Elektromos autók: gondok lehetnek télen?
Az elektromos autók egyik legnagyobb problémája még mindig a kis hatótáv. Arról viszont már kevés szó esik, hogy még ez is drasztikusan csökkenhet a téli időszakban…
Pedig logikus a dolog. Azt minden autós tudja, hogy téli hidegben az akkumulátorok kapacitása nagy mértékben lecsökken, akár a névleges érték egyharmadára. Ez pedig egy gyengélkedő (akár már négy éves) akkumulátor esetén már kevés lehet a motor beindításához.
Végszükség esetén persze egy jobb minőségű bikakábellel még némi kellemetlenséggel feltehetőleg orvosolható a probléma, de vajon ki tudna egy elektromos autót bebikázni az autópálya közepén?
Az eddig is világos volt, hogy téli üzemmódban a fűtés nagyon megcsapolja az elektromos autók akkumulátorait, márpedig fűtetlen autóban nem nagyon akar senki utazni, de a közelmúltban egy újabb problémára is fény derült.
A Green Car Reports arról számolt be, hogy a kandai FleetCarma nem túl biztató adatokat közölt, amiket a MyCarma nevű alkalmazásával gyűjtött flotta- és magánfelhasználók elektromos autóiról.
A mérések szerint az akkuk a legjobb kondiban 15 és 24 °C között vannak, ez alatt (és felett) viszont jelentősen csökken a teljesítmény.
A cég Chevrolet Voltok és Nissan Leafek adait gyűjtötte össze. A Chevrolet Volt (nálunk inkább Opel Ampera) adatait kicsit nehezebb vizsgálni, ugyanis 4 °C alatt már beindul az autóban található benzinmotor és ezzel torzítja az adatokat. De ha ezt figyelmen kívül hagyjuk, akkor az eredetileg 70 kilométeres hatótáv 30 km körülire csökken nem sokkal 0°C alatt.
A Nissan Leaf esetében -15 és -25 °C között teljesít a leggyengébben az akkumulátor, ekkor a 120 km-es hatótáv helyett körülbelül 80 km-rel kell a tulajdonosoknak gazdálkodni.
A hőmérséklet mellett a vezetési stílusra is nagyon érzékenyek az elektromos autók, így a teljes igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy némelyek az átlagnál sokkal nagyobb távolságokat tudtak megtenni az átlagnál. Ez a Chevrolet Voltnál 70 helyett 90 km, a Nissan Leafnél még látványosabb a különbség: 120 helyett 195 km.
Ugyan a Chevrolet Volt jóval kisebb akkumulátorral és elektromos hatótávval rendelkezik, mint a Nissan Leaf, de téli üzemmódban igen hasznos hogy egy kiegészítő benzinmotor is található az autóban, amivel jócskán megemelhetjük a hatótávot, illetve, ha elkalkuláljuk magunkat, akkor sem kell a téli hidegben fagyoskodva trélert hívni az autóhoz, hanem egy kanna benzin segítségével életet lehet lehelni az autóba.