Budapesten az új Ladák!
A teljes leendő hazai Lada kínálatot megmutatta az importőr, beleértve titkos fegyverüket a Vestát is. További újdonságként a hozzánk érkező, Euro 6-os motorokkal szerelt változatok eddig nem ismert műszaki adatait is megtudhattuk
Először egy kis történetbe foglalva mondta el Ormos István úr a Lada Hungary vezetője, hogyan is lettek ők a magyar importőr.
Fia hívta fel a figyelmét a nemzetközi autós oldalakon felbukkanó hírre, miszerint a Lada Európa meghódítását tervezgeti. Ebből ők sem akartak kimaradni, ezért megkeresték az orosz gyárat szándékukkal. Először csak ímmel-ámmal válaszoltak, de aztán kitartásukkal sikerült meggyőzni őket szándékaik komolyságáról és végül Magyarország lett a Lada-invázió előretolt helyőrsége.
Az együttműködés olyan szoros, hogy a gyár sok mindenben számít a magyar fél észrevételeire, tapasztalataira.
A továbbiakban Markó Zoltán a Lada Hungary projektigazgatója avatta be számos részletbe a kíváncsi újságírókat.
Első körben három típus kilenc variánsa érkezik. Saját fejlesztésű 86, vagy 96 lóerős, 1,6-os motorokkal a Kalina és a Granta, az egykori Niva pedig 4×4 néven a régi ismerős 1,7-es, 82 lóerős motorral.
Grantából a Sedan 4 ajtós, valamint facelift-elt 5 ajtós csapott hátú Liftback változat jön, Kalinából Cross, Sport, Combi és Hatchback változatokra számíthatunk.
A Crosstól sokat vár a Lada Hungary, ugyanis egyrészt egy nagy csomagtartóval rendelkező kombi, másrészt terepen sem vall szégyent, hasmagassága ugyanis 19 cm. Ez meghaladja a Skoda Octavia Scout-ét, az új Suzuki Vitaráét, nagyjából a Suzuki Jimny-ével egyenlő, ezzel pedig ügyesen fog mozogni a magyar utakon, sőt állítólag autópálya tempónál sem imbolyog.
Az valamikori Niva pedig 4X4 néven érkezik, a Classic egy igazi őszinte, retró, gumicsizmás terepjáró lesz, de az Urban névre keresztelt változat már alufelniket, légkondicionálót, elektromos ablakokat és más modern kiegészítőket kap.
Egy további változat is készül, ez lesz a 4×4 Van nevű platós-terpes, ami annyira új, hogy még fényképet sem láthattunk róla.
A magyarok már türelmetlenül várják az új Ladákat, van olyan tulajdonos, aki már telefonon érdeklődött, hogyan tudja matuzsálem korú Samaráját nullkilométeres Ladára cserélni. A márka ma is ismert, ráadásul határozottan pozitív érzelmekkel kapcsolódik össze, sokan a megbízható, elnyűhetetlen orosz autó szinonimájának tartják.
Ezt erősítendő az importőr hosszú garanciát ígér, hogy pontosan mennyit, az még titok, de annyit azért megtudtunk, hogy ezt is magyar forgalmazóval együttműködve alakítják ki és semmiképpen nem szeretnének a mai európai sztenderdnél kevesebbet kínálni. Ez alapján három év általános, és akár 12 év átrozsdásodás elleni garanciára számíthatunk.
Ugyan korábban már felmerült hogy a budapesti indulás november 7-re essen, de ezt végül elvetették, ugyanis olyan ütemben zajlik az országos hálózat kiépítése, hogy inkább 8-10 márkakereskedéssel indulnak el, 1-2 hónap késéssel. A gőzerővel épülő kereskedői és szervízhálózatból az öregebb Ladák, Zsigák tulajdonosai is profitálhatnak, ugyanis ezekhez is elérhetők lesznek a gyári alkatrészek.
A leendő vásárlók négy felszereltségi szint közül választhatnak.
Az alapot a Standard jelenti. Már ez is 1,6-os 8 szelepes motort, alufelnit, elektromos ablakemelőt kap, tehát az alapfelszereltség sem egy kicsontozott vevőcsalogató. Igazából csak a légkondi hiánya fájhat, amiért a hazai piac talán legolcsóbb árai fognak kárpótolni.
A következő a Norma szint, ahol központ zár, ülésfűtés, audiorendszer és klíma is lesz.
A legfelső szint a beszédes Lux nevet kapta és olyan úri huncutságokat takar, mint a parkolóradar, ködlámpa, elektromos tükrök, esőszenzor, fűthető szélvédő.
Esetleg lesz egy még luxabb kivitel is, ami mindezeken felül (nem túl drágán) robotizált automataváltóval is kiegészül, de egyelőre ezek európai bevezetése még nem száz százalék. De ha nagyon szeretnénk, a gyár nem fog ellenállni.
A sajtótájékoztató után tüzetesebben is megvizsgálhattuk a kiállított autókat. A Granták és Kalinák valóban más minőséget képviselnek, mint amit korábban megszoktunk az orosz autóktól.
Egész formás karosszériák, és belső terek, világító kapcsolók, lcd-kijelző, klíma, ahogy illik.
Felhívták a figyelmünket, hogy ezek mind orosz belpiacos autók, tehát még Euro 5-ösek és a felszereltségük is puritánabb lehet, mint amik majd hozzánk érkeznek.
A multimédia ma még az orosz nyelvtudás felfrissítésére ösztönöz, de mire megkezdik a forgalmazást, várhatóan megtanul magyarul.
Igazi különlegesség lesz a Kalina Sport, amely teljesen külön üzemben készül, mégpedig úgy, hogy a kész autót szétszedik és aprólékos kézi munkával építik sportkocsivá.
Új futóművet, komoly fékeket, kézzel hajlított sportkipufogót, módosított vezérlőelektronikát kap, meg persze sportüléseket és piros cérnával varrott kormányt, meg váltószoknyát.
Még a sebességváltót is szétszedik és rövidebb áttételekkel szerelik össze újra. A motor Euro 5-ös változata 120 lóerős, a hazai verzió teljesítménye még nem ismert. Árát valahová a Suzuki Swift Sporté (4 990 000 Ft) alá fogják belőni.
Egy nagy meglepetés is várt ránk: kordonok mögül ugyan, de kb. fél perc erejéig saját szemünkkel csodálhattuk meg a nagy titkos fegyvert a Lada Vestát. Fotózni sajnos nem lehetett, csak a rendhagyó módon nem le- hanem felleplezett autót.
Annyit azonban elmondhatunk, érdemes izgulni, a Vesta tényleg jól fog kinézni. A szedán mellett egyébként valószínű, hogy kombiként is készülni fog, illetve az SUV változatra is számíthatunk.
Árakat még külön kérdésre sem voltak hajlandók elárulni, az majd a forgalmazás előtti éjszaka kerül fel a honlapra, de aki új, jól felszerelt Ladát szeretne, érdemes legalább 2,5 millió forintot félre tennie. A Lada a kedvező ár, a jó minőség és a magyarok hatalmas lelkesedése alapán jövőre 1%-os piaci részesedést szeretne elérni, további távlatként pedig a 4% sem elképzelhetetlen.
Végül következzenek az ígért műszaki adatok:
LADA | Granta Sedan | Granta Sedan | Kalina | Kalina | Kalina Kombi | Kalina Kombi | 4X4 |
Gyári típuskód | 21901 | 21905 | 21921 | 21925 | 21941 | 21945 | 21214 |
Felszereltség elnevezés | Norma | Norma/Lux | Norma | Norma/Lux | Norma | Norma/Lux | Classic/Urban |
Jármű kivitel [Limuzin/Kombi/SUV…] | Limuzin | Limuzin | Limuzin | Limuzin | SW | SW | 4×4 |
Ajtók száma | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 |
Szállítható személyek száma | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Hengerűrtartalom [ccm] | 1596 | 1596 | 1596 | 1596 | 1596 | 1596 | 1690 |
Teljesítmény [/kwLE] | 64 kW (86LE) | 72 kW (96 LE) | 64 kW (86LE) | 72 kW (96 LE) | 64 kW (86LE) | 72 kW (96 LE) | 61 kW (82 LE) |
Hengerelrendezés | soros | soros | soros | soros | soros | soros | soros |
Hengerszám | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Sebességváltó fajtája/fokozatok száma | kézi / 5 | kézi / 5 | kézi / 5 | kézi / 5 | kézi / 5 | kézi / 5 | kézi / 5 |
Végsebesség [km/h] | 168,5 | 168,5 | 168,5 | 168,5 | 168,5 | 168,5 | 137 |
Hajtás [FWD, AWD, RWD] | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD | AWD |
Hasznos terhelhetőség [kg] | 1560 | 1560 | 1540 | 1540 | 1560 | 1560 | 1610 |
Saját tömeg [kg] | 1080 | 1080 | 1080 | 1080 | 1110 | 1110 | 1285 |
Tengelytáv [mm] | 2476 | 2476 | 2476 | 2476 | 2476 | 2476 | 2200 |
Hosszúság [mm] | 4260 | 4260 | 3893 | 3893 | 4084 | 4084 | 3720 |
Szélesség [mm] – Tükrök nélkül | 1700 | 1700 | 1700 | 1700 | 1700 | 1700 | 1680 |
Magasság [mm] | 1500 | 1500 | 1500 | 1500 | 1504-1538 | 1504-1538 | 1640 |
Gumiabroncs méret | 175/65 R14 (78R) | 175/65 R14 (78R) | 175/65 R14 (78R) | 175/65 R14 (78R) | 175/65 R14 (78R) | 175/65 R14 (78R) | 175/80 R16 (79N) |
Városi fogyasztás [l/100 km] | 9,0 | 8,8 | 9,0 | 8,8 | 9,0 | 8,8 | 12,2 |
Országúti fogyasztás [l/100 km] | 5,3 | 5,1 | 5,3 | 5,1 | 5,3 | 5,1 | 8,0 |
Vegyes fogyasztás [l/100 km] | 6,6 | 6,4 | 6,6 | 6,4 | 6,6 | 6,4 | 9,5 |
CO2 kibocsátás [g/km] | 149 | 148 | 149 | 148 | 149 | 148 | 216 |
energiaoldal.hu