E-CROSS, avagy elektromobilitás terepen

Megosztom
  • 51
  •  
  •  
  •  


Az enduroversenyek napjai Magyarországon is meg vannak számlálva, leginkább környezetvédelmi szempontok miatt. A túlélést az elektromos krosszmotorok jelenthetik, de itt is számos buktató várja a motorosokat… A kibontakozó új kategóriáról az aktív versenyzés mellett a fejlesztésen is dolgozó Gerendás Szabolccsal beszélgettünk.

Mi a baj az endurózással?

Régen a magyar offroad-bajonkság nyílt, Osztrák–Magyar–Szlovák bajnokság volt. Az osztrákok ide jártak motorozni, mert itt rogyásig lehetett menni, nem számított semmi. A Veszprém melletti Öskün olyan motoros kultúra alakult ki, hogy minden héten százasával jártak be a lőtér melletti területekre az osztrák sógorok.

Gerendás Szabolcs. fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

Gerendás Szabolcs. fotó: Energiafigyelő/Takács Zoltán

Bármilyen terepen, bármerre lehetett barangolni korlátozás nélkül. Aztán Magyarországról is elkezdték kiszorítani a motorosokat hobbi- és versenyszinten egyaránt, és elkezdődött a sport áttevődni Romániába, mert ott nem volt korlátozás. Én Dunaújvárosban lakom, ott volt egy régi enduro pálya a Duna-parton, változatos terepen lehetett menni egy 25 km-es edzőkört. Idővel ott is állandó konfliktusok voltak. A helyieket is zavarta a nagy hangterhelés és végül kiszorultak az erdőből a motorosok. Már a versenyek megrendezése is egyre nehezebb, mert az erdészetek, vadásztársaságok, önkormányzatok egyre kevésbé adják meg a szükséges engedélyeket.

Mennyi versenyről beszélünk?

Tíz évvel ezelőtt Magyarországon 5-6 enduroverseny volt évente, ahol 30-70 kilométeres körök voltak. Teljesen ismeretlen területeken kellett 3-4 kört megtenni ebből a távból. Az idei évben viszont csak egy ilyen futamot tudtak megrendezni, de azt is csak korlátozott hosszal.

Gerendás Szabolcs. kép: KEKE fotó

Gerendás Szabolcs. kép: KEKE fotó

Különböző okokkal indokolják, hogy miért nem kapunk engedélyt: talajerózió, állatvédelem, nő a pitypang, zavarjuk az állatokat stb. A természetvédelem jegyében a régebbi pályákon még birkákat sem lehet legeltetni, mert óvni kell a növényeket. Ez valós példa az egyik magánkézben lévő régi pályarendszerre. Ha az állatokat sem engedik rá a területre, akkor a motorozás ennél rosszabb helyzetben van.

Ezért kezdtél el elektromos motorban gondolkodni?

Igen, kellett valami megoldás, hogy ezt a műfajt valahogy élhetőbbé tegyük. Itt ugyan a talajerózió megmarad, mert a kerék ugyanúgy kipörög, de nincs hangja, és nem szennyezi a környezetet sem. Az erdészetek általában arra hivatkoznak, hogy a hang az, ami megzavarja az állatokat.

hirdetés
Gerendás Szabolcs. fotó: Electromotomax

Gerendás Szabolcs. fotó: Electromotomax

Egy elektromos motoron viszont hallod még a madarak csiripelését is, mert nem üvölt a motor. Kerékkipörgés csak induláskor van, ugyanis eleve gyengébb a motor, illetve az akkumulátor kímélése miatt a KTM-nél például menet közben már hiába húzod a gázt, nem pörög ki a kerék, a motor nem ad annyi nyomatékot, így nem különösebben károsítja a talajt menet közben.

Gyakorlatilag próbálod megmenteni az offroad motorkerékpározást és sportot, a természettel együtt?

A környezettudatos irány fontos, de a probléma ennél komplexebb. A területek szűkülésével folyamatosan csökken a versenyzői létszám, nincs utánpótlás-nevelés. De az is fontos szempont, hogy úgy tudjuk ezt a szép és izgalmas sportot megőrizni, hogy közben a környezetet is megóvjuk a következő nemzedékek számára.

Drágább vagy olcsóbb az elektromotorozás?

Egy robbanómotoros motorkerékpár fenntartása nagyon sok költséggel jár. Tankolás, versenyenként olajcsere, légszűrőcsere, kötött kilométerenként generál stb.

fotó: Vadas Mária

fotó: Vadas Mária

Ezek nem kevés pénzbe kerülnek és állandó költségeket jelentenek versenyenként. Viszont, ha egy elektromos motorra ráültetnéd, mondjuk az utánpótlást, akkor van 1,5 forint/kilométer „üzemanyagköltség”, de azon kívül alig valami. A bekerülési ár magasabb, de pár év alatt olcsóbb elektromos motorral.

Ha elmész egy versenyre, akkor arra felkészülhetsz mondjuk 800 forintból és semmit nem kell molyolni a motoron.

A teljes interjút keresse az Energiafigyelő magazin 2015/02 számában!

Energiafigyelő Innovátor magazin 2015-2



Megosztom
  • 51
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?