Szuperlux benzin szemétből: 0,001 euro/liter!
A szibériai Tomszkban orosz mérnökök olyan berendezést fejlesztettek ki, amelyiknek köszönhetően benzin lesz a közönséges szemétből. A berendezésbe szórható bármely széntartalmú hulladék: cigarettacsikkek, hamu, papír cetlik, fűrészpor stb.
Egy gombnyomás, és a szemét máris eltűnik a berendezés „gyomrában’”. Bent a hulladékot felaprítják, majd egy speciális reaktorba továbbítják, ahol a szén és a hidrogén vegyületeiből benzint nyernek.
A kísérleti berendezésen akár 200 liter üzemanyag termelhető óránként. Méghozzá, nem okvetlenül benzinről van szó. Minden attól függ, hogy éppen mit akarunk kapni – állítja a kísérleti iroda konstruktőre, Szergej Zotov.
„Módosíthatjuk a paramétereket és máris nehezebb üzemanyag nyerhető, mondjuk, nehéz gázolaj vagy repülőgépeknél alkalmazott kerozin. Ha pedig egyéb vegyületekre van szükségünk, mondjuk, szeszre, acetonra, akkor egyszerűen át kell állítani a gépet.”
A ilyen úton nyert üzemanyag önköltsége egészen fantasztikus: 0,001 euró egy literért. Villamosenergiára ugyanis a berendezésnek csupán a beindítás stádiumában van szüksége. A továbbiakban önellátó e tekintetben. Ezt a célt egy külön energiablokk szolgálja. Amennyiben a berendezést lakóházban állítják fel, zárt körű hulladékfeldolgozás alakítható ki, amelynek során hő és energia nyerhető – mondja Szergej Zotov.
„A berendezés akár egy pincehelyiségben is elhelyezhető, ahol nyugodtan feldolgozhatja a háztartási hulladékot. Az oxidálás során kiszabaduló hő az épület fűtését szolgálhatja.”
A technológiát a tudósok már a múlt század nyolcvanas évei elején kezdték fejleszteni, akkor úgy gondolták, hogy atomháború esetére, ha ellehetetlenül az olaj kitermelése és feldolgozása. A tomszki kutatók azonban amellett döntöttek, hogy a technológia hasznos lehet napjainkban, vagyis békeidőben is. Néhány éves munkájuk eredményeként megszületett – orosz mozaikszóval – az AISZT, azaz a szintetizált üzemanyag alternatív forrása.
Szakértők elcsodálkoztak, amikor kiszámították, hogy milyen oktánszáma lesz az AISZT berendezésen termelt benzinnek. Ez a benzin eleget tesz az Euro 5 követelményeinek, vagyis extra és szuperlux besorolású üzemanyagról van szó. Napjainkban ilyennel csupán versenyautókat töltenek fel.
Egyébként az innovációs projekt résztvevői saját gépkocsijukon tesztelik a terméket és bizonyos idő múlva már-már majdnem elfelejtették, hogy hol vannak a benzinkutak. A laboratóriumi berendezés látja el őket benzinnel.
A konstruktőrök megígérték, hogy egy év múlva bemutatják a sorozatgyártásra szánt példányt. Több változata készül el – nagy üzemek, lakóházak számára és mobil mini-berendezés.