Beindult a bringás szezon – mire kell figyelni?

Egyre több és több bicikli lepi el az utakat, ahogy már stabilan megérkezik a jó idő. Ha a kerékpárod még csak most ébredezik „téli álmából”, egy gyorsszerviz nem árt neki, még mielőtt nyeregbe pattannál. De mire is kell odafigyelni?

Az egyik legalapvetőbb dolog, hogy ellenőrizd a guminyomást. Ha a biciklihez hónapokig hozzá sem nyúltál, akkor nem biztos, hogy elég lesz a leeresztett kerekeket felfújni. Fontos, hogy napokig is figyeld, milyen állapotban vannak a gumik, ha tartja a nyomást, nincs semmi gond, de ha pár nap alatt leereszt, akkor azt azonnal cserélni kell.

kép: morchella/indafoto.hu

kép: morchella/indafoto.hu

Az sem árt, ha alaposan megtisztítod a kerékpárt. Óvatosan, gondosan sikáld át, először mosószeres, ezután pedig tiszta vízzel a biciklit. Arra viszont figyelj, hogy ne kerüljön olaj a féktárcsára, de a lánchajtás alkatrészeit is kíméld meg a suvickolástól. Ha a hajtókar nyekereg, mindenképp olajozd be.

A lánckenéshez ne zsírt, hanem olajat használj, így az út porát kevésbé vonzza majd magához. Ha úgy ítéled meg, a lánc már nincs jó állapotban, vidd el szervizbe, mert összességében jobban jössz ki a gyakori cseréltetésekből, mintha a megnyúlt lánc komolyabb kárt okozna a biciklidben. Indulás előtt ellenőrizd a fékek állapotát is, ha lekoptak a fékbetétek, ne is vágj neki az útnak.

Ha indulásra kész állapotban vagy, azt is nézd meg, jól van-e beállítva a kormány és az ülés, és nézd meg, hogy a kötelező felszereléseid is rendben vannak-e. Hogy szabályosan közlekedj, az alábbiakat tartsd szem előtt:

A kerékpárt fel kell szerelni

a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését,

b) két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,

c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,

hirdetés

d) egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával,

e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,

f) elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és

g) legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon.

A kerékpárt fel szabad szerelni

a) oldalán borostyánsárga,

b) mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel, továbbá

c) a kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskor visszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz. A szélességjelző behajtható kivitelű is lehet.

A további, jogszabályi rendelkezésekről részletesen itt és itt lehet olvasni.

Végül azt se felejtsd el, hogy bármerre is jársz, ha felügyelet nélkül hagyod a kerékpárodat, azt mindig lakatold le! És ne ezen spórolj: inkább vegyél egy drágább eszközt, hiszen a tolvajok a néhány ezer forintos lakatokkal szinte másodpercek alatt elbánnak.

forrás: praktiker.blog.hu