Elektromos autóval, mert jó

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  


Nagy Lászlóval, a Nagy és Fiai vállalatcsoport tulajdonosával és egyik fiával, Nagy Zsomborral, a BirdieCar operatív vezetőjével beszélgettünk arról, hogy miért a környezettudatos, környezetkímélő személy- és teherszállítás hazai forradalmasítását tűzték ki célul.

Zsombor, honnan jött az ötlet, hogy elektromos autókkal foglalkozzatok?

Kb. 10 éves voltam, amikor először találkoztam a golffal és az azt meghatározó ikonikus autókkal. 12 éve meghívták a családunkat egy céges családi golfeseményre a Raiffeisen szervezésében. Azt hiszem, itt kezdődött minden… Édesapám elkezdett golfozni és megtetszettek neki az ominózus autók is, gondolt egyet és belevágott. Azt mondta: „Végre egy hobbi, ami nem csak pénzt visz el, hanem hoz is a konyhára.” A golfautók koncepcióját továbbfejlesztve azon gondolkodtunk, hogy mi lenne, ha nem csak ezekkel foglalkoznánk, mi nyújtsunk egy kicsit többet. Így indult a BirdieCar.

Fotó: Takács Zoltán, Birdie Car

Eljött az elektromos járművek ideje?

Úgy gondolom, még nem, de közeledünk ehhez a korhoz! Az utóbbi évek, évtizedek környezeti, társadalmi, gazdasági változásai a közlekedés, a járműipar fejlesztési irányait az alternatív meghajtású járművek irányába tolták el, és ez a jövőben sem várható másképp. Az elektromos autók évről évre nagyobb népszerűségnek örvendenek.

Mit látsz az elektromos autókban, amit más még nem?

Az elektromos autók az idők során kiforrott, vállalható, használható termékekké váltak. Teljesítményük egyre jobban közelít a hagyományos autókéhoz, de fenntartásuk lényegesen „barátibb”. A mai átlagfogyasztó talán még nem akarja meglátni
az elektromos technológiáknak köszönhető megtakarításokat, de ez a hozzáállás hamarosan változni fog.

Hogyan mutatnád be az általatok forgalmazott autókat?

A BirdieCar autók kompaktak, kényelmesek, roppant csendesek és 100%-ig emissziómentesek, környezetbarátok: nincs kiáramló égéstermék, nincs széndioxid-kibocsátás, ami ma fontos szempont, nem csak globális értelemben, hanem a helyi környezeti károk szempontjából is. A villanyautónál nem lehet játszani az üzemanyaggal, nem tud „eltűnni”, és a vállalkozóknak számít ez is. Olcsó az üzemeltetésük: 100 km-en 1 euró (ha 300 forinttal számolunk, 3 Ft/km). Szinte minden olyan területen használhatóak, ahol a robbanómotorosak nem, és halkan hozzáteszem: parkolójegy sem kell hozzájuk. Nemrég részt vettünk az Uber Föld napjára szervezett akciójában, ahol egy 6 és egy 4 személyes BirdieCarral fuvaroztunk mint dedikált, környezettudatos Uber taxik. A kezdeti meghökkenés ellenére az utasok imádták az autóinkat. Magyarországon 50-60 gyárban vannak autóink, a járőrautóktól a teherszállítókig mindenféle. A teherszállítókat és buszokat lassú járműként vizsgáztatják, míg a többi 2-4-6 személyes kisautók normál rendszámot kapnak, így ezek is bevethetőek közúton. És szó nélkül levizsgáztatják, mert minden olyan alkatrésze és tartozéka megvan, ami az EU által előírt biztonsági rendszernek megfelel, legyen az a 3 pontos biztonsági öv, index, ködlámpa, féklámpa, szélvédő, tárcsafékrendszer stb.

Mi az alapvető profilotok?

Elsősorban személy- és kis teherszállító autók, valamint ipari járművek tervezésével, importjával, összeszerelésével, értékesítésével foglalkozunk, mindezt egy saját, magyarországi központ és hazai viszonteladói hálózat segítségével. Széles termékpalettánknak hála, ügyfeleink minden esetben megtalálják az igényüknek leginkább megfelelő megoldást, a terepre szánt BirdieCar autóinktól a buszokon át, a kifejezetten teherbíró, szállítmányozásra készülő járművekig. Nyíregyházán pl. több autónk is van: a városgondnokságon két BirdieCart használnak, baleseti útlezárásokra és közúti célokra. A Nyíregyházi Állatparkban gyakorlatilag minden típus fellelhető: buszok, teherszállítók és kis személyszállító autók. A hatalmas területű állatparkban nemrég kiszámolták, hogy amíg csak benzines autóik voltak, évente 29 millió forintot költöttek üzemanyagra. Az elektromos autóra váltás óta ez a töredékére, 3–3,5 millió Ft-ra csökkent, ez már maga az áramköltség éves viszonylatban. A különbségből akár 10 autó ára is megtérül! De nem csak eladunk, szolgáltatunk is, legyen szó rövid vagy hosszú távú bérlésről.

Fotó: Takács Zoltán, Birdie Car

 

Mi a helyzet az árakkal?

A vásárlók szemében a legkritikusabb pont a beruházás. Egy BirdieCar ára ugyanis egy kisebb személyautó árával vetekszik, az autó fenntartása viszont lényegesen kevesebbe kerül. Néhány példát említenék: nem kell olajcserére vinni, nem kell üzemanyagra költeni, nem kell külön engedélyek után szaladgálni… Semmit sem kell csinálni vele, csupán élvezni, hogy környezettudatos és gazdaságos módon látja el a feladatát.

Az elektromos autók mikor szorulnak szervizre?

A felmerülő javítások legfőbb oka (99%-ban) az emberi mulasztásban keresendő. Ha az ember tölti-vezeti, tölti-vezeti az autót, nem lehet probléma, ám ha 40-nel rámegy egy kátyúra, megsérülhet (ez más autónak sem tenne jót). A járműveinknek az így keletkezett sérüléseit leszámítva hosszú távon semmi bajuk nem lehet, úgyszólván elnyűhetetlenek. Nemrég felújítottuk a Fővárosi Állatkert 2006-ban vásárolt autóit. Feltöltöttük az akkumulátorokat, megnéztük a savszintjüket, újrafestettük őket, új gumikat raktunk rájuk, és örömmel láttuk: mintha el sem telt volna az a kilenc év. Az ügyfeleink azt is szeretik, hogy cégen belül szervizelünk: ha fel kell újítani valamit vagy akkumulátort kell cserélni, érte megyünk, és pár nap múlva ismét lehet szelni az utakat. Ügyelünk arra, hogy a raktárkészletünk 100%- os legyen, így mindent azonnal (maximum egy héten belül) tudunk pótolni. Az autóinkat 2 éves garanciával adjuk át, de ez meghosszabbítható.

Külföldön is vannak szervizeitek?

hirdetés

Még nincsenek. Legutóbb Csehországban volt ránk szükség, szerencsére gyorsan megoldottuk a problémát. A hibaüzenet-jelző panellel külföldön is lehet szervizeltetni: kiküldjük a szükséges alkatrészeket vagy a helyszínre utazunk, trailerrel elhozzuk a járművet és megjavítjuk. Magyarországon 48 órán belül mindenhova ki tudunk szállni.

Hol készülnek ezek az autók?

Az alkatrészek 50-50%-a jön az USA-ból és Kínából, végezetül pedig mindent Budapesten, a Jász utcai központunkban fejezünk be.

Melyek a legkülönlegesebb autóitok?

Több multicégnél használják napi szinten a BirdieCart, a gödöllői Teva-ban pl. tűzoltóautóként. Ez egy platóval ellátott teherautó, amire a víztartályt ők alakították ki. A másik érdekesség a szintén egyedileg kialakított betegszállító autó beépített hordággyal, amit ifjúsági parkokban, sportlétesítményekben alkalmaznak. Az egyik budapesti városgazdálkodásnál permetezőautót kértek, egy nagyobb autónkat átalakítottuk ennek megfelelően, és erről locsolják a virágokat és látják el a parkgondozási feladatokat. Vagy vittünk például tápszóró autót tojásfarmra, ahol fontos szempont volt a zajtalanság, hiszen a szárnyasoknak a lehető legnagyobb nyugalomban kell tojniuk. Nem tudsz olyat mondani, amire az elektromos autó ne lenne jó, pont ez az, amiért utánozhatatlan.

Volt rá példa, hogy külön engedélyt kellett kérni a BirdieCar autókra?

Nemrég Máltára ment ki 10 városnéző buszunk. Korábban még régi iskolabuszok pöfögték tele a szigetet, most már a hangjukat sem hallod. Máltán rendeletet hoztak, hogy BirdieCar elektromos buszként legyenek levizsgáztatva, külön kategóriát iktattak be a buszoknak. Portugáliában szinte ugyanez a helyzet. Amint jóváhagyják az új rendeletet, már indítjuk is az új buszokat.

Hova keresnek még BirdieCart professzionális célokra?

Elsősorban szállodákhoz keresik csomaghordónak a gyorsasága, raktere és manőverezhetősége miatt, illetve gyárterületekre, ahol tilos robbanómotoros járműveket használni. Ez évben több termálfürdőnél megtiltották, hogy robbanómotoros járművel menjenek be a beszállítók, így a zöld útra való áttérés megkerülhetetlen volt. A hévízi gyógyfürdőnél is van már egy teherszállítónk, amivel a vizes törülközőket szedik össze. A terrorelhárításnál is van pár autónk, hozzáteszem, ezeket kicsit rendszeresebben látjuk a szervizünkben… Fesztiválszezonban szintén nagy sikere van az autóinknak, a VOLT Fesztivál után a Balaton Soundon turnézott a BirdieCar. Látható tehát, hogy a legkülönbözőbb cégek bérlik az autóinkat.

Fotó: Takács Zoltán, Birdie Car

 

Az önkormányzatok támogatják a munkátokat?

Az önkormányzatok egyre inkább nyitnak a környezettudatos (és) elektromos járművek felé. Egy esetleges európai uniós támogatás, illetve áfamentesség nagyot lendíthetne az elektromos autók helyzetén. Magyarországon több konkrét intézkedés is tervbe van véve, az egyik a Jedlik Ányos-terv, amely a jogi és az adózási feltételek egyszerűsítésével támogatná ezt az alternatív megoldást. Egyre több önkormányzattal állunk kapcsolatban, de a pályáztatás hónapokba telik. Reméljük, hamarosan ez is felgyorsul majd…

Hogy látod most a helyzetet?

Egyre többen nyitnak a megoldásaink felé, hamar megszeretik az autóinkat, viszont mint minden új technológiánál, itt is azt látom, hogy sokan nem szeretnének „első fecskék” lenni a környezetükben. Külföldön ez mára bevett szokás: a hasonló típusú golfautók kifejezetten tengerparti autóként is funkcionálnak. Kevesen tudják, hogy nem csak külföldön létezik ilyen, hanem már itthon is. Minden adott, hogy hatalmas divat legyen belőle. Jellemző, hogy aki egyszer már vásárolt, visszatér, mi pedig azon vagyunk, hogy a lehető legtöbbet nyújtsuk nekik.

Honnan jött a BirdieCar név?

A birdie egy golfkifejezés: azt jelenti, hogy egy ütéssel kevesebből teljesíted a szakaszt, azaz eggyel jobb vagy, mint az átlag. Ez a célunk itt a BirdieCarnál is, célunk mindig „egy ütéssel előbbre járni” az elektromosautó- piacon! Ezt segíti egy több mint 20 éves cég biztos szakmai és pénzügyi háttere. A márkáért teljes felelősséget vállalunk, nem csak az eladás során, a későbbi alkatrészpótlás és szerviz esetében is. Reméljük, új vevőink mindezt figyelembe véve választanak minket.

A cikk az Energiafigyelő magazin 2015/01. számában jelent meg.



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?