Dízelbotrány – Milliókat követel a Volkswagentől a londoni polgármester

Több millió font kártérítésre tart igényt a Volkswagentől Sadiq Khan, London polgármestere. Khan a hivatala által vasárnap nyilvánosságra hozott közleményben a német járműgyártó csoport tavaly kirobbant a teszteredmény-hamisítási botrányával indokolja az összesen 2,5 millió font (900 millió forint) kártérítési követelést.

A londoni polgármester szerint a brit főváros közlekedésének irányításáért felelős városházi cég, a Transport for London (TfL) hozzávetőleg ennyi bevételtől esett el a londoni belvárosi behajtási díjból a hamisított – a mindennapi használat során mértnél sokkal alacsonyabb – gyári szennyezőanyag-kibocsátási értékek után járó engedmények miatt.

london-szmog

A londoni közgyűlés 2003-ban honosította meg az akkor napi 5 fontos, azóta 11,50 fontra (4200 forintra) emelt behajtási díjat, amelyet minden négy- vagy többkerekű, belső égésű motorral hajtott, nem tömegközlekedési vagy egyéb közszolgálati jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a belvárosi fizetős zóna határát. A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibridüzemű, vagy igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet vagy kedvezményt.

Sadiq Khan a Volkswagen nagy-britanniai érdekeltségének is elküldött felhívásában hangsúlyozza, hogy a TfL adatai szerint Londonban 500 ezer Volkswagen – illetve a járműipari csoport által gyártott egyéb modell, köztük Audi, Skoda és Seat – közlekedik. Közülük 80 ezer, 2009-2015 között gyártott dízelmotoros példányba szerelhették be azt a szoftvert, amely érzékeli, ha a motor teljesítményét laboratóriumi körülmények között mérik, és ekkor a mindennapi használatnál jobb szennyezőanyag-kibocsátási értékeket produkál.

hirdetés

A londoni polgármester közölte: a Volkswagentől várt kártérítést a városháza teljes egészében olyan londoni iskolák megsegítésére fordítaná, amelyek különösen szennyezett levegőjű negyedekben működnek.

Sadiq Khan felszólította a német autógyárat arra is, hogy részesítse kártérítésben azokat a londoniakat, akik a teszthamisító szoftverrel felszerelt Volkswagen gyártmányokat jóhiszeműen megvásárolták.

Hivatalos becslések szerint évente 9400 londoni hal meg olyan betegségekben, amelyeket közvetlenül vagy közvetve a szennyezett városi levegő okoz.

A VW saját adatai szerint világszerte 11 millió olyan dízelmotoros Volkswagen-modellt adhattak el, amelyekbe bekerült a hamis méréséi eredményeket produkáló szoftver. A botrány az Egyesült Államokban robbant ki, és a Volkswagen eddig 15 milliárd dollár költséggel járó visszavásárlási, javítási és kártérítési programról jutott egyezségre az amerikai hatóságokkal.

energiaoldal.hu – MTI

Kapcsolódó cikkek
Újabb VW modellek mehetnek a szervizekbe

Magyarországon is megkezdődnek a műszaki intézkedések a Volkswagen kifogásolt dízelmotorjaival szerelt Passat, CC és Eos modelljeinél azt követően, hogy a Elolvasom

Jól megy a VW-nek

A Volkswagen AG a jövő héten esedékes fél éves eredmény beszámolója előtt a honlapján tett előzetes bejelentése szerint a konszern Elolvasom

Állítólag a Bosch is részt vett a csaló szoftver kifejlesztésében

A Bosch munkatársai több mint egy évtizeden át együtt dolgoztak a Volkswagen szakembereivel az emissziós teszteket mainipuláló szoftver kifejlesztésén - Elolvasom

A Fiat-Chryslert is szoftveres manipulációval vádolják

A német Volkswagen után az olasz-amerikai Fiat-Chryslert is azzal vádolja az amerikai környezetvédelmi hivatal, hogy csalt, és meghamisította a károsanyag-kibocsátás Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?