Francia gázbuszokkal fiatalít a BKV

Megosztom
  • 3
  •  
  •  
  •  


46 darab jó állapotú, alacsonypadlós, 4-8 éves autóbusszal fiatalodik Budapest buszflottája. A franciaországi Dijon városából 37 darab Van Hool gyártmányú földgázmotoros (CNG) busz, a németországi Frankfurtból és a norvégiai Oslóból pedig összesen 9 darab, a budapesti utasok előtt már ismert Mercedes Citaro érkezik a fővárosba. Az alacsonypadlós és légkondicionált járművek várhatóan 2013 végén és 2014 első felében állnak forgalomba. Folytatja a főváros buszflotta megújítását: újabb 46 alacsonypadlós, légkondicionált, környezetkímélő motorral rendelkező jármű érkezik Budapestre, így további elöregedett, leromlott műszaki állapotú autóbuszokat lehet kivonni a forgalomból. A használt járművek között 37 Van Hool New A330 CNG, 9 pedig Mercedes-Benz O530 Citaro típusú busz, amelyeket a BKV szerez be és üzemeltet. Ez a mennyiség a BKV teljes buszállományának mintegy 4 százalékát teszi ki. Az új, modern buszokon javulnak a járművezetők munkakörülményei is.

Van Hool New A330 CNG típusú buszok
Dijonban napjainkban – komplex közlekedésfejlesztési projekt keretében – új villamosvonalak épülnek, a megmaradó buszokat pedig hibrid buszokra cserélik, ezzel egyidejűleg új telephely is létesül, a régit pedig bezárják. Ennek következtében az összes meglévő buszt értékesítik, amelyek közülük 37 darab jó állapotban lévő jármű kerül Budapestre.

Van Hool New A330 CNG. kép: wikipedia

Van Hool New A330 CNG. kép: wikipedia

A buszok 12 méter hosszú szóló, alacsonypadlós, háromajtós, városi kivitelezésű, légkondicionálóval ellátott típusok. Budapesten újdonságot jelent, hogy meghajtásukat sűrített földgáz-üzemű (CNG) motor végzi. A CNG-üzem általános előnye a dízelmotorokkal szemben az, hogy kevesebb káros anyagot bocsátanak ki és csendesebbek – ezáltal e járművek nagymértékben hozzájárulnak majd Budapest környezeti állapotának, a budapestiek életminőségének javuláshoz. Az egyelőre tapasztalatszerzésnek minősülő beszerzés az eddigiektől eltérő módon, más üzemanyaggal történő járműüzemeltetést követően a jövőben megalapozott döntés hozható a CNG-üzem további alkalmazásáról, kiterjesztéséről. A tankolásról folyamatosak zajlik az egyeztetés az energiaszolgáltatóval.

A jelenlegi beszerzés előtt 2013 tavaszán már tesztelt sűrített földgázzal működő (CNG) buszt a BKV. A járművet a Főgáz CNG Kft. és a MAN buszgyártó bocsátotta rendelkezésre. A tesztautóbusz üzemeltetési szempontból megfelelt az elvárásoknak, műszaki hibától mentesen zajlott a tesztidőszak.

A belgiumi székhelyű Van Hool Európa öt legnagyobb autóbuszgyártójának egyike, jóllehet, hazánkban kevéssé ismert és elterjedt. A BKV 2008-tól a mai napig több ütemben számos Van Hool autóbuszt vásárolt, amelyek az elmúlt években rendkívül megbízható, strapabíró járműveknek bizonyultak.

A most Budapestre érkező – 2005-2009 között gyártott – buszok futásteljesítménye alacsony, ennek ellenére rendkívül kedvező áron, darabonként mintegy 8 millió forintért lehetett beszerezni őket. Az eladási ár a megszokott piaci áraknál jelentősen alacsonyabb, amely annak következménye, mivel a korábbi üzemeltető teljesen felszámolja saját CNG-üzemét; így egyszerre, rövid időn belül kívánja értékesíteni teljes flottáját.

hirdetés

Mercedes-Benz O530 Citaro buszok
Mercedes-Benz O530 Citaro busztípusból már 2012-ben érkezett a BKV-hoz 31 darab, a most beszerzendő járművek műszaki jellemzőikben illeszkednek e korábbiakhoz. A járművekhez pozitív üzemeltetési tapasztalatok és ügyfél-elégedettségi adatok kapcsolódnak, ezért a jövőben továbbiak beszerzésére is van esély.

MTI Fotó: Máthé Zoltán

MTI Fotó: Máthé Zoltán

A Mercedes-Benz és Setra autóbuszokat gyártó EvoBus Európa legnagyobb autóbuszgyártója, a Citaro pedig a kontinens legsikeresebb városi busza: a típus 1997-es bemutatása óta több mint 30 000 darab talált gazdára világszerte, beleértve Magyarországot is. Az eladott darabszám és a típust üzemeltető közlekedési társaságok tapasztalatai azt mutatják, hogy a járművek Budapest számára is megfelelő választást jelentenek. A fővárosba érkező autóbuszok 12 méter hosszú, szóló, alacsonypadlós, háromajtós, városi kivitelűek, légkondicionálóval és Euro III minősítésű dízelmotorral ellátottak. A buszokat 2005-ben gyártották, darabonkénti áruk mintegy 24 millió forint, ami tartalmazza a Budapestre történő szállítást, a műszaki vizsgára történő felkészítést és a magyarországi forgalomba helyezést.

A fővárosba érkező autóbuszokat elektronikus jegykezelőkkel és a FUTÁR dinamikus utastájékoztató rendszerrel látják el, valamint új, a fővárosi buszpark megújulását is jelképező égszínkék fényezést kapnak. A buszok 2014 elejétől állhatnak forgalomba. A beszerzések honosítással együtt számított egy buszra eső teljes költsége nagyjából megegyezik a 18-19 éves buszok vázfelújításának költségével.

A főváros közleményében hangsúlyozza: a használt buszok beszerzése nem új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hanem a régiek szükségszerű felújítását váltja ki és teszi lehetővé 20 évesnél idősebb buszok selejtezését. A használt buszoknak köszönhetően kevesebb lett a járatkimaradások száma is: az 1990-es évek vége óta nem látott szintre szorult vissza az autóbusz ágazatban a műszaki hibából eredő járatkimaradások száma, az elmúlt évtized kiesési statisztikáját mintegy negyedére csökkentve.

Az eddigi járműbeszerzések mellett a főváros a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére, hiszen az elmúlt 2 évben beszerzett járművek a városvezetés szerint betöltötték a hozzájuk fűzött remélt elvárásokat.
OrientPress Hírügynökség



Megosztom
  • 3
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?