej, gyümölcslé és más élelmiszerek csomagolásaként használt italos kartondoboz is szelektíven gyűjthető és újrahasznosítható.

hirdetés

„A lakosság a legtöbb esetben azért nem biztos abban, hogy az italos kartondoboz újrahasznosítható, mert összetett csomagolásról van szó: bár háromnegyed részben papír, emellett tartalmaz műanyag és alumínium réteget is. Ezek az elemek azonban könnyen szétválaszthatók, s külön-külön is újrahasznosíthatók” – mondta Molnár Zita, a Tetra Pak Hungária Zrt. kommunikációs igazgatója. „Sikerült elérnünk, hogy 4 év alatt közel megduplázódott a Magyarországon szelektíven gyűjtött italos kartondobozok mennyisége, a növekvő tendencia ellenére azonban mégis 100-ból mindössze 21 darab italos kartondobozt gyűjtünk vissza szelektíven” – tette hozzá a szakember.

Hogyan választhatunk tudatosan, ha nem ismerjük a környezetvédő jelzést?

A felelős gyártók különböző jelzésekkel segítik a fogyasztókat a tudatos döntésben, de a felmérésből kiderül, hogy a lakosság nem feltétlenül ismeri ezeket. A magyarok 91,2 százalék nem ismeri az FSC tanúsítás jelét, amely tanúsítja, hogy a Tetra Pak italos kartondoboza felelős erdőgazdálkodásból és egyéb, ellenőrzött forrásból származik.

A felelős erdőgazdaságok védik az erdőket, céljuk, hogy megtartsák azok környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági egyensúlyát. Ez azt jelenti, hogy a tanúsított erdőkben folyó fakitermelés minimálisra csökkenti az erdő növényeire, állataira és egyéb élőlényeire gyakorolt hatást, a helyi közösségek részesednek a gazdálkodás hosszú távú előnyeiből, az erdőgazdaságot pedig úgy tervezik és irányítják, hogy nyereséges legyen, de a megtermelt profit ne veszélyeztesse a jövőbeni faállományt, vagyis az erdő regenerációját, fenntarthatóságát.

Miért gyűjtsük szelektíven a tejes és gyümölcsleves dobozt?

Ma Magyarországon összesen 1,9 millió italos kartondobozt vásárolunk naponta, a megvásárolt mennyiségnek azonban mindössze kb. 21 százalékát, háztartásonként éves szinten kb. 26 darabot gyűjtünk szelektíven. Pedig az italos kartondoboz olyan jó minőségű papírrostot tartalmaz, amely kiváló alapanyag újrapapír termékekhez, így papír zsebkendő, WC papír, orvosi papírlepedő, kartondoboz és számos más, hasznos tárgy készül az újrahasznosításával.

OrientPress Hírügynökség

Kapcsolódó cikkek
Ökofesztivált rendeznek Veszprémben

Először rendeznek Ökofesztivált Veszprémben, a Csalán Környezet- és Természetvédő Egyesület és az önkormányzat a rendezvénnyel a környezettudatos életmódra hívja fel Elolvasom

Ha drágul az élelmiszer, változtatunk vásárlási szokásainkon

A magyar fogyasztók 77 százaléka azt mondja, ha emelkednek az élelmiszerárak, akkor változtat vásárlási szokásain. Legtöbben a főétkezések közötti falatozásokkal Elolvasom

A Homatech a tervezett hullladékfeldolgozó környezetvédelmi vizsgálatára kérte az MTA-t

A Homatech Recycling Zrt. a Százhalombattára tervezett környezetbarát hulladékfeldolgozóval kapcsolatban felkérte a Magyar Tudományos Akadémiát (MTA) a beruházás teljes technológiájának Elolvasom

Nemzetközi fenntarthatósági divathét Budapesten

Nemzetközi konferencia, workshopok, kiállítások és divatbemutatók is várják az érdeklődőket a fenntartható és etikus divat témában az első alkalommal megrendezendő Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?