100 éves a Bosch generátor

Egy évszázaddal ezelőtt mutatta be a Bosch a világ első, gépjárművekbe szánt, feszültségszabályozóval ellátott generátorát. Bár eredetileg csupán arra tervezték, hogy az elektromos fényszórók áramellátását biztosítsa, a generátor végül megteremtette az automobil villamosításának alapjait.

A fényszórókat hamarosan számos egyéb elektromos találmány követte. Ilyen volt például a Bosch 1914-ben bemutatott elektromos indítómotorja, vagy az ablaktörlő lapátokhoz kifejlesztett első elektromos meghajtás, amelynek 1926-os kifejlesztése szintén a Bosch nevéhez fűződik.

Bosch generátor1

hirdetés

Napjainkban a generátorok biztosítják az autók teljes energiaigényét, elektromos rendszerek sokaságát látják el árammal, amelyek használatával az autók tisztábbá, hatékonyabbá, biztonságosabbá és kényelmesebbé váltak. „A generátorok egyre kisebbek, sokkal erősebbek és nagyobb teljesítményre lesznek képesek” – mondja Ulrich Kirschner, a Bosch indítómotorok és generátorok üzetág elnöke a folyamatban lévő fejlesztések összegzéseként. Míg az első generátorok még csekély, csupán 4 amper kimeneti teljesítménnyel rendelkeztek, addig a személyautókba szánt Power Density Line elnevezésű legújabb Bosch generátorok már 130 és 250 amper közötti teljesítményre képesek és négy különböző kategóriában kaphatók.

A Bosch, mint rendszerbeszállító
1913-ig a Bosch a gyújtásrendszereken kívül gyakorlatilag semmi egyebet nem gyártott. Ez az egy termékre épülő üzletstratégia nagyon kockázatos volt, miközben az autóipar hihetetlen ütemben fejlődött. Folyamatosan teret nyert a járművek mindennapi használata, ami alapszükségletté tette egy biztonságos és megbízható világítási rendszer kialakítását. Robert Bosch felismerte a fejlődésben rejlő lehetőségeket és 1913-ra elkészítette sorozatgyártásra a „Bosch autóvilágítási rendszert“. A retrofit megoldásként kínált csomag két fényszóróból, egy generátorból, egy akkumulátorból és egy feszültségszabályozóból állt. A generátornak csupán egyetlen feladata volt: tölteni az akkumulátort, ami viszonzásul garantálta az első elektromos fényszórók megbízható működését. A vállalat ezzel az első rendszerrel fektette le az alapokat ahhoz, hogy rendszerszolgáltatóvá és vezető autóipari beszállítóvá váljon. A Bosch folyamatos fejlesztései nélkül egy mai gépkocsi modern elektromos rendszerének teljes áramigényét csak egy kisebb autó súlyával megegyező generátor lenne képes előállítani.

Elektromos ablakemelők, elektromos hajtásláncok
A Bosch a személyautókhoz és a haszongépjárművekhez tervezett generátorok széles választéka mellett számos egyéb elektromos berendezést kínál. A paletta az ülésekhez és elektromos ablakemelő egységekhez tartozó kisebb rendszerektől a hibrid és elektromos autókba szánt nagy teljesítményű villanymotorokig terjed. Ez utóbbi motorok úgy termelnek elektromos áramot, hogy közben a hajtást is biztosítják. Kirschner meggyőződése, hogy „az elektromos hajtásláncok még hatékonyabbá és kényelmesebbé teszik majd a jövő autóit“.

Kapcsolódó cikkek
Amit a hibrid és elektromos autókról tudni kell

Ma már szinte nem telik el úgy nap, hogy ne hallanánk az egyre trendibbé váló hibrid, vagy elektromos autókról. De Elolvasom

A titkos magyar földalatti erőmű új funkciót keres

A Balaton keleti csücskében, Balatonfűzfőn nem mindennapi létesítményt rejt az erdő mélye: itt épült fel közel kilencven éve Magyarország egyetlen Elolvasom

Újrahasznosítás nagyban: étterem a generátorteremben

Menzahangulat az eindhoveni Philips gyár egykori erőművének generátor termében: Bart Gardenier és Niels Vouters, az augusztusban megnyílt Radio Royaal étterem Elolvasom

Izzadsággal hajtott generátorok és mesterséges izmok (videó)

A MIT mérnökei egy olyan új polimer filmet hoztak létre, amely képes elektromos energiát előállítani vízgőzből Az új anyag megváltoztatja Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?