Zöldek vagyunk, ha spórolhatunk

Megosztom
  • 6
  •  
  •  
  •  


A régió legzöldebbjei vagyunk, feltéve ha ezzel pénzt tudunk megspórolni. Az IKEA megbízásából készült régiós kutatásból kiderült, hogy a magyarok 98%-át foglalkoztatja, miként tehetik fenntarthatóbbá az otthonukat, de jellemzően a spórolási szándék vezérli őket, és elsősorban tudatosabb fogyasztással és házi praktikákkal kívánnak célt érni. Noha 95% szerint fenntartható termékekkel tovább csökkenthetnék a költségeket, a magasnak vélt áruk miatt a többség mégis inkább a hagyományos berendezésekre voksol. A sajátságos megoldásoknak, az idejétmúlt berendezéseknek viszont hosszú távon a pénztárcájuk és a környezet látja a kárát.

Az IKEA megbízásából készült friss felmérés többek között az áram- és vízfogyasztás, valamint a háztartási hulladék kezelése kapcsán vizsgálta a magyarok, a csehek és a szlovákok szokásait. A felmérés rámutatott arra, hogy az IKEA három országot felölelő régiójában a magyar háztartások a legfenntarthatóbbak a vizsgált szempontok alapján, noha a háztartásokban fellelhető technológiák terén van hová fejlődniük.

kép: ikea.com

kép: ikea.com

A kutatást az IKEA megbízásából a Simply5 ügynökség végezte 2014. augusztus 15-21. között, 1508 fős, reprezentatív mintán, Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában. A kutatás módszertana: online paneles.

A sokszor idejétmúlt műszaki felszereltség hátterében úgy tűnik, hogy leginkább a korszerű, fenntartható termékek magasnak vélt ára áll. Ennek ellenére a magyarok 98%-át foglalkoztatja, hogy miként teheti zöldebbé és egyúttal gazdaságosabbá a háztartást. Ha azonban arról kérdezzük a magyarokat, hogy ebben mi motiválja őket, akkor 22% elsődleges céljaként a spórolást fogalmazza meg. Az erős megtakarítási szándék a víz- és áramfogyasztás nyomon követésében is megmutatkozik, és 97% úgy véli, pontosan tudja, mennyi energiát és vizet igényel a háztartás működése. A többség tisztában van a fenntartható termékek előnyeivel, 77% szerint ezek hasznosak és sokszor jobbak is, mint más, nem fenntartható megoldások, a termékek kiválasztásakor 51% mégis inkább az ár alapján dönt.

„Üdvözlendő, hogy a magyarok számára fontos szempont a fenntarthatóság, és hogy igyekeznek csökkenteni a háztartások áram- és vízfogyasztását, de téves az a megközelítés, hogy csak jelentős ráfordítással tehető igazán gazdaságossá és egyúttal fenntarthatóbbá otthonunk. Ehhez elsősorban odafigyelésre, tudatos termékválasztásra, valamint a háztartási költségek közép- és hosszú távú megfigyelésére van szükség” – mondta el Varga-Nagy Eszter, az IKEA magyarországi PR specialistája.

Energiafelhasználás

A technikai lemaradás a konyhákban a legszembetűnőbb. A magyarok 74%-a gáz főzőlapon készíti el az ételeket, míg az olyan korszerű, fenntartható berendezések, mint az indukciós főzőlap (4%) még nem tudtak teret hódítani. A vízforraló használata sem terjedt el, és csak kevesen (15%) forralják fel ezzel a vizet a főzéshez, a többség inkább a tűzhely mellett várakozik. A fedőhasználat fontosságával viszont tisztában vannak a magyarok: 98% csak ritkán feledkezik meg a használatáról, 78% pedig úgy véli, hogy ezzel időt takaríthat meg.

kép: ikea.com

kép: ikea.com

A kisebb elektronikai eszközök működtetéséhez 64% ugyan tölthető elemeket használ, de 27% gyakran megfeledkezik a feltöltésükről, és ilyenkor előkerülnek az eldobható elemek. A világítás tekintetében viszont 77% energiatakarékos, elsősorban CFL égőket használ, ugyanakkor a leggazdaságosabban működő LED-es izzók alig-alig fedezhetőek fel a magyar otthonokban.

kép: ikea.com

kép: ikea.com

hirdetés

A tartós elektronikai eszközök kapcsán viszont 82% igyekszik odafigyelni a készülékek energia osztályára. A magyarok spórolós természete továbbá a fűtési költségek csökkentésében is megmutatkozik, és 97% használ vastag textíliákat, hogy mérsékelje az otthon fűtési igényét.

„Áramfogyasztás terén vegyes képet kaptunk. Jó példája ennek a LED-es izzók használatának mellőzése, pedig ezek akár 20-szor tovább tartanak a hagyományos égőknél, és 85%-kal kevesebb áramot fogyasztanak” – tette hozzá Varga-Nagy Eszter.

Vízfogyasztás és szelektív hulladékgyűjtés

A kutatásból kiderült az is, hogy a magyarok óvatosan, de nem elég körültekintően kezelik a vízfogyasztást. Ismét a konyhákban a legkimagaslóbb a pazarlás mértéke, hiszen jelentős azok aránya (34%), akik folyóvíz mellett mosogatnak, 46% pedig a mosogatóba enged vizet. Perlátoros csaptelepeket csak a háztartások 38%-ában találunk, noha ezek jelentősen csökkentik a vízfogyasztást. Az odafigyelést tükrözi viszont, hogy 36% mindig összegyűjti azt a hideg vizet, ami egyébként a lefolyóban távozik akkor, amikor megengedik a meleg vizet, és a víz felmelegedésére várnak.

kép: ikea.com

kép: ikea.com

Varga-Nagy Eszter szerint a vízfogyasztás könnyen kézben tartható: „Csak kevés magyar otthonban használnak mosogatórendszert, pedig ezekkel is jelentősen csökkenthető a vízfogyasztás akkor, ha nincs lehetőség mosogatógép beépítésére. Ha a mosogatóba engedjük a vizet, akkor egy-egy ünnepi vacsora után akár 100 liter vizet is elhasználhatunk.”

Szelektív hulladékgyűjtés saját recept szerint

Annak ellenére, hogy a magyarok szinte minden téren igyekeznek spórolni, a háztartások 21%-ánál jellemző, hogy hetente legalább egy alkalommal kidobnak ételt, mert nem gondoskodtak annak megfelelő tárolásáról. Ha a hulladékgyűjtésről van szó, akkor pedig sajátságos megoldások jellemzik a magyarokat, 46% ugyanis a saját maga módján igyekszik szelektíven gyűjteni az otthoni szemetet, jellemzően bevásárló táskákban. Aggasztó viszont, hogy régiós viszonylatban nálunk a legmagasabb azok aránya is (19%), akik egyáltalán nem gyűjtik szelektíven a hulladékot.

kép: ikea.com

kép: ikea.com

„A házi szelektív megoldások leggyakoribb problémája a higiénikus tárolás mellőzése, különösen a konyhában. A szelektív hulladékgyűjtők beszerzését sokan azok helyigénye miatt ellenzik, pedig számos olyan okos rendszer létezik, amelyeket akár a mosogató alatt is elrejthetünk. A szelektív gyűjtés pedig segíthet jobban megérteni azt is, hogy mennyi ételt dobunk ki csak azért, mert nem figyeltünk oda eléggé a tárolásukra” – ismertette Varga-Nagy Eszter az IKEA tapasztalatait.

Az IKEA célja, hogy minél többek számára elérhetővé tegye azokat a korszerű technológiákat és okos megoldásokat, amelyekkel fenntarthatóbbá és egyúttal gazdaságosabbá tehetik az otthonaikat. Ennek érdekében átfogó kampányt indított, amelynek weboldalán (www.IKEA.hu/takarekossag) kalkulátorral segíti az embereket a háztartásuk működésének feltérképezésében, továbbá az érdeklődők megismerhetik azokat a módszereket, termékeket, amelyekkel hatékonyan csökkenthetik az otthonuk ökológiai lábnyomát, és egyúttal jelentős összeget takaríthatnak meg.

energiaoldal.hu



Megosztom
  • 6
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?