Öreg kocsikból új élet
A „zöld” acélgyártás feltalálója – a kiselejtezett gépkocsi abroncsok felhasználása mini hengerelt lemezek nyersanyagaként – ismét felhívta magára a figyelmet az öreg kocsikból kiszerelt üvegek és műanyagok „okos újrahasznosításával”.
Az ausztráliai New South Wales (UNSW) Egyetem kutatója Veena Sahajwalla professzor asszony azt állítja, hogy ezzel a módszerrel a roncstelepekre szánt értékes anyagok nyerhetők ki, és megoldja azoknak a globális környezetvédelmi problémáit, akik a kocsik életének befejezésekor azokkal foglalkoznak.
„Csak Ausztráliában évente 750 000 gépkocsi éri el az öregkort és lép be a hulladékok tengerébe” mondja a professzor asszony. Az acélhulladékot reciklálták, de a műanyagok, a szélvédő és ablaküvegek azok között az anyagok között vannak, amelyek rendszerint a roncstelepeken végzik Sahajwalla professzor szerint -, aki a múlt évben elnyerte az Australian Innovation Challenge díját, – egy átlagban, egy tonnás gépkocsiban 30 kg üveg és 90 kg műanyag található, s így a kiselejtezett anyagok óriási hulladék tömeget jelentenek.
Kutató csoportja az Arrium iparvállalattal együttműködve megnyerte az Australian Research Council Linkage pályázatát, egy, a reciklálás újszerű megközelítésének kifejlesztésére, ami az üveget, amely szilíciumot, és a műanyagot, amely szenet tartalmaz nyersanyagként, használja fel, hogy az üveget és a műanyagot együtt alakítsa át egy más anyaggá.
Ez utóbbi munka kiterjed azokra a koncepciókra, amelyek a más iparágakban felhasznált „zöld” acélgyártás alapjául szolgáltak, de a professzor asszony titokban tartja az alkalmazás részleteit. A mérnök-professzor számos díjat nyert Ausztráliában találmányai és újításai révén. Például ugyancsak az Arriummal (korábbi nevén OneSteel) kifejlesztett egy technológiát, amely a kokszot részben helyettesíti a fáradt gumiabroncsokkal, mint az elektromos íves kemencékben használt szénforrást. Az Arrium használja ezt a módszert az üzemeiben Sidney-ben és a Melbournhoz közeli Lavertonban.
Ez a technológia több mint egymillió gumiabroncsot használt fel a roncstelepekről, és a hatékony acélgyártás növelésével csökkentette a fogyasztást. A múlt évi pályázat megnyerése óta Sahajwalla professzor asszony világszerte ismertségre tett szert a smart reciklálással és az újítással.
Véleménye szerint a pályázatból adódó tekintély és publicitás segített abban, hogy felkeltette az érdeklődést a munkája iránt az ipari- valamint a szakmai körökben és a közvéleményben.
forrás: energiacentrum.com/Aiolus News