A GAZ visszatér Európába
A kilencvenes évek merész óriásplakátain „Gaz csábító”-ként érkeztek hazánkba az orosz márka áruszállítói, de pályafutásuk nem volt túl dicsőséges. Leginkább csábítóan olcsó árukkal tudtak vevőket szerezni, akik azonban tulajdonosként már nem nagyon rajongtak a gyenge minőségű, ráadásul szomjas Volga-UAZ benzinmotorokkal szerelt (később nagyrészt LPG-üzemre átalakított) teherautókért.
De a Steyr dízelmotoros változatokkal sem vált a magyar utcák meghatározó szállítóeszközévé.
A GAZ viszont az orosz autóipar egyik vezetője és nem adja fel egykönnyen Európa meghódítását. Kifejlesztettek egy teljesen új típust, új műszaki alapokon és új minőségben. Erre utal az is, hogy a GAZ társaság megkapta az engedélyt a GAZell Next gépkocsik eladására az Európai Unió valamennyi országában.
Az új Gazellákra a gyár 3 év, vagy 150 000 kilométer garanciát ad, ami mindenképpen biztató. A szervizeket 20 000 kilométerenként kell majd látogatni. A tesztek alatt az autókkal több mint kétmillió kilométert tettek meg.
A gyártó büszkén hirdeti, hogy járműveik neves beszállítók alkatrészeiből készülnek. A dízelmotorok a Cumminstól jönnek, a szervokormány a ZF-től, a lengéscsillapítók Mando, a fékrendszer elemei Bosch és Mando eredetűek.
A kuplung Sachs termék, a légkondicionálót a Delphi gyártja. Hab a tortán az Isringhausen vezetőülés Takata biztonsági övvel.
A teherváltozatok mellett utasok szállítására alkalmas modellek is készülnek.
Az utóbbi években elég kevés példája volt annak, hogy az orosz gépkocsiipari óriások sikeresen kijutottak volna az európai országok piacaira. Ez legfeljebb a nagy kapacitású teherkocsikat kibocsátó KAMAZ-nak és a személygépkocsikat gyártó AVTOVAZ-nak sikerült.
Ugyanakkor a világ vezető gépkocsigyártói bővítették oroszországi exportjukat és az orosz térségekben sikeresen működnek gépkocsikat összeszerelő külföldi vállalatok Svédországból, Németországból, Franciaországból. Annál jelentősebb a GAZ csoport által elért siker – emeli ki Nyikita Maszlennyikov, a Modern fejlesztés intézetének szakértője:
– Nagyon fontos, hogy ez az orosz gépkocsiipar bizonyos minőségének egyfajta elismerése, a siker elismerése, mert a gépkocsi megkapta a bizonyítványt az Európai Unió szigorú ökológiai szabványainak valamennyi paraméterében. Megvan a bizonyítvány az üzemanyag minőségére, gyakorlatilag az Euro-5 szabványának kell megfelelnie. Világos, hogy a GAZ rendkívül érdekelt az értékesítésben Európában és általában a külföldi piacokon.
A GAZ csoport pedig, a hatalmas konkurencia ellenére, tavaly 15 százalékkal növelte gépkocsijai exportját. A társaság már megkezdte a tárgyalásokat a potenciális disztribútorokkal az Európai Unió országaiban az értékesítési rendszer és a szervizszolgáltatások kialakítása érdekében.
hungarian.ruvr.ru, energiaoldal.hu