Szmogharc: újabb kínai nagyvárosban lesz rendszámlottó

A kelet-kínai Hangcsou hatodikként csatlakozott azokhoz a városokhoz, amelyek az autók forgalomba helyezésének korlátozásával igyekeznek enyhíteni a közlekedési dugókon és a levegő minőségén – erről a kínai online média számolt be kedden.

A kilencmilliós tartományi székhelyen szerdától sorsolás és aukció útján lehet majd új rendszámokhoz jutni. Számukat a helyi önkormányzat évi 80 ezerben szabta meg. A kvóta nyolcvan százalékát sorsolás útján adják ki, míg húsz százalékot árverésen értékesítenek. A kikiáltási ár 10 ezer jüan (365 ezer forint) lesz darabonként.

Hangcsou. kép: jo.sau

Hangcsou. kép: jo.sau

A felmérések alapján körülbelül minden 30 igénylőből egynek lesz szerencséje.

A városvezetés újraszabályozza a jelenlegi forgalomkorlátozó intézkedéseket is, s az eddigi napszakokra vonatkozó előírások helyett a rendszámok utolsó számjegyéhez igazított napi korlátozást vezet be. Más nagyvárosokhoz hasonlóan itt is minden munkanapon két számjegy kerül a “tiltólistára”.

hirdetés

Jelentések szerint a bevezetésre kerülő új rendelkezések híre már korábban elterjedt, ezért az elmúlt időszakban jelentősen megugrottak az autóeladások. Egyes dílerek a rendkívüli kereslet miatt állítólag a szomszédos városokból vettek át gépkocsikat.

Az első két hónapban a városban csaknem 30 százalékkal több járművet adtak el, mint egy évvel korábban. Az értékesítésből származó bevétel elérte a 12,4 milliárd jüant (452,3 milliárd forint).

Csöcsiang tartomány székvárosának útjain február végén 2,6 millió autó futott, ebből 276 ezret vásároltak tavaly. A reggeli és délutáni csúcsforgalomban az autók átlagsebessége 20 kilométer alatt van óránként.

Hangcsou. kép:  Marc van der Chijs

Hangcsou. kép: Marc van der Chijs

Hangcsou ahol a neves Nyugati tó is található, az ország egyik legismertebb turisztikai célpontja. Beszámolók szerint gyakran szmog borítja, s az ott mért PM2,5 érték, vagyis az egy köbméter levegőben található, 2,5 mikrométer átmérőjű vagy kisebb finom porszemcsék magas koncentrációjának csaknem 40 százalékáért az autóforgalmat tartják felelősnek.

Szakértők mindazonáltal utalnak rá, a közlekedési korlátozások nem idéznek elő automatikusan a jobb levegőminőséget, amire példa Peking, Sanghaj, Kanton, Kujjang és Tiencsin város, amelyek határt szabtak az évente forgalomba helyezhető új autók számának.

Kapcsolódó cikkek
Eltűnt a kínai videomegosztókról a rekordnézettségű szmogdokumentumfilm

Alig egy hetet "élt" az interneten az a kínai szmogdokumentumfilm, amelyre a videomegosztókról történő eltüntetéséig csaknem 200 millióan voltak kíváncsiak Elolvasom

Egy kisvárosnyi ember hal meg naponta a szmogtól Kínában

Naponta négyezer embert öl meg a szennyezett levegő Kínában - állapították meg amerikai kutatók a hongkongi South China Morning Post Elolvasom

Pekingnek elege lett a szmogból, nagyon odacsapna az autóknak

Peking arra készül, hogy bevezesse az autók és egyéb gépjárművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó legszigorúbb szabványt a világon - közölte a kínai Elolvasom

Újabb környezetvédelmi szigorítások Pekingben

Peking dugódíj bevezetésére készül, a központi kormány pedig a jövőben kártérítések megfizetésére fogja kötelezni a környezetet szennyező vállalkozásokat és magánszemélyeket Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?